Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




52. Vnější znaky tištěné knihy – písmo, výzdoba (grafické techniky)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.1 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

52. Vnější znaky tištěné knihy – písmo, výzdoba (grafické techniky)

  • grafická podoba každého tisku souvisí s jeho obsahem a ten zase s celkovým posláním publikace

  • první plody knihtisku byly bez ilustrací, výtvarnou podstatu tvořilo jen písmo, iniciály a celková úprava tištěné strany, šlo především o napodobení rukopisného kodexu

Písmo:

  • česká bastarda – písmo s kurzívními prvky, jehož původ je nutné hledat ve Francii, jsou pro ni typické nápadné výběžky dříků písmen a poměrně velké zdobnost, vyskytuje se v tisku od druhé poloviny 15. století jen do 20. let 16. století, tiskly se jí především české prvotisky

  • textura – používaná především pro liturgické knihy, má výraznější gotické prvky, monumentální ráz, kombinaci silných a tenkých linií, byla jí vytištěna např. nedatovaná plzeňská Agenda Pragensia a kalendář Pražského misálu

  • rotunda – písmo s italskými prvky, které přišlo spolu s tiskaři z Německa, a jehož vztah k rukopisnému písmu je již uvolněn

  • švabach norimberského původu – užíván v Praze od r. 1493 Tiskař Korandy a v Plzni r. 1498 Mikuláš Bakalář

    Dvoubarevný tisk:

  • zdobný a zároveň funkční prvek, v černé a červené barvě, šlo o napodobování rukopisů, a proto se u inkunábulí setkáváme nejprve se spoluprací rubrikátora – vyznačoval červenou barvou počátky kapitol i nových vět a velká písmena proškrtával svislou čarou

  • už u nejstarších českých prvotisků vystřídal tuto ruční práci částečně dvoubarevný tisk, poprvé se u nás dvoubarevný tisk objevil v Arnoštových statutech

  • Tiskař Žaltáře z r. 1487 a Martin z Tišnova v Kutnohorské bibli vkládali do lisu pro každou barvu zvlášť

  • Typografické ozdůbky

  • sloužily k doplňování neplného řádku na konci odstavce, používal je již tiskař Kroniky trojanské a obdobné ozdůbky se objevují i v dalších tiscích prvního plzeňského období, v pražských tiscích se s nimi již nesetkáváme

    Iniciály

  • výraznější zdobný prvek

  • také v inkunábulích se často domalovávaly ručně, na rozdíl od rukopisů byly zřídka iluminované

  • pokud byl prvotisk vyzdoben s náročností podobnou rukopisům, šlo pouze o některé exempláře zvláštního určení

  • jinak se na místo vynechané pro iniciálu vkreslovala jen jednoduchá červená a modrá ozdobná začáteční písmena

  • i tiskaři našich nejstarších prvotisků vynechávali v tisku místo v textu pro ruční iniciálu, čtverec ve výši dvou i více řádek, podle funkčního umístění a tedy velikosti iniciály

  • jako pomocné písmeno bývalo do tohoto místa natištěno příslušné malé nebo velké písmeno chlebové sazby tzv. reprezentanta

  • leckdy nebyla ruční iniciála provedena a tak zůstala nezakryta a fungovala místo ní

  • často byly umisťovány do téže knihy také některé iniciálky nebo nezdobené verzálky tištěné

  • tato praxe asi pramenila z nevelkých zásob jejich grafického materiálu, jedna velká tištěná iniciála, přes 8 řádek, je už v prvním – konturové písmeno P

  • protože mohla být výtvarná výzdoba jednotlivých exemplářů téhož prvotisku rozdílná, nemělo by se mluvit o duplikátech

  • tištěné iniciály se objevují v některých tiscích plzeňských i pražských

  • zvláštní upoutávací funkci měly iniciály v minucích, jež vesměs chtěly každý rok překvapit novou grafickou úpravou

  • funkční úlohu měly v kalendářích také dřevořezy s personifikovanými podobami planet vládnoucích danému roku

  • první titulní list – věnovaný jen názvu – uvedla do moravského knihtisku brněnská tiskárna Stahelova-Preinleinova v díle J. J. Canise De modo studenti (1488) a do českého Tiskař Konradova Traktátu o velebné svátosti oltářní z r. 1493

  • tiskařův signet – reprezentační značka, která ovšem nebyla předepsaná, takže ji kladl do svých výrobků jen podle své vlastní volby

  • zde se tiskaři přikláněli k motivům signetů významných evropských dílen a různě je přizpůsobovali

  • v našich zemích se objevují podvakrát – v Plzni v Novém zákoně kladeném do r. 1475 a v Olomouci u Konrada Baumgartena r. 1500

    Ilustrace

  • v tištěné knize bylo nutno vyřešit otázku jejich mechanické výroby, dokonale posloužil dřevořez, což vyhovovalo ze dvou důvodů: tisk z výšky – obdobného charakteru jako typografické vazba a technika poměrně laciná

  • vstupuje do našich prvotisků současně v Praze i v Brně

  • za první tištěnou ilustrovanou pražskou knihu považujeme Ezopa život s fabulemi z lisu Severinova-Kampova už 1487 nebo 1488 – známe jen zlomek zkušebního nátisku se dvěma dřevořezovými ilustracemi

  • přejímání dřevořezů a pořizování jejich kopií bylo v té době běžné a nepokládalo se za plagiát

  • kopírování vyžadovalo řemeslnou zručnost, bylo snadnější napodobovat původní řez tak, jak se jevil zraku, vznikalo často po otisku nového štočku vyobrazení zrcadlově obrácené

Témata, do kterých materiál patří