5_did_cíle
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
5. Výchovně-vzdělávací cíle ve výuce somatologie na zdravotnických školách –
klasifikace výukových cílů, způsob formulace výukových cílů, příklady
kognitivních, afektivních a psychomotorických cílů.
Výukové cíle
- Jeden z nejzákladnějších stavebních kamenů didaktiky
- Představa kvantitativních i kvalitativních změn u jednotlivých žáků v oblasti
kognitivní, afektivní a psychomotorické, které má být dosaženo ve stanoveném čase
v procesu výuky
- Spolutvůrci mohou být i samotní žáci
- Kritéria:
o
analyzovat učivo a respektovat přitom výsledky pedagogicko-psychologické
diagnostiky třídy;
o
žák není pouhým pasivním objektem výuky;
o
zřetel na obsah učiva a rozvoj osobnosti žáka.
- klasifikace:
o
kognitivní cíle
taxonomie B.S. Blooma (50. léta 20. st.)
v současné době nově přepracovaná (skupina vědců pod
vedením L.W. Andersona a D.R. Krahwohla)
návodná pro konstrukci učebních úloh (např. D. Tollingerová) i
testovacích úloh
2 dimenze
o
Kognitivní procesy (zapamatovat si, porozumět…) -
vědomosti
o
Obsahová, znalostní dimenze - dovednosti
o
psychomotorické cíle
E. Simpsonová
Vnímání, zaměření, řízení motorické reakce, automatizace
jednoduchých motorických dovedností, automatizace
komplexních motorických dovedností, schopnost motorické
adaptace, motorická tvořivost
o
afektivní cíle
D.B. Krathwohl, B.S. Bloom a S.S. Masia (60. léta 20. st.)
Přijímání, reagování, oceňování hodnot, integrování hodnot,
začlenění hodnot do charakterové struktury osobnosti
- způsob formulace:
o
vždy směrem k žákovi
o
použití aktivních sloves:
př. definovat, vyjmenovat, vyjádřit, srovnat…
nabývají význam ve spojení s podstatným jménem (vyvodit závěry…)
vycházíme z taxonomie cílů (Bloomova…)
o vlastnosti:
komplexnost
zahrnutí složky kognitivní, afektivní i psychomotorické
konzistentnost (soudržnost)
nižší cíle směřují k dosažení vyšších a naopak
Cíle stanovené učitelem pro výuku by měly být konzistentní s
cíli tématu, s cíli na určité období (pololetí, školní rok), s cíli
předmětu jako celku, s cíli ŠVP a RVP
kontrolovatelnost
činnosti a výkony, kterých je žák schopen
možnost objektivní kontroly
požadovaný výkon, podmínky, za kterých má být výkon
realizován, a norma výkonu
vyjádřený jako pozorovatelná činnost dítěte – význam tzv.
aktivních sloves – viz Bloomova taxonomie cílů aj.
přiměřenost
náročné, ale splnitelné cíle pro většinu žáků
přiměřené věku a možnostem žáka
- Příklady:
o
Kognitivní cíle
1. zapamatování
Žák popíše stavbu kosti.
2. pochopení
Žák objasní funkci kostní dřeně.
3. aplikace
Žák uvede vztah mezi hutnou a houbovitou tkání kosti.