Vazba knihy + její výzdoba
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vazba knihy
práce knihvazače: skládání složek -> šití složek -> vytvoření desek a zdobení jejich pokryvu
nejdříve se listy vkládaly do sebe -> úbytek materiálu
ve 3. stol. n. l. sekta manichejských vymyslela složku:
binio 2 dvojlisty = 4 listy = 8 stran
ternio 3 dvojlisty = 6 listů = 12 stran
quaternio (=kvatern) 4 dvojlisty = 8 listů = 16 stran
quinternio (=kvintern) 5 dvojlistů = 10 listů = 20 stran
sexternio (=sextern) 6 dvojlistů = 12 listů = 24 stran
Pro přední stranu bylo užíváno písmene r (recto)
pro zadní stranu písmene v (verso)
složky se vázaly pomocí provrtané desky, kterou byly protaženy provázky
nahoře se obšívalo (aby se složky nerozjížděly) -> vznik kapitálek
u větších knih se kusem pergamenu přelepil hřbet -> desky se přetáhly kůží (založeny na přídeští) -> ještě než se obtáhla, připevnily se spony
někdy na přídeští list pergamenu
formáty: údaje velikosti je třeba udávat přesně na mm, resp. alespoň na poloviny cm
největší formát (nad cca 20 cm) = foliový
kvartový (do 20 cm)
oktávový (do 15 cm)
Vazby knih
pergamenová – z pergamenu, plochý hřbet, lesklejší→méně hodnotná a náročná vazba, nemá vazy; i barevně natíraný, zlacený, malovaný→darované knihy (oslavné tisky, poděkování...)
includo - v 19. st., bez vazeb, kupovali si předkové, až do pol. 19. st. si knihy svazoval majitel
textilní – od stv, ale málo doch., např. hedvábí s Au tiskem, na Kodexu Vyšehradském
papírové – i polokožené; baroko – turecký = tragantový papír – malovaný škrobený papír, úřední knihy v polokožených vazbách; kvaterny se odlišovaly podle malby na hřbetě
sienské – deska pokryta plavenou křídou a pak pomalovaná
gotické dvojče – 2 knihy s 1 společnou deskou, chvilku i v baroku
knihy na nožičkách, uzavíratelné do krabic, obalená vazba – kůže zůstala trčet
sáčková/kapsová – obal se přetáhl přes přední ořízku, vypadalo jako obálka – nedochovaly se, na sochách
uzamykatelné knihy – úřední, i připoutané na řetěz; liber catenates – knihovny kolejí a kl., proti krádeži
2/2 16.st. – masivní rozšíření knihtisku→mnoho, dostupné, problém s umístěním
změna knihvazačské práce – inspirace orientem (ušlechtilá kůže, zlacení, místo dřeva lepenka→lehčí)
perská laková – lepenková, obarvená vodovými barvami, lakování
vydavatelská – 19. st., nakladatel opatří knihu vlastní vazbou, nevadí, že je každá jiná
supralibris/exlibris – označení vlastníka knihy, zvenčí (hřbet, ořízka, vazba) / uvnitř (i monogramní)
nejstarší – zlatnické = drahokamy vykládaný zlatý plech (pukly), se slonovinovými destičkami
Plenář sv. Markéty = Břevnovské opatství – do desky uložená část ostatků sv. Markéty (1406)
technika výzdoby: nejčastěji kosmo mřežovaná, hřbet nezdoben
slepotisk = tupý hrot -> vyrážení do kůže - u román. vazeb, ve 13. stol. nahrazena řezbou do kůže
řezba v kůži – vlhká kůže – pomocí jehličky rozrýsovaná – nožíkem se nařízly linie
puncování = jehlou na hrubý podklad -> moc drahé + roste počet knih -> upouští se od něj -> zase slepotisk, popř. kombinace