Baroko v českých zemích
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
sochařství
v pražském sochařství přežívá v první třetině 17st přežívá manýrismus Nizozemce Adriena de Vries (bronzy fontány Valdštejnské zahrady)
Jan Jiří Bendl - rané období - průčelní sochy sv. Salvátora, jezdeckou sochu sv. Václava na Vyšehradě, mariánský sloup na Staroměstském náměstí (odstraněn 1918) a sochy apošolů ve sv. Salvátoru
baroko rozvíjejí cizinci - Jan Jiří Heermann - z Drážďan, autor schodiště zámku Trója, Ottavio Mosto - štuková výzdoba průčelí chrámu sv. Jakuba v Praze
Berniniho baroko přinesl Matěj Václav Jackel - s dílnou výzdoba pro pražské i venkovské kostely (Český Krumlov, Sedlec) , tři sousoší pro Karlův most (sv.Anna), dále řezbář František Preiss
Jan Brokof (1652-1718) ze Spiše - model sochy Jana Nepomuckého pro Karlův most, atika Toskán. paláce
Ferdinand Maxmilián Brokof (1688-1731) - vyučil se u otce, pak pobýval ve Vídni, potkal se s Fischerem.
skulptury pro Karlův Most (např.: sousoší trinitářů, Sv. Vít, Sv. Ignác, Sv. Franišek Xaverský)
plastické zdůraznění objemů, realistické podání detailů, monumentální kompozice
nejkrásnější barokní náhrobek v Praze (s Fischerem) pro nejvyššího kancléře Jana Václava Vratislava
skulpturální výzdoba Morzinského paláce v Nerudově (spolu se Santinim) - mouřeníni,alegorie světadílů
sousoší sv. Jana Křtitele pro Maltézské náměstí, mariánský sloup na Hradčanském náměstík dřevěné sochy pro kostel sv. Havla. Praoval i na venkově a ve Vídni.
je představitel tzv. valérové barokní skulptury - měkké odstíny, nikoliv kontrast, konvexní princip
Matyáš Bernard Braun (1684-1738) - Tyrolan, studující v Benátkách, ve Florencii a Římě.
První dílo v Čechách je sousoší Sen sv. Luitgardy na Karlově mostě (1710). Vyřezal Judu Tadeáše (1712) - obdoba Berniniho sv. Longina. S Kaňkou spolupracoval na kostele sv.Klimenta a Černínského paláce
vyzdobil sochami a reliéfy palác Clam-Gallasů a Thunů
ve sv. Vítu vytvořil náhrobek maršálka Leopolda Šlika (1723), sochy do Vrtbovské zahrady na MS
Kuks - ve východních Čechách - s pomocí dílny obrovské dílo pro hraběte Františka Antonína Šporka
sochy Náboženství a Blahoslavenství, poustevníku Onufria a Garina, reliéfy a další sochy v lese Beltlémě
24 Ctností a Neřestí - použil sérii grafika z Augsburgu, ale zdramatizoval je. Dříve polychromováno
sloup Neposkvrněného početí Panny Marie (Jaroměř), pomník Karla VI (Hlavenec), Den (zničeno) a Noc v Královské zahradě v Praze. Ve stáří mu pomáhal synovec Antonín
používal konkávního principu - ostrý a prudký kontrast - tvrdý pískovec, proděravuje kamenný blok a hluboko podsekává formu. Mistrem iluzionistického směru
díky jeho vlivu vznikla ve východních Čechách sochařská škola - Jiří Pacák, Řehoř Thény
Ondřej Filip Quitaner (Sv. Tomáš na MS), Franz Anton Kuen (klášter v Oseku), Jan Adam Dietz a Josef Herscher