Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. Metody a problémy regionálních dějin

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.09 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • Popisné práce bez rozboru a hodnocení

  • Pokud pracují s prameny, tak špatně (ale oni ani nejsou schopni je přečíst)

  • Tento způsob převažuje

  • 3) kombinovaný typ

    • Část napíše profesionál a část vlastivědný nadšenec

    • Často píšou důchodci („ještě to zažili“ )

    • Neví, kde hledat, co hledat

    • Neadekvátní literární podání

    • Mezerovité, mnoha věcných chyb, ledabylost při dodržení základních jazykových a gramatických pravidel

  • Dějiny závodů – velice specifické, ale do regionálek to patří

    • Dr. Viktořík – dějiny podniků

    • Po roce 1989 privatizace nadnárodních řetězců – ti nemají zájem, aby se v tom někdo šťoural

  • I dějiny jiných institucí – far, škol, hasičských jednot, sokolských jednot, jednotlivé spolky -> k těmto tématům se často uchylují studenti

  • Práce na RD nesmíme podceňovat!

  • Jak zajistit kvalitu prací v RD?

    • Před r. 1989 byla cenzura – podrobování průzkumu (po stránce ideologické)

    • Cenzura skončila

    • Upozorňovat na nedostatky v publikovaných recenzích (ale to už je pozdě)

    • Osvěta vůči starostům – snažit se je upozorňovat, že by to mělo být svěřováno profesionálům

    • Vlastivědní nadšenci mají v lokalitách silnou pozici

    • Ty práce se totiž čtou!

  • Amatéři – často mnoho obrázků, žádný text

  • Dvě korektury – u druhé zkontrolovat, jestli to fakt opravili

  • Při přípravě obrazového materiálu do knihy se spolupráce s nadšenci hodí

  • Lektorování – zajištění kvality

    • Často nejde, protože je mnoho nedostatků (musel by to prakticky celé přepsat)

    • Řada autorů si myslí, že to nepotřebuje

    • Netýká se jen RD, i u jiných historických odborných knih (potřeba aspoň 2)

  • Neotřelý styl je populárnější, čtivější… - NE, i historik měl napsat odborný text tak, aby byl přijatelný pro širokou veřejnost

    • Vysvětlování cizích slov

    • Nerozvíjet teoretické koncepty – čtenáře to nezajímá

    • Pokud vysvětlení, tak konkrétním příkladem

  • Amatéři nepíší čtivěji než odborníci – je to člověk od člověka!

  • Pokud amatér píše čtivě – tak je to čtivost na úkor obsahu

  • Jak velký má být autorský kolektiv při přípravě práce k RD

    • Vycházet z rozsahu dochovaného pramenného materiálu

      • Pokud je toho hodně, tak to jeden člověk nedá

      • Čím víc pramenů, tím větší kolektiv

      • Rozdělit si roky…

  • Jak má být rozsáhlý text

    • Přiměřené významu lokality

    • Vesnice se 100 obyvateli asi nemusí mít 500 stran

      • Spíš mezi 100 – 200 stranami

    • Dějiny větších měst – díla často vícesvazková

    • Ideální příklady neexistují

    • Hlavně prozkoumat všechny prameny – ale nemusí být hned vše v knize, jen to relevantní

  • Tematické kapitoly – o faře, škole, řemeslech, válkách, spolcích, životních pohromách…

    • Zmizí z toho příběh, děj

    • spíš pro jednotný text, který může být doprovázen tematickou kapitolou

    • Je jasné, že tam chceme přidat svého předka – spíš do přílohy, seznamy se blbě čtou v textu

  • Témata, do kterých materiál patří