Avantgarda - expresionismus a kubismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
počátky umělecké avantgardy II
expresionismus
směr v moderním malířství spojován se vznikem skupiny Die Brucke (1905), expresivní tendence však působí i dřívějších dobách, předchůdci jsou na konci 19. století - James Ensor, Vincent van Gogh, Munch
je opakem impresionismu, nezobrazuje okolní svět, nýbrž vlastní, vnitřní dojmy ze světa
obvykle zobrauje pocity tragické, rozervanost, osamělost, ztrátu individuality
účinek umocňuje zářivými barvami a deformací
Die Brucke (Most)
Drážďanská skupina založena r.1905 malíři, tehdy ještě posluchači architektury. Fritz Bleyl, Erich Heckel, Ernst Ludwig Kirchner, Karl Schmidt-Rottluff. Později se přidávají Emil Nolde, Max Pechstein, Cuno Amiet, van Dongen, Akseli Gallén Kallela
vyjadřovala nespokojenost mladých umělců se současným společenským řádem
ideál uměleckého společenství - žili a pracovali společně, dělili se o materiál i ateliér. Na kolektivních výstavách neuváděli u jména u obrazů (z počátku si také všechna díla byla podobná)
Ernst Ludwig Kirchner - inspirace Durerem, negerskou skulpturou, japonským a polynéským umění. Vyjadřuje tíživou atmosféru předválečného Německa. Expresivní, tvarově i barevně zjednodušený styl. Prudké kontrasty, hranatá kresba. Ulice 1907, Pět žen na ulici 1913. Obnovuje techniku dřevorytu.
Karl Schmidt-Rottluff - ovlivněn Goghem, pak kubismem. Velké plochy barev - dvourozměrná kvalita plochých barev
Emil Nolde - maluje květiny a zahrady poznamenán impresionismem. Po těžké nemoci tvoří náboženské obrazy, zátiší s maskami (vliv Ensora) a primitivizující sošky. Účastnil se založení Nové Berlínské secese (1911) a vystavoval i s Der Blaue Reiter. Podnikl vědeckou cestu do Ruska, Číny, Japonska a Polynésie
Max Pechstein získal první zájem veřejnosti a vrací se ke klasické malbě, Erich Heckel byl vemi aktivní a maloval cirkusové náměty a tvořil litografie, Otto Muller tvořil akty v přírodě s cikánskou tématikou
der blaue reiter (modrý jezdec)
Mnichovská skupina založena r. 1911 V Kandinským. Gabriela Munterová, Franz Marc a Alfred Kubin.
na první výstavě v r. 1911 s nimi vystavovali i August Macke, Delaunay a Rousseau
na druhé výstavě r. 1912 mj. i Paul Klee, Die Brucke, Picasso, Arp, Malevič
více intelektuální skupina než Die Brucke, nespojuje je jednotný styl ale společná ideologie
neutuchající víra v nespoutanou tvůrčí svobodou každého umělce.
hledá jakoukoliv vhodnou a osobitou formu
Vasilij Kandinskij - rus, studoval právo, místo jmenování profesorem se však rozhodl malovat a odjel do Mnichova. Znal se s Javlenským a Verefkinovou. Byl velký organizátor - založil skupinu Phalanx (1901-3) a při ní školu. Roku 1909 zakládá Kunstlervereinigung Munchen - budoucí jádro Der Blaue Reiter. Prochází složitým vývojem od realismu přes expresionismus k expresivní abstrakci
Franz Marc - studoval teologii a filozofii. Malování považoval za duchovní aktivitu, kombinuje náboženskou víru s citem ke zvířatům. Maloval zvířata jelikož v nich viděl čistotu a sounáležitost s přírodou, jež člověk ztratil. Padl 1916 u Verdunu
August Macke - osobitý koloristický styl pod vlivem fauvismu, kubismu a Delaunayovým. Zůstává věrný předměty, tématem mu byly dívky a ženy pod stromy a u výkladů. Padl 1914 v Champagne
Paul Klee - švýcar. Do první války hlavně kreslil a leptal fantaskně groteskní symbolické listy inspirované Blakem, Goyou a Munchem. V Africe ho učarovalo světlo a začal malovat akvarely
Alfred Kubin - kreslíř a ilustrátor (přes 70 knih) - perokresba vyjadřující morbidní náměty