Body art, performance atd.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
happening, performance, body-art
Environment
v 50. letech se objevuje nový způsob jak vnést život do umění - environment (prostředí)
umělci připravovali a tvořili asambláže a instalace takového rozsahu, že vlastně začali vytvářet kompletní živoucí prostředí - vytvořili živoucí, reálný prostor, často naplněný reálnými objekty a materiály
předchůdce měli v Merzbau Kurta Schwitterse a v architektuře a designu výstav Fredericka Kieslera, stejně jako v monumentálních obrazech abstraktních expresionistů nebo pozdního Moneta
šlo o umění mladých umělců (Allan Kaprow), nestálé a zmatečné, nebylo vhodné do oficiálních galerií
environmenty byly většinou vystavovány v malých experimentálních galeriích (Hansa, Judson gallery)
hlavními představiteli byli Allan Kaprow, Jim Dine (Dům - prostor plný nalezených objektů), Claes Oldenburg (Ulice - kombinace malby na plátně a novin s postavami, značky, vajgly aj.)
po smrti Marcela Duchampa, který se vzdal umělecké tvorby kvůli šachům se přišlo na to, že dvě desetiletí tvořil dílo Étant Donnés - instalace o velikosti malé místnosti do které se dá dívat pouze škvírou ve dveřích
souběžně s výstavami občas probíhalo čtení beatnické poezie, koncerty a mnohé další společenské akce, environmenty se staly platformou všemožných veřejných akcí, které vedly ke zrození happeningu
happening a performance
od anglického slova "to happen" - stát se
jde o zhmotnění akční malby a performativního prvku abstraktního expresionismu
první multimediální akce se jmenovala Divadelní kus č. 7 a byla postavena na stylu koláže - najednou probíhalo čtení poezie, hraní na hudbu, tancovalo se mezi diváky a promítali se Rauschenbergovi obrazy a do toho měl John Cage přednášku
v tomto duchu pak navázal Allan Kaprow se svými spontánními happeningy, které rušili hranice mezi umělcem a divákem. Šlo o akce většinou groteskní nebo s prvky karnevalu, počítali s účastí diváka ať už aktivní nebo pasivní (musel snášet nepříjemné zvuky nebo agresivní podněty)
první happening, který Kaprow sám popsal byl 18 Happeningů ve třech částech - místnost rozdělena igelitem na tři části v nichž lidé prováděli přesně popsané úkoly (driblovali s míčem, pouštěli desky), zatímco se rozsvěcovalo a zhasínalo a pouštěly se diapozitivy.
k happeningům byly užity i environmenty - Oldenburg použil svou Ulici a Dine Dům
performance narozdíl od happeningu nevyžadovala účast a přítomnost diváka - nezpeněžitelné umění - prostá touha po existenci být tady a teď
v 60. letech se performance stává mezinárodním hnutí a jako obvykle je pohlcen hlavním proudem - happeningy a performance se organizují i ve velkých galeriích
akční umění je v Evropě chápáno jako výraz existenciálního dilematu a odpor k současným hodnotám - francouzští Noví realisté, japonská Gutai Group, Vídeňští akcionisté
Niki de Saint Phale - střílela balónky naplněné barvou - malba na plátno
Yves Kleine - Skok do prázdna 1960 - pokus vzlétnout, provést lunární pohyb - může znamenat vykročení z předmětného a komerčního světa - fotomontáž
Carol Schneeman -naráží na problémy 60. let - ženská emancipace a sexuální otevřenost. Potěšení z masa 1964 (aktéři potřeni krví, svíjí se a hrají si s rybami a uzeninami). Vnitřní svitek 1975 - vytahuje si z vagíny svitek z kterého předčítá, Oko tělo - nechává po sobě lézt hady - ženské božstvo
Claes Oldenburg - projekt, který reaguje na představu umění jako zboží - pronajal si sklad a anaaranžoval zde více než 100 sádrových objektů v instalaci podobné obchodu (jídlo, oblečení).
Yoko Ono - vyzývá diváky aby ji roztříhali šaty přímo na těle
Ana Mendieta - žena Carla Andrého, poukazovala na násilí plodnost, vzkříšení - vyrývala do půdy obrys svého těla, který zapalovala, či pokrývala květy. V 70. letech simulovala znásilnění
Joseph Beuys - za 2. války byl sestřele nad Krymem a vyléčen Tatary - zdroj inspirace na celý život. Konfrontuje asijský svět s kulturou Západu. Užívá zvířecích motivů - zajíc, medvěd, jelen, kůň. Tuk a plsť povýšil na umělecké materiály. Účastnil se akcí Fluxu (preparoval klavír). Jak vysvětlit obrazy mrtvému zajíci - oblyčej pomazaný medem a pokryt plátkovým zlatem a rozmlouvá s mrtvým zajícem, kterého má na klíně. Zážitek z léčení opakuje v galerii Block - kde 9 hodin leží obalený plstí jejíž konce stráží dva mrtví zajíci