Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




17. Kultura středověku - románský a gotický sloh

RTF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (112.36 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu RTF.

red91;17.Kultura středověku– románský a gotický sloh

Románský sloh

11.– 12.století/u nás do40.let13.stoletíRozvíjí se především v Itálii,Gálii,v Porýní,v BritániiZejména církevní stavby– klášteryFeudální stavby– hrady,městské paláceMěšťanstvo– domy,mostyNázev– Roma– ŘímArchitektura
  • Základní znaky
    • Kvádříkové zdivo– později kamenné kvádry
    • Silná zeď
    • Malá okna
      • Střílnová
      • Obloukovitá
      • Kulatá
      • Rozety
      • Sdružená okna
      • Stropy
        • Ploché
        • Zaklenuté
        • Valená klenba
        • Křížová klenba
        • Sloupy– kubická hlavice
        • Pilastry
    • Stavby
      • Sakrální architektura
        • Kostely
        • Kláštery
        • Půdorysně
          • Bazilika
          • Katedrála
          • Hrad
          • Rotunda
      • Památky
        • chrám v Cluny– Francie– konec11.století
        • kostelNotre-Dame-la-Grande v Poitiers–Francie
        • baptisterium,dóm a zvonice– šikmá věž v Pise– Francie
        • kostel svatého Marka v Benátkách– zde výrazný vliv Byzance
        • bazilika sv.Jiří na Hradčanech– Praha
        • rotunda sv.Martina na Vyšehradě– Praha
        • rotunda sv.Kříže– Praha
        • rotunda sv.Kateřiny ve Znojmě
        • hrady:Strakonice a Přimda
        • ostatní:Juditin most v Prazesochařství
        • základ– reliéf
          • výzdoba kamenných architektonických článků
          • řezba do dřeva,slonoviny
          • volná plastika
            • vázána na architekturu
            • sochař se nesnaží potlačit hmotnost kamene a vytvořit odlehčený tvar
            • kolorování
            • hieratická kompozice
              • velikost zobrazovaných postav se řídí dle společenského postavení
              • anonymita
                • x Gislebertus– Reliéf Evy,12.století
                • sochy bez výrazu v obličeji,strnulost v pohybu těla,schematismus
                • pozdní doba– pokusy o oživení postav
                • horror vacui =strach z prázdnoty– umělec tvoří do předem daného prostoru,který se snaží zaplnit dochází k pokroucení postav
                • převládá náboženská tématika
                • rostlinné a zoomorfní námětymalířství
                  • znaky
                    • plošné
                    • výrazná linie
                    • zářivě barevná plocha
                    • pozadí malby– abstraktní
                    • hieratická kompozice– osoby jsou rozestavěny podle významu a děj je naznačen gesty
                    • obličeje jsou schemátické,malíři se nesnaží vyjádřit ničí podobu
                    • ikonografická schémata– podle nich se malovaly postavy i celé scény
                      • 1.Kristus v mandorle (kruh nebo zahrocená elipsa (symbol nebeské záře))
                      • 2.Marie s Ježíškem (někdy také v mandorle)
                      • 3.Čtyři evangelisté či jejich symboly (Matouš– člověk,Lukáš– býk,Marek– lev,Jan– orel)
                      • 4.Scény Kristova utrpení a ukřižování
                      • 5.Zázraky Kristovy
                      • 6.Poslední soud
                      • 7.Různé výjevy ze Starého zákona,ze života svatých a jen výjimečně i světské výjevy
                      • Nástěnná malba
                        • Prováděna do vlhké omítky
                        • Její vrchní vrstva se malovala na suchou omítku barvami pojených klihem nebo kaseinem
                        • Vrchní vrstva se po čase sprášila
                        • Knižní malba
                          • Kvašové barvy na pergamenu
                          • Zlacení
                          • 1085– Vyšehradský kodex

Témata, do kterých materiál patří