Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Křesťanství a antický Řím

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.96 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Křesťanství a antický Řím

Apoštolové byli zakladateli prvních obcí. Apoštolská misie začínala většinou při synagogách v jednotlivých větších městech antického světa. Brzy se však dostávala skupina křesťanů do sporů s místními Židy, kteří těžce nesli prohlášení, že Mesiášem je nějaký tesařův syn z Nazaretu. Navíc, pokud přece jen někdo z místních Židů konvertoval (obrátil se) na křesťanství, nedokázal pochopit universální princip Ježíšova učení. Proto tzv. „pohanokřesťané“ (obrácení z pohanství nikoliv z judaismu) nebyli „židokřesťany“ přijímáni. Proto nově vnikala i církevní společenství čistě „pohanokřesťanská“. Významným propagátorem křesťanství v nejrannější době byl apoštol Pavel, který ač sám Žid, zakládal hlavně pohanokřesťanské církevní obce.

Tak vznikají různé „apoštolské tradice“, které mají stejnou víru a kultovní praxi, ale odvozují svůj původ od některého z apoštolů, který je založil (petrovská, pavlovská, janovská). Z mimobiblických křesťanských spisů (do 5. století) se tak dozvídáme o dějinách těchto center, od kterých si v pozdějších stoletích odvozovaly různé křesťanské národní církve svůj původ.

Křesťanská nauka již v principu ohrožovala polytheistický řecko-římský svět a jeho politicko-sociální strukturu především v těchto bodech:

  • Myšlenka universální nadřazenosti lásky a popírání existence pantheonu římských bohů.

  • Nepochopitelnost křesťanského kultu pro ostatní náboženství a odmítání synkretismu (snaha spojovat a směšovat různé náboženské nebo filosofické názory, či celé systémy).

  • „Proselytismus“ (asimilace do společenství kohokoliv, kdo uvěří v Krista) vytýkaný Židy.

Tyto postoje vyvolávaly napětí mezi křesťany a vyúsťovaly do pronásledování křesťanů jak Židy tak od státní správou. Nevraživost postupně přerůstala v otevřené pronásledování.

Sledujeme-li počátky šíření křesťanství v rámci tehdy známého světa (Římská říše a její bezprostřední okolí, především na Východ), můžeme je definovat dvěma slovy: Doba pronásledování a doba prvních sporů o nauku.

Kořeny pronásledování:

  • neslučitelnost Kristova učení s polytheismem Římské říše

  • hlásání Ježíše jako Mesiáše (proti Židovské tradici).

  • Universalita Kristova učení - proselytismus (asimilace do společenství kohokoliv bez ohledu na jeho stav, zda pán či otrok, bohatý či chudý, pokud uvěří v Krista).

První pronásledování v letech 64 – 67 za císaře Nerona. Původně tímto pronásledováním sledoval císař odvrácení pozornosti od sebe, neboť byl pravděpodobně odpovědný za požár Říma 19. července 64. Nero vydává první normu „Institutum Neronianum“, ve které je křesťanství postaveno mimo zákon z důvodu „nenávisti lidského pokolení, urážky majestátu a urážky náboženství“.

Témata, do kterých materiál patří