1. Metody a problémy regionálních dějin
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Popisné práce bez rozboru a hodnocení
Pokud pracují s prameny, tak špatně (ale oni ani nejsou schopni je přečíst)
Tento způsob převažuje
3) kombinovaný typ
Část napíše profesionál a část vlastivědný nadšenec
Často píšou důchodci („ještě to zažili“ )
Neví, kde hledat, co hledat
Neadekvátní literární podání
Mezerovité, mnoha věcných chyb, ledabylost při dodržení základních jazykových a gramatických pravidel
Dějiny závodů – velice specifické, ale do regionálek to patří
Dr. Viktořík – dějiny podniků
Po roce 1989 privatizace nadnárodních řetězců – ti nemají zájem, aby se v tom někdo šťoural
I dějiny jiných institucí – far, škol, hasičských jednot, sokolských jednot, jednotlivé spolky -> k těmto tématům se často uchylují studenti
Práce na RD nesmíme podceňovat!
Jak zajistit kvalitu prací v RD?
Před r. 1989 byla cenzura – podrobování průzkumu (po stránce ideologické)
Cenzura skončila
Upozorňovat na nedostatky v publikovaných recenzích (ale to už je pozdě)
Osvěta vůči starostům – snažit se je upozorňovat, že by to mělo být svěřováno profesionálům
Vlastivědní nadšenci mají v lokalitách silnou pozici
Ty práce se totiž čtou!
Amatéři – často mnoho obrázků, žádný text
Dvě korektury – u druhé zkontrolovat, jestli to fakt opravili
Při přípravě obrazového materiálu do knihy se spolupráce s nadšenci hodí
Lektorování – zajištění kvality
Často nejde, protože je mnoho nedostatků (musel by to prakticky celé přepsat)
Řada autorů si myslí, že to nepotřebuje
Netýká se jen RD, i u jiných historických odborných knih (potřeba aspoň 2)
Neotřelý styl je populárnější, čtivější… - NE, i historik měl napsat odborný text tak, aby byl přijatelný pro širokou veřejnost
Vysvětlování cizích slov
Nerozvíjet teoretické koncepty – čtenáře to nezajímá
Pokud vysvětlení, tak konkrétním příkladem
Amatéři nepíší čtivěji než odborníci – je to člověk od člověka!
Pokud amatér píše čtivě – tak je to čtivost na úkor obsahu
Jak velký má být autorský kolektiv při přípravě práce k RD
Vycházet z rozsahu dochovaného pramenného materiálu
Pokud je toho hodně, tak to jeden člověk nedá
Čím víc pramenů, tím větší kolektiv
Rozdělit si roky…
Jak má být rozsáhlý text
Přiměřené významu lokality
Vesnice se 100 obyvateli asi nemusí mít 500 stran
Spíš mezi 100 – 200 stranami
Dějiny větších měst – díla často vícesvazková
Ideální příklady neexistují
Hlavně prozkoumat všechny prameny – ale nemusí být hned vše v knize, jen to relevantní
Tematické kapitoly – o faře, škole, řemeslech, válkách, spolcích, životních pohromách…
Zmizí z toho příběh, děj
spíš pro jednotný text, který může být doprovázen tematickou kapitolou
Je jasné, že tam chceme přidat svého předka – spíš do přílohy, seznamy se blbě čtou v textu