Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Křesťanské misie v 17. století

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.68 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Misie v 17.stol.

Oproti předchozímu období znamená 17.stol. radikální změnu v organizování misií. Zejména to je způsobeno založením organizace Sacra Congregatio de Propaganda Fide (Svatá kongregace pro šíření víry) Řehořem XV. v r. 1622 Misií se tedy v tomto století chopil samotný Řím. Prvním jejím sekretářem byl Francesco Ignoli, který se snažil získat co nejpřesnější informace o stavu misií na celém světě, chtěl také zlepšit organizaci – biskupství měla být zřízena po celém světě a měla být podřízena papeži. Křesťanská víra se měla odpoutat od kolonialismu, aby nebyla stále chápána jako cizorodé náboženství.

Na Východě dochází s těmito změnami k problémům, dřívější biskupové, které jmenoval španělský král, odmítali uznávat nově vysvěcené biskupy, pověřené misiemi přímo papežem. Následovala dohoda, že byly ponechány tři staré diecéze Patronato – Peking, Nankin a Maccao.

Kanada

V 16./17.stol. se do kolonizačních snah zapojuje také Francie, která kolonizuje Kanadu. Populaci Kanady tvořily 3 hlavní skupiny: Huroni, Algonkinové a Irokézové. S kolonizátory přišli také jezuitští misionáři, kteří se snažili získat pro křesťanství děti, ale jejich snahy byly neúspěšné. Ve Francii vzniklo také hnutí mezi křesťanskými ženami, které odjely jako misionářky do Kanady a založily zde internát v Quebecu a kongregaci ctitelek kříže, která se zaměřovala na vzdělávání dívek, péči o nemocné a křty dětí v nebezpečí smrti.

Indie

V Ricciho metodě pokračovali misionáři také v 17.stol. v Indii, např. Ital Robert de Nobili, který se naučil indickým zvykům (zákaz požívání masa nebo nošení kožené obuvi), naučil se tamilštinu a sanskrt. Zavedl metodu veřejných debat o náboženských otázkách, jedinečnosti Boha a o učení o stvoření. Konvertité si směli podržet své tradiční zvyky, ale museli se vzdát všeho pohanského. Působili zde také Portugalec Jan de Britto, který pokřtil na 8tis. lidí a zemřel jako mučedník nebo Constantine Josef Beschi, kterého Indové uznávají za vynikajícího básníka.

Čína

Významným nástupcem Ricciho v Číně byl Johann Adam Schall von Bell, odborník astronom, který předpověděl zatmění r.1623 a 1624. Zvýšilo to jeho reputaci a počet křtů rapidně vzrostl.

V 50.letech 17.stol. sem přicházejí františkáni a dominikáni, kteří nesouhlasí s Ricciho metodou, tvrdí, že konvertité jsou napůl pohany. Papež proto zakazuje jezuitům v Číně všechno, co nebylo v dokonalém souladu s římskými požadavky. Proti jsou nejen jezuité, kteří za tu dobu pochopili, jak je důležitá Ricciho metoda, ale také císař, který svým nařízením dovoluje zůstat jen těm misionářům, kteří přijmou pravidla otce Ricciho.

Afrika

Zde jsou misie zkompromitovány faktem, že se misionáři a křesťané angažovali v místních válkách, tak posilovali v Afričanech dojem, že přijmout křest znamená přijmout nadvládu Portugalců.

Témata, do kterých materiál patří