Moderní historismus a jeho krize
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Je k ní třeba nejen historikova vzdělání a metodičnosti, ale i schopnosti porozumění, znovuprožívání, vcítění, které nelze plně racionalizovat. Historik tak získává možnost sestoupit pod povrch jevů, ale ohrožuje ho nebezpečí nekontrolovaného subjektivismu. Velkým pozitivním příkladem realizace duchovědného postupu v historické vědě byla díla italského filosofa a historika Benedetta Croceho (1866 - 1952). Bez podnětů z této myšlenkové linie by nebylo došlo ani ke zvědečtění studia dějin umění, na němž měl velký podíl Max Dvořák (1874 - 1921), žák české historické školy. Na pomezí mezi filosofií, historií a literární vědou vznikla i jinde velká ideově-historická díla z dějin novověku Pavla Hazarda, a to jako metodologický protiklad děl W. Diltheye.
Po rozdělení univerzity přešli na českou historikové Tomek, Emler, Goll, Rezek a na čas Konstantin Jireček; založil tak kontinuitu bádání o dějinách evropského východu a jihovýchodu. Ta přetrvala až do přítomnosti. Antonín Rezek (1853 - 1909) byl výrazně politický historik, který do politiky nakonec přešel. Začínal pracemi z raného novověku. Tematicky a časově tak navazoval na Palackého, ale duch byl odlišný. S Jaroslavem Gollem (1846 - 1929) sdílel názor, že historie má být objektivní disciplínou, která neslouží žádné ideologii. Průkopnickou hodnotu měly jeho studie z dějin myšlení lidových vrstev, myšlení dnes nazývaného mentalitou. Jeho exkurzy do politiky ovlivnily J. Pekaře. Přísnou objektivitu zastával výkonný a vynikající editor středověkých textů Josef Emler (1836 - 1899) - především regest a Pramenů dějin českých. Jeho podíl na ustavení české moderní historické školy nebýval doceňován.