Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




60. Kritika nápisů – problém autora a jeho možnosti a hranice, autenticita a restituce textu, identifikace nápisu

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (15.28 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

60. Kritika nápisů – problém autora a jeho možnosti a hranice, autenticita a restituce textu, identifikace nápisu

  • největší pozornost věnoval v nedávné době kritice nápisů středověkých Robert Favreau a dělí pravidla postupu do šesti skupin:

  • problém autora (či autorů) - musíme odlišit donátora (ten dal impuls ke zhotovení nápisu) a a pak pokud se podaří určit zhotovitele díla, je také si nutno pak uvědomit, že textace nápisu nebývá dílem vlastního realizátora (týká se to především rozsáhlejších textů), u jednoduchých nápisůse dá předpokládat, že zhotovitel díla je i autorem textu literárního

  • možnosti a hranice autorovy svobody či umělecké vůle – omezení epigrafická jsou větší než v jiných oblastech, protože jsou dána podkladovou látkou či její strukturou, daným prostorem, umístěním nápisu v souvislosti s přizpůsobením vzdálenosti od čtenářů, pouze jen jeden druh nápisů převyšuje všechny ostatní a to jsou literární nápisy- nejproslulejší jsou Alkuinovy epigramy z doby kolem roku 800 pro kostel sv. Hilaria v Poitiers

  • problém autenticity a restituce textu – je důležitý proto, že někdy i považovaný nápis za falzum je pravý, jsou ovšem i důvody pro vznik falz – např. v souvislosti s kultem svatých a potom podvrhy moderní – historizující, důležitým aspektem kritiky je restituce textu na základě nepatrných zlomků jak to provedl Bohumil Ryba u nápisů v Betlémské kapli, využívá se starých opisů či pauz, uložených např. pro zvony ve farních kronikách či v starých sbírkách aby bylo možno zjistit stav před jistým zásahem, identifikace příslušného objektu má tři prvky- klasifikace, lokalizace a datace, klasifikací je míněno zjištění typu nápisu a jeho funkce

Témata, do kterých materiál patří