Avantgarda - expresionismus a kubismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
expresionismus mimo německo a mimo skupiny
Max Beckmann - individualista. Přejal impresionismus, ale s tlumeným, lomeným koloritem. Stísněnost, pouliční a katastrofické výjevy. S Dixem a Groszem reprezentoval po válce sociálně kritické malířství
Otto Dix - expresionistické tendence, ale uplatňuje veristické tendence a staromistrovskou techniku. Tvrdá kritika války a poměrů ve Výmarské republice
George Grosz - představitel sociálně kritického malířství, fascinován kresbami dětí a lidových projevů. Později významný představitel Berlínského dadaismu
Constant Permeke - belgický epxresionista. Tmavý pastózní kolorit, náměty ze života chudých lidí, stísněný výraz a patos.
Oskar Kokoschka - Rakušan, v mládí ovlivně secesí, psal básně a divadelní hry. Spolupracoval s časopisem Der Sturm a skupinou Die Brucke. Řada expresionistických podobizen (Herwarth Walden, 1910) a krajin
Egon Schiele - začínal pod vlivem Klimta, po roce 1910 expresionistické podobizny a symbolické autoportréty. Akty nabité erotickým napětím. Morbidní grotesknost a extatický rukopis
Pařížská škola - malíři různých národností spojených věkem a židovským původem: Amedeo Modigliani -osobitý styl, stojí mimo avantgardní směry, celý život zoufale chudý, Marc Chagall - není expresionista, fantastické, vesnické obrazy, obraz je stav duše, Chaim Soutine - mršiny, expresivní, brutální obrazy, energická deformace a barevná nadsázka
kubismus
z francouzského le cube - krychle. Počátek 20. století, má však dlouhodobý vliv
odmítají klasickou perspektivu, odmítají subjektivitu a dekorativní kvality předchozích směrů
předchůdci kubismu jsou El Greco, Paul Cézanne a negerské skulptury (svoboda tvaru, exprese, deformace)
zjednodušení formy a barevnosti, mnohopohledovost.
protokubismus (1907-1909) - první kubistické znaky, zjednodušení formy, hranatost tvarů, negerský vliv - Slečny z Avignonu
analytický kubismus - intelektuální, analytický rozklad tvaru předmětů. Důsledné zobrazení z různých stran. Prostupnost, proměnlivost a nepostižitelnost - obraz se stává rébusem, labyrintem v němž divák ztrácí orientaci. Rozkladu předmětu a jeho analýze se podřizuje všechno - tlumí se barevnost (skoro monochrom), nevybírají se neemotivní, neutrální náměty (zátiší), Dívka s Mandolínou (1910)
syntetický kubismus - kubismus se přibližuje abstrakci, výtvarné prostředky se osamostatňují (linie, barva, textura) a stávají se nezávislými prvky. Objevuje se technika koláže, která dále stupňuje paradox mezi reálným a fiktivním. Malířské prvky vystupují z obrazu směrem k divákovi - opak renesančního iluzionistického okna do světa. Trvá až do 20.let
později nastupují lyrický kubismus a surrealistický či imaginativní kubismus (20. a 30.léta)
Georges Braque - vývoj kubismu je spjat s vývojem Braqua a Picassa, kteří se vzájemně ovlivňovali a také se těžko rozlišovali. Braque raději maluje zátiší a krajiny (Picasso i portréty a postavy). V analytickém období je průbojnější v kubistických optických paradoxech, předměty se vtipně prolínají. Užívá písmena a hudební symboly (rozbití iluzivního pojetí malířství). V období syntetického kubismu se oba malíři diferenciují - Brague je klidnější, svědomitější a decentnější
Juan Gris - španěl, přímá návaznost na Picassa a Braqua. Narozdíl od Picassa zdůrazňuje vášnivý i asketický mysticismus
pařížská kubistická škola - skupina Section d´Or (zlatý řez) - jsou aktivní a vystavují, Brague a Picasso v Paříži nevystavují od r. 1910. Jean Metzinger, Jacques Villon, jeho mladší bratr Marcel Duchamp, Robert Delaunay
kubismus působí na většinu malířů své doby, proniká i do USA (výstava kubistů Armory Show 1913 - skandál) ovlivňuje například američana Maxe Webera, Josepha Stellu