15. Věda a vzdělanost v raném novověku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
KATOLICKÁ VZDĚLANOST:
monarchie v podstatě kulturně jednotná – vzdělané obyvatelstvo, v kultuře ovládá vše vládnoucí, rozdíl mezi privilegovanými a neprivilegovanými, oddělení intelektuální kultury od kultury lidové – svět okultních věd a pověry
knihovny – šlechta, Jezuité, kláštery – šlechta – sbírky knih, vládnoucí dynastie knihovna v Hofburgu (za Leopolda záznamy jak byla využívána)
autoři vytvářející středoevropský názor (Weltanschaung) – větš.duchovní (řádoví bratři – jezuité, dominikáni, františkáni…), polyhistorové – Jan Caramuel z Lobkovic, Valerián Magni, Jan Marek-Marci; Athanasius Kircher, Kaspar Schott pro dynastii filozofické/dynastické odůvodnění
myšlenkový systém – zakotveno v Aristotelovi – zprostředkováno scholastiky, obnovení studia Arist.děl se rozšířilo do protest.částí říše z Uher, Rodrigo Arriaga – rektor Karolina, oživení dalších středověkých scholastických systémů, alternativou k Aristotelovi byl Platón
Marci, Magni a Caramuel z Lobkovic – povědomí i o západoevropských debatách „vědeckotechnická revoluce“, nezávislý duch se projevuje i v kruzích katolických přistěhovalců např.prostředí kolem Evžena Savojského, podobně i F.A.Špork, nejzásadnější odpůrci vzdělanosti – patřili k augustinianismu (Jeroným Hirnhaim)
astronomie – odsouzení Galileovy a Koperníkovy představy Římem 1616 resp.1633, pokračuje teoretická a badatelská činnost, i Jezuité – Christoph Clavius z Bambergu, nutno najít kompromis -> Tycho de Brahe (vyvinul smíšený systém – Slunce a Měsíc okolo Země a ostatní planety okolo Slunce, přijali i Jezuité, podpora Rudolfa II.)
středoevropské prostředí dokázalo zpracovat novátorské myšlenky a uvést je v soulad se stávajícím věděním
matematika – studium geometrie (i Ferdinand III.), stala se zájmem vzdělané elity
fyzika – prověřování hypotéz, sestrojování přístrojů
barokní okultismus – vzdělání určeno k demonstraci zázraků a polovědeckému vysvětlení např.astronomie povznést se k rozjímání o Bohu, význam symbolu, mysleli, že spojují přirozenou zvídavost s ortodoxií, mystické dedikace na frontispisech, okultní vědy ale představují hrozbu pro katolický řád a společnost – černá magie pověr, praktická magie obyčejných lidí – čarodějnictví, kouzelnictví a věštění, bylinkářství, lokální kacířství, využití bílé magie v otázce svatosti, protireformace vyžadovala definici černé magie – nebylo možné sestavit (pouze mentální konstrukce), většina magie povolena vzdělaným vrstvám a zakázána nevzdělaným
Univerzita Palackého: Vznikla 22. prosince 1573 udělením příslušných práv dosavadní olomoucké koleji Tovaryšstva Ježíšova. Vysokoškolská výuka začala o tři roky později. V době stavovského povstání univerzita na čas zanikla, ale byla obnovena v roce 1621. V roce 1778 byla moravská univerzita na čas přestěhována do Brna, ale v roce 1782 vydal císař Josef II. dekret, kterým se univerzita přenesla zpátky do Olomouce, ale zároveň byla degradována na tříleté lyceum (podle dekretu měly být univerzity pouze ve Vídni, v Praze a ve Lvově). V roce 1827 bylo učení znovu povýšeno na univerzitu pojmenovanou Františkova univerzita. V roce 1860 císař František Josef I. dekretem univerzitu zrušil, v Olomouci zůstala pouze teologická fakulta, která je pojítkem mezi starou univerzitou a univerzitou dnešní, obnovenou v roce 1946 pod názvem Univerzita Palackého.