Vliv státu na církev a její podřízení státní moci - investitura
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vliv státu na církev a její podřízení státní moci - investitura
Církev ve svých počátcích
Křesťanství vzniklo v době největšího rozkvětu římské říše
Stát i církev v právním smyslu jsou organizovaní lidé. Stát je organizován na teritoriálním principu, církev na osobním principu
Za dob prvotního křesťanství byla církev společenstvím věřících, jež sjednocuje stejná víra
→ Do sporu se státem se dostali proto, že se považovali za náboženství jediné oprávněné a na státu nezávislé, čímž popírali tehdejší ideu, že vše, včetně náboženství, má sloužit státu ku jeho prospěchu
teoretický podklad církvi coby jednotné a od státu odlišné společnosti dal Augustinus ve svém díle De civitate Dei
- církev má spravovat své záležitosti sama, avšak státu přísluší pečovat o víru
Církev římskou státní institucí (podřízení státu)
Křesťané byli občany jednotného starověkého státu ⇒ křesťanská církev se za prvá tři století své existence vyvinula v rozsáhlou instituci se strmou hierarchií členstva a s rozsáhlou organizací
Církevní instituce se soustředily do měst
⇒ univerzalistické pojetí křesťanství
Constantinus I. se s touto institucí spojil, neboť chtěl využít její organizační a morální potenciál
- snaha sjednotit církev, aby z ní mohl učinit státní církev pod jedním
dohledem → Nicejský koncil 325 (stanovení jediné, pravé, ortodoxní
víry (ortos – pravý; doxos – učení, sláva)
- církev obdařena výsadami jako ostatní státní úřady
⇒ závislost církve na státu
- křesťanství státním náboženstvím 379/380
- 394 byly zakázány všechny pohanské kulty
⇒ Náboženství, i když ve své podstatě bylo evangeliem lásky,
se občas stalo ve jménu věroučných distinkcí evangeliem
nenávisti, pronásledování a rozkladným činitelem
⇒ narůstající světská moc církve, do jejíhož čela se dostali jiní
lidé, než kteří v něm byli v době prvotní církve (infiltrace
církevního života státem) ⇒ touha po moci
církev se musela osvědčit prakticky a uspokojovat každodenní potřeby lidí
- charita, zajišťovat lidem „styk s Bohem“, možnost se modlit, najít
jistotu, soudnictví (od středověku)
církev i panovníci vynakládali všechny mocenské prostředky, aby zůstali jednotní
císař hrál roli pozdějšího papeže, což bylo usnadněno tím, že církev držel pohromadě pouze stát (římský biskup byl tehdy pouze jakousi morální hlavou křesťanstva)
Vzrůstající moc církve na Západě (ℵ Východ) – středověk
- Augustinovy myšlenky stavěly církevní společnost vedle státu co do organizace a nad stát co do důležitosti ⇒ podklad pro supremaci církve nad státem
- první velcí papežové až v době krizí světské moci (5.-7., 9., 10. – 11.)
(Lev (440-461), Řehoř I. Veliký (590-604))
- transformace římské ideje tak, by to