Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Avantgarda - expresionismus a kubismus

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (23.44 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

expresionismus mimo německo a mimo skupiny

  • Max Beckmann - individualista. Přejal impresionismus, ale s tlumeným, lomeným koloritem. Stísněnost, pouliční a katastrofické výjevy. S Dixem a Groszem reprezentoval po válce sociálně kritické malířství

  • Otto Dix - expresionistické tendence, ale uplatňuje veristické tendence a staromistrovskou techniku. Tvrdá kritika války a poměrů ve Výmarské republice

  • George Grosz - představitel sociálně kritického malířství, fascinován kresbami dětí a lidových projevů. Později významný představitel Berlínského dadaismu

  • Constant Permeke - belgický epxresionista. Tmavý pastózní kolorit, náměty ze života chudých lidí, stísněný výraz a patos.

  • Oskar Kokoschka - Rakušan, v mládí ovlivně secesí, psal básně a divadelní hry. Spolupracoval s časopisem Der Sturm a skupinou Die Brucke. Řada expresionistických podobizen (Herwarth Walden, 1910) a krajin

  • Egon Schiele - začínal pod vlivem Klimta, po roce 1910 expresionistické podobizny a symbolické autoportréty. Akty nabité erotickým napětím. Morbidní grotesknost a extatický rukopis

  • Pařížská škola - malíři různých národností spojených věkem a židovským původem: Amedeo Modigliani -osobitý styl, stojí mimo avantgardní směry, celý život zoufale chudý, Marc Chagall - není expresionista, fantastické, vesnické obrazy, obraz je stav duše, Chaim Soutine - mršiny, expresivní, brutální obrazy, energická deformace a barevná nadsázka

kubismus

  • z francouzského le cube - krychle. Počátek 20. století, má však dlouhodobý vliv

  • odmítají klasickou perspektivu, odmítají subjektivitu a dekorativní kvality předchozích směrů

  • předchůdci kubismu jsou El Greco, Paul Cézanne a negerské skulptury (svoboda tvaru, exprese, deformace)

  • zjednodušení formy a barevnosti, mnohopohledovost.

  • protokubismus (1907-1909) - první kubistické znaky, zjednodušení formy, hranatost tvarů, negerský vliv - Slečny z Avignonu

  • analytický kubismus - intelektuální, analytický rozklad tvaru předmětů. Důsledné zobrazení z různých stran. Prostupnost, proměnlivost a nepostižitelnost - obraz se stává rébusem, labyrintem v němž divák ztrácí orientaci. Rozkladu předmětu a jeho analýze se podřizuje všechno - tlumí se barevnost (skoro monochrom), nevybírají se neemotivní, neutrální náměty (zátiší), Dívka s Mandolínou (1910)

  • syntetický kubismus - kubismus se přibližuje abstrakci, výtvarné prostředky se osamostatňují (linie, barva, textura) a stávají se nezávislými prvky. Objevuje se technika koláže, která dále stupňuje paradox mezi reálným a fiktivním. Malířské prvky vystupují z obrazu směrem k divákovi - opak renesančního iluzionistického okna do světa. Trvá až do 20.let

  • později nastupují lyrický kubismus a surrealistický či imaginativní kubismus (20. a 30.léta)

  • Georges Braque - vývoj kubismu je spjat s vývojem Braqua a Picassa, kteří se vzájemně ovlivňovali a také se těžko rozlišovali. Braque raději maluje zátiší a krajiny (Picasso i portréty a postavy). V analytickém období je průbojnější v kubistických optických paradoxech, předměty se vtipně prolínají. Užívá písmena a hudební symboly (rozbití iluzivního pojetí malířství). V období syntetického kubismu se oba malíři diferenciují - Brague je klidnější, svědomitější a decentnější

  • Juan Gris - španěl, přímá návaznost na Picassa a Braqua. Narozdíl od Picassa zdůrazňuje vášnivý i asketický mysticismus

  • pařížská kubistická škola - skupina Section d´Or (zlatý řez) - jsou aktivní a vystavují, Brague a Picasso v Paříži nevystavují od r. 1910. Jean Metzinger, Jacques Villon, jeho mladší bratr Marcel Duchamp, Robert Delaunay

  • kubismus působí na většinu malířů své doby, proniká i do USA (výstava kubistů Armory Show 1913 - skandál) ovlivňuje například američana Maxe Webera, Josepha Stellu

Témata, do kterých materiál patří