Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




5_did_cíle

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (449.84 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

5. Výchovně-vzdělávací cíle ve výuce somatologie na zdravotnických školách –
klasifikace výukových cílů, způsob formulace výukových cílů, příklady
kognitivních, afektivních a psychomotorických cílů.

Výukové cíle

- Jeden z nejzákladnějších stavebních kamenů didaktiky
- Představa kvantitativních i kvalitativních změn u jednotlivých žáků v oblasti

kognitivní, afektivní a psychomotorické, které má být dosaženo ve stanoveném čase
v procesu výuky

- Spolutvůrci mohou být i samotní žáci
- Kritéria:

o

analyzovat učivo a respektovat přitom výsledky pedagogicko-psychologické
diagnostiky třídy;

o

žák není pouhým pasivním objektem výuky;

o

zřetel na obsah učiva a rozvoj osobnosti žáka.

- klasifikace:

o

kognitivní cíle

 taxonomie B.S. Blooma (50. léta 20. st.)

 v současné době nově přepracovaná (skupina vědců pod

vedením L.W. Andersona a D.R. Krahwohla)

 návodná pro konstrukci učebních úloh (např. D. Tollingerová) i

testovacích úloh

 2 dimenze

o

Kognitivní procesy (zapamatovat si, porozumět…) -
vědomosti

o

Obsahová, znalostní dimenze - dovednosti

o

psychomotorické cíle

 E. Simpsonová

 Vnímání, zaměření, řízení motorické reakce, automatizace

jednoduchých motorických dovedností, automatizace
komplexních motorických dovedností, schopnost motorické
adaptace, motorická tvořivost

o

afektivní cíle

 D.B. Krathwohl, B.S. Bloom a S.S. Masia (60. léta 20. st.)

 Přijímání, reagování, oceňování hodnot, integrování hodnot,

začlenění hodnot do charakterové struktury osobnosti

- způsob formulace:

o

vždy směrem k žákovi

o

použití aktivních sloves:

 př. definovat, vyjmenovat, vyjádřit, srovnat…
 nabývají význam ve spojení s podstatným jménem (vyvodit závěry…)
 vycházíme z taxonomie cílů (Bloomova…)

o vlastnosti:

 komplexnost

 zahrnutí složky kognitivní, afektivní i psychomotorické

 konzistentnost (soudržnost)

 nižší cíle směřují k dosažení vyšších a naopak
 Cíle stanovené učitelem pro výuku by měly být konzistentní s

cíli tématu, s cíli na určité období (pololetí, školní rok), s cíli
předmětu jako celku, s cíli ŠVP a RVP

 kontrolovatelnost

 činnosti a výkony, kterých je žák schopen
 možnost objektivní kontroly
 požadovaný výkon, podmínky, za kterých má být výkon

realizován, a norma výkonu

 vyjádřený jako pozorovatelná činnost dítěte – význam tzv.

aktivních sloves – viz Bloomova taxonomie cílů aj.

 přiměřenost

 náročné, ale splnitelné cíle pro většinu žáků
 přiměřené věku a možnostem žáka

- Příklady:

o

Kognitivní cíle

 1. zapamatování

 Žák popíše stavbu kosti.

 2. pochopení

 Žák objasní funkci kostní dřeně.

 3. aplikace

 Žák uvede vztah mezi hutnou a houbovitou tkání kosti.

Témata, do kterých materiál patří