Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Avantgarda - expresionismus a kubismus

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (23.44 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

počátky umělecké avantgardy II

expresionismus

  • směr v moderním malířství spojován se vznikem skupiny Die Brucke (1905), expresivní tendence však působí i dřívějších dobách, předchůdci jsou na konci 19. století - James Ensor, Vincent van Gogh, Munch

  • je opakem impresionismu, nezobrazuje okolní svět, nýbrž vlastní, vnitřní dojmy ze světa

  • obvykle zobrauje pocity tragické, rozervanost, osamělost, ztrátu individuality

  • účinek umocňuje zářivými barvami a deformací

Die Brucke (Most)

  • Drážďanská skupina založena r.1905 malíři, tehdy ještě posluchači architektury. Fritz Bleyl, Erich Heckel, Ernst Ludwig Kirchner, Karl Schmidt-Rottluff. Později se přidávají Emil Nolde, Max Pechstein, Cuno Amiet, van Dongen, Akseli Gallén Kallela

  • vyjadřovala nespokojenost mladých umělců se současným společenským řádem

  • ideál uměleckého společenství - žili a pracovali společně, dělili se o materiál i ateliér. Na kolektivních výstavách neuváděli u jména u obrazů (z počátku si také všechna díla byla podobná)

  • Ernst Ludwig Kirchner - inspirace Durerem, negerskou skulpturou, japonským a polynéským umění. Vyjadřuje tíživou atmosféru předválečného Německa. Expresivní, tvarově i barevně zjednodušený styl. Prudké kontrasty, hranatá kresba. Ulice 1907, Pět žen na ulici 1913. Obnovuje techniku dřevorytu.

  • Karl Schmidt-Rottluff - ovlivněn Goghem, pak kubismem. Velké plochy barev - dvourozměrná kvalita plochých barev

  • Emil Nolde - maluje květiny a zahrady poznamenán impresionismem. Po těžké nemoci tvoří náboženské obrazy, zátiší s maskami (vliv Ensora) a primitivizující sošky. Účastnil se založení Nové Berlínské secese (1911) a vystavoval i s Der Blaue Reiter. Podnikl vědeckou cestu do Ruska, Číny, Japonska a Polynésie

  • Max Pechstein získal první zájem veřejnosti a vrací se ke klasické malbě, Erich Heckel byl vemi aktivní a maloval cirkusové náměty a tvořil litografie, Otto Muller tvořil akty v přírodě s cikánskou tématikou

der blaue reiter (modrý jezdec)

  • Mnichovská skupina založena r. 1911 V Kandinským. Gabriela Munterová, Franz Marc a Alfred Kubin.

  • na první výstavě v r. 1911 s nimi vystavovali i August Macke, Delaunay a Rousseau

  • na druhé výstavě r. 1912 mj. i Paul Klee, Die Brucke, Picasso, Arp, Malevič

  • více intelektuální skupina než Die Brucke, nespojuje je jednotný styl ale společná ideologie

  • neutuchající víra v nespoutanou tvůrčí svobodou každého umělce.

  • hledá jakoukoliv vhodnou a osobitou formu

  • Vasilij Kandinskij - rus, studoval právo, místo jmenování profesorem se však rozhodl malovat a odjel do Mnichova. Znal se s Javlenským a Verefkinovou. Byl velký organizátor - založil skupinu Phalanx (1901-3) a při ní školu. Roku 1909 zakládá Kunstlervereinigung Munchen - budoucí jádro Der Blaue Reiter. Prochází složitým vývojem od realismu přes expresionismus k expresivní abstrakci

  • Franz Marc - studoval teologii a filozofii. Malování považoval za duchovní aktivitu, kombinuje náboženskou víru s citem ke zvířatům. Maloval zvířata jelikož v nich viděl čistotu a sounáležitost s přírodou, jež člověk ztratil. Padl 1916 u Verdunu

  • August Macke - osobitý koloristický styl pod vlivem fauvismu, kubismu a Delaunayovým. Zůstává věrný předměty, tématem mu byly dívky a ženy pod stromy a u výkladů. Padl 1914 v Champagne

  • Paul Klee - švýcar. Do první války hlavně kreslil a leptal fantaskně groteskní symbolické listy inspirované Blakem, Goyou a Munchem. V Africe ho učarovalo světlo a začal malovat akvarely

  • Alfred Kubin - kreslíř a ilustrátor (přes 70 knih) - perokresba vyjadřující morbidní náměty

Témata, do kterých materiál patří