15. Věda a vzdělanost v raném novověku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
RENÉ DESCARTES (1596-1650): fr. filosof („Cogito, ergo sum“. – Myslím, tedy jsem., navazuje na Augustina) a matematik („karteziánský systém souřadnic“)
BARUCH SPINOZA (1639-1677): niz. filosof, který zdůrazňuje jako jediné správné způsoby poznání rozumové (vyvozování pomocí obecných pojmů) a intuitivní (vztahuje se přímo k absolutnu). Smyslové může být zdrojem omylu
GOTTFRIED WILHELM LEIBNIZ (1646-1716): něm. filosof (snaží se překlenout rozdíl mezi racionalismem a empirismem: vrozená schopnost tvořit pojmy se musí opírat o zkušenost; teorie „monád“) a matematik (rozpracoval kombinatoriku)
empirismus:
JOHN LOCKE (1632 – 1704): angl. filosof, rozum je při narození „tabula rasa“ (= čistá nepopsaná deska), kterou popisuje až zkušenost (jednoduché ideje vznikají senzací a reflexí, složité ideje kombinací jednoduchých)
GEORGE BERKELEY (1685-1753): irský teolog a filosof; „Esse est percipi.“ – Existovat znamená být vnímán.
DAVID HUME (1711-1776): skotský filosof a historik, završitel gnoseologie, kritice podrobil jak rozumové, tak i smyslové poznání – pravé poznání není možné (agnosticismus)
18. STOLETÍ
Osvícenství ve vědě:
studují se mravy, etika, náboženství, pedagogické teorie
moderní historická kritika- bollandisté, mauríni, poměřování dějů minulých měřítkem člověka 18. století
rodí se idea pokroku, která se stává vůdčí ideou až dodnes
na významu získává výchova a pedagogika
děti byli do 18. století chápáni jako malí dospělí, v 18. století dítě chápáno jako dítě
škola a vzdělání je dobrodiní, stát je zde od toho, aby je poskytnul -> v pol. 18. století povinná školní docházka v Prusku, rakouských a českých zemích
snaha napravit společnost, ovšem spíše její elitu- i osvícenci se na plebs dívali skrz prsty
člověk a příroda
právě 18. století je dobou, která získává přesvědčení o tom, že končí odvěká závislost člověka na přírodě, který se jí již nemusí bát
snaha podmanit si přírodu
snaha pochopit tajemství přírody, která jsou tu proto, aby nám sloužila
objevuje se estetický prožitek ve vztahu k přírodě- 18. století miluje přírodu civilizovanou a kultivovanou (romantismus později nachází krásu ruin a pralesů)
zvýšený zájem o přírodu pomohl k rozvoji fyziky, chemie či biologie a vzniku mnoha jejich odvětví
při vědeckém bádání se rozšířila metoda pokusu (hojně využívána již od renesance) a objev mikroskopu
ve společenských vědách vznikla celá řada nových odvětví (politická ekonomie či filozofie dějin, rodí se moderní dějepis)
ve vědě znamenalo velký průlom vydání Encyklopedie, aneb Racionálního slovníku věd, umění a řemesel -> na svou dobu grandiózní projekt několika učenců nazývaných encyklopedisté, kteří pod vedením filozofa Denise Diderota a matematika Jeana Le d´Alemberta, kteří vytvořili naučný obrázkový slovník, jenž vycházel v letech 1751 až 1772 -> tento projekt měl ve své době pokrýt veškeré lidské znalosti a dovednost, snaha po univerzálnosti