Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Škola Annales a její rozdělení

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.72 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Škola Annales

Název podle časopisu Anály hospodářských a sociálních dějin. Zakladatelé školy Lucien Febvre a Marc Bloch (1886-1944). Sdílejí přesvědčení, že vědecký přístup je možný ale současně jsou si vědomi mezí těchto přístupů. Mají odlišné pojetí času-zdůrazňují relativitu a mnohovrstevnost času. Stát, hospodářství, náboženství, právo, literatura a výtvarné umění ztrácejí jako entity autonomii a jsou integrovány do všeobjímajícího celku kultury. Kultura je vnímána jako způsob, jakým společnost jako celek vnímá a prožívá svůj život. Vědomí je chápané jako vědomí kolektivní, jehož důležitými složkami jsou normy, zvyky a náboženství. Škola se vyznačuje úzkými vazbami mezi zeměpisem, ekonomií a antropologií. Odstranili hranice mezi tradičními disciplínami a snažili se je sjednotit ve „vědy o člověku“. Žádná instituce jejich děl není dominantní (u ostatních škol je většinou dominantní stát), k institucím se snaží přistupovat z antropologického úhlu jako k souboru společenských vztahů (pojmu systém nebo struktura se vyhýbají). Dějiny vnímají jako pluralitu současně existujících časů, která panovala nejen mezi různými civilizace ale i v rámci jednotlivých civilizací (např. nehybný čas Středomoří, čas změn společenských a hospodářských struktur a rychlý čas politických událostí). Odklonem od lineárního pojetí času se rozpadla i víra v pokrok a přesvědčení o nadřazenosti moderní západní kultury. Jednotný dějinný vývoj ztratil v historickém myšlení své místo. Také se vytrácí pojem „národ“-soustřeďují se buď na dějiny regionů nebo na dějiny nadnárodních celků. Zájem o kulturní a symbolickou sféru. Nový přístup k pramenům – aktivní přístup k pramenům, máme se ptát pramenů co nám vlastně říkají nebo neříkají a proč. Aktivní přístup je jedním z nejvýraznějších rysů celé školy. Poslání historika je v poznání a pochopení, odmítá roli historika jako nějakého soudce.

Dějinné fáze školy:

  1. Lucien Febvre – Filip II. a Franche-Comté, Marc Bloch-Dějiny francouzského venkova, hlavně zájem o náboženské jevy ale také o jazyk – jazyk je systémem významů do kterého se rodí každá nová generace (tj. není to vědomý výtvor lidí) a i každá kultura se stává systémem významů.

  2. Fernand Braudel (1902-1985)-Středomoří za vlády Filipa II., větší akcent na myšlenku, že materiální svět (souhrn klimatických, biologických a technologických faktorů) zásadně omezuje lidské jednání. V centru zájmu jsou velké opakující se cykly, které po desetiletí a staletí podmiňovaly veškerý hospodářský život. Pozornost zaměřuje na událostí ovlivňované právě klimatem, zeměpisnými faktory, demografií, komunikacemi a dopravou. Pozornost věnuje detailnímu popisu každodenního života založeného na statistické analýze a kvantifikaci. Historický vývoj má několik rovin: vývoj přírodního prostředí, vývoj struktur dlouhodobého trvání, vývoj dynamické situace a nakonec konkrétní události.

  3. Robert Mandrou, Jacques Le Goff (nar.1924), George Duby – zaměřili se na výzkum postojů a názorů lidových vrstev v jejich hospodářských a společenských souvislostech (dějiny mentalit). Obrat k dějinám všedního dne a k dějinám zaměřeným na prožitky a zkušenosti konkrétních lidských bytostí. V šedesátých letech také značný podíl na zavádění kvantitativní metody. Le Goff studoval v letech 1947/48 na FF UK v Praze.

  4. Jacques Revel, Bernard Lepetit – příklon k historické antropologii, jednotný pohled školy se rozpadá, nahrazuje se pluralitou dějepisných přístupů odražený ve změně podtitulu časopisu (místo Ekonomie, společnost, civilizace je Historie, sociální vědy)

Témata, do kterých materiál patří