17. Kultura středověku - románský a gotický sloh
RTF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (112.36 kB)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu RTF.
red91;17.Kultura středověku– románský a gotický sloh
Románský sloh
11.– 12.století/u nás do40.let13.stoletíRozvíjí se především v Itálii,Gálii,v Porýní,v BritániiZejména církevní stavby– klášteryFeudální stavby– hrady,městské paláceMěšťanstvo– domy,mostyNázev– Roma– ŘímArchitektura- Základní znaky
- Kvádříkové zdivo– později kamenné kvádry
- Silná zeď
- Malá okna
- Střílnová
- Obloukovitá
- Kulatá
- Rozety
- Sdružená okna
- Stropy
- Ploché
- Zaklenuté
- Valená klenba
- Křížová klenba
- Sloupy– kubická hlavice
- Pilastry
- Stavby
- Sakrální architektura
- Kostely
- Kláštery
- Půdorysně
- Bazilika
- Katedrála
- Hrad
- Rotunda
- Památky
- chrám v Cluny– Francie– konec11.století
- kostelNotre-Dame-la-Grande v Poitiers–Francie
- baptisterium,dóm a zvonice– šikmá věž v Pise– Francie
- kostel svatého Marka v Benátkách– zde výrazný vliv Byzance
- bazilika sv.Jiří na Hradčanech– Praha
- rotunda sv.Martina na Vyšehradě– Praha
- rotunda sv.Kříže– Praha
- rotunda sv.Kateřiny ve Znojmě
- hrady:Strakonice a Přimda
- ostatní:Juditin most v Prazesochařství
- základ– reliéf
- výzdoba kamenných architektonických článků
- řezba do dřeva,slonoviny
- volná plastika
- vázána na architekturu
- sochař se nesnaží potlačit hmotnost kamene a vytvořit odlehčený tvar
- kolorování
- hieratická kompozice
- velikost zobrazovaných postav se řídí dle společenského postavení
- anonymita
- x Gislebertus– Reliéf Evy,12.století
- sochy bez výrazu v obličeji,strnulost v pohybu těla,schematismus
- pozdní doba– pokusy o oživení postav
- horror vacui =strach z prázdnoty– umělec tvoří do předem daného prostoru,který se snaží zaplnit dochází k pokroucení postav
- převládá náboženská tématika
- rostlinné a zoomorfní námětymalířství
- znaky
- plošné
- výrazná linie
- zářivě barevná plocha
- pozadí malby– abstraktní
- hieratická kompozice– osoby jsou rozestavěny podle významu a děj je naznačen gesty
- obličeje jsou schemátické,malíři se nesnaží vyjádřit ničí podobu
- ikonografická schémata– podle nich se malovaly postavy i celé scény
- 1.Kristus v mandorle (kruh nebo zahrocená elipsa (symbol nebeské záře))
- 2.Marie s Ježíškem (někdy také v mandorle)
- 3.Čtyři evangelisté či jejich symboly (Matouš– člověk,Lukáš– býk,Marek– lev,Jan– orel)
- 4.Scény Kristova utrpení a ukřižování
- 5.Zázraky Kristovy
- 6.Poslední soud
- 7.Různé výjevy ze Starého zákona,ze života svatých a jen výjimečně i světské výjevy
- Nástěnná malba
- Prováděna do vlhké omítky
- Její vrchní vrstva se malovala na suchou omítku barvami pojených klihem nebo kaseinem
- Vrchní vrstva se po čase sprášila
- Knižní malba
- Kvašové barvy na pergamenu
- Zlacení
- 1085– Vyšehradský kodex
- znaky
- Sakrální architektura