Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Baroko v Itálii 17. století

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.9 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

baroko v itálii 17. století

barokní architektura v itálii
  • základní druh, typy a prvky vznikají z renesance: barokní ovál střídá renesanční kruh, stlačený oblouk, oblouk půlkruhový, okna dostávájí oválný, lichoběžníkový, či složitý tvar, edikuly mají lomené a přerušované římsy

  • zprvu navazuje na pozdně renesanční typ kostela (Il Gesú) a na palladiovské motivy (polosloupy s oblouky)

  • chrám - prostor založen na průniku geometrických obrazců a stereometrických těles, svázaných rytmem a linií - působí iracionálně. Dynamičnost a atektoničnost - snaha přemoci stavební homty. Stěny zprohýbané, zbavené plošnosti. Vnějšek často jinak členěný než vnitřek (barokní dualismus), elipsovitá kupole s lucernou a iluzionistickou freskou. Barokní chrám je iluzí křesťanského nebe

  • zámek - navazuje na čtvercový renesanční, ale oblíbený je i centrální půdorys. Reprezentační sál (obvykle přes dvě patra), k němu schodiště a výstavný vestiul, vzadu schodiště do architektonicky řešené zahrady. Ostatní místnosti symetricky seřazeny kolem něj

  • během protireformace neobyčejně stoupl význam Říma - výstavba paláců a kostelů

  • Carlo Maderna - dostavuje sv.Petra v Římě - mění ho na podélný typ s plastickým průčelím a mohutným portikem. Staví kupoli S.Andrea della Valle (největší chrám po sv.Petrovi), Palazzo Mattei (1618) a částečně Palazzo Barberini (dokončuje Bernini a Borromini). S Pietrem da Cortona (Průčelí sv.Lukáš, sv.Martin, Santa Maria della Pace - zvlněno konvexními a konkávními plochami) reprezentují vrcholné období řím. baroka

  • Gianlorenzo Bernini (1598-1660) - buduje elipsovité náměstí s kolonádou (opticky zvětšuje - symbolická náruč církve), slavnostní schodiště v paláci Scala Regia, připisuje se mu průčelí paláce Barberini. Sochař - oltář s Petrovým stolcem v svatopeterském chrámu, fontána Čtyř řek na Piazza Navona, Tritonova fontána - nám. Barberini

  • Francesco Borromini - synovec Maderny a Berniniho soupeř. Přišel do Říma z Milána - zprvu pracoval jako kameník (sv.Petr a palác Barberini). Kostelík San Carlino - první užití dynamický průnik geometrie - konvexně-konkávní. San Ivo della Sapienza. Průkopník radikální iluzionistické architektury. Složité dispozice kostelů - výstřední, beze stopy vlivu antiky či renesance (S.Ivo - šesticípá hvězda). Santa Agnese (1653) vertikály kampanil kontras s horizontálou náměstí.

  • Guarino Guarini - v jeho díle v Turíně vrcholí radikální italské baroko a barokní iluzionismus. Složité dispozice a žebrové klenby s gotickou konstrukcí. Muslimské vlivy. San Lorenza a v kapli Kristova rubáše v Turínu. Prototyp barokního paláce s oválným středem s pravoúhlými obytnými křídly (Carignano v Turínu).

  • klasicistní tendence na počátku 18st. - Filippo Juvara, Alessandro Galilei. Syntéza obou směrů - Baldassare Longhena - S.Maria della Salute v Benátkách (1631-1681)

  • první půle 18st. - Španělské schody v Římě. Fontána di Trevi (1732-1766) - s použitím Berniniho návrhů

  • plynulý přechod k rokoku - přibývá výzdoby až převládne

Témata, do kterých materiál patří