Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pop-art

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.24 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Pop-art

  • pop-art (z anglického popular art = lidové umění) je umělecké hnutí které se v 50. letech v opozici k abstrakci vrací k figurálnímu zobrazení

  • zobrazuje projevy moderní a velkoměstské civilizace

  • paralelně s pop artem se rozvíjí pop music (beatová hudba - Beatles)

  • v 60. letech se vlna pop artu šíří po celém světě. V roce 1964 byl Rauschenberg oceněn velkou cenou za malířství na benátském bienále

anglický pop art

  • termín pop art je r. 1955 prvně užit anglickým kritikem Lawrencem Allowayem

  • r. 1956 se koná výstava This is Tomorrow (Toto je zítřek) v Londýně - obrací pozornost veřejnosti na masovou kulturu. Richard Hamilton zde vystavuje svou koláž Co vlastně dělá naše dnešní příbytky tak odlišnými a tak sympatickými? Všechny pop artové znaky - svalovec, pin-up girl, elektrické přístroje, konzervu, masmédia

  • Richard Hamilton - tvořil nejprve pod vlivem Duchampa. Soustředí se na moderní reklamu a zbožní fetišismus (Poct Chrysler-corporation 1957), kombinuje koláž s malbou. Po roce 1963 se pod vlivem USA pouští i do sítotisku a fotografií

  • David Hockney - po krátké období expresivní malby se dostává k pop artu a vypracovává si malířský styl s důležitým kolorismem. Řadí se do pop artu svými náměty - v šedesátých letech maluje obrazové seriály o plovárnách, interiérech, bytové architektuře. Mužské akty a portréty. Experimentuje s fotomontáží

  • Peter Blake - spojuje koláž s malbou a vybírá si motivy z ilustrovaných časopisů a fotografií

  • Ronald Kitaj - americký malíř, který se usazuje v Londýně. Užíval fotografie, které převáděl do serigrafie. Jeho tvorba je angažovaná a zaměřená na politicko-sociální otázky.

americký pop art

  • v Americe se umělci orientovali méně satiricky a více se snažili vytvořit nové umění, které bude plně americké a bezprostředně inspirované velkoměstským folklórem

  • jelikož jim šlo o ryze americké umění inspirovali se v čistě amerických vizualitě - billboardy, fast foody, nákupními středisky, komiksy, televizí a automobily

  • médiem se stává tisk a fotografie, prvně také kult osobnosti - umělci-celebrity měli možnost se vyjadřovat v médiích a šířit tak svoje myšlenky

  • většina pop artistů pracovala v reklamě (propagační grafika, aranžéři) - umění pro ně byl další "produkt"

  • pop art vychází z neo dadaismu a je přímo ovlivněn díly Roberta Rauschenberga (který od r. 1958 tisknul - vytvářel foto-transfery) a Jaspera Johnse (objektovost malby, ikonické symboly - vlajky, značky)

  • citově chladně zpracovaný tisk - převedení fotografie na plátno bez jakýchkoliv poznámek - se stává klasickou technikou amerického pop artu. V roce 1962 tvoří Andy Warhol první sítotisky

  • v témže roce (1962) se koná velká výstava New Realists v NY - pop artisté se dostávájí do podvědomí. Jelikož chtěli být zařazeni do vývoje pozvali si i Nové realisty z Francie (Arman, Jean Tinguely, Daniel Spoerri, Yves Klein)

  • kritici vesměs pop artisty odmítají - vidějí v jejich práci výsměch všem "vznešených" ideám abstraktního expresionismu a celé moderně.

  • diváky byl naopak pop art přijat výborně. Objevují se noví sběratelé a umění se stává módou.

  • sami umělci tomu dost napomáhají, vycházejí z galerií, poskytují rozhovory - stávají se celebritami a obcházejí tak kritiky a apelují přímo na diváky, kteří je milují.

  • nejlépe kult osobnosti pochopil Warhole, který se také nakonec stál vrcholným dílem pop artu

  • i když se pop art rozvíjel o trošku dříve v Anglii, tak se v USA mnohem více rozvinul a ovlivňoval zpátky Evropu - grafické techniky

  • přes snahu o ignoranci problémů doby se pop art svojí ambivalencí stává částečnou kritikou své doby, které mu později zajistí přijetí u kritiků

  • Andy Warhol - sériografické série - Elvis, Marilyn, Mao ce Tung. Obrazy Campbellova polévky

  • Roy Lichtenstein - komiksové předlohy na obrovský formát - včetně rastru a obláčku s legendou. Lineární kresba, příběh vytržený z kontextu. M-Maybe 1965

  • George Segal - sádrové odlitky liského těla a autentických předmětů k vytváření výjevů každodenního života

  • Jim Dine - asociován i s neo-dada. Malířský projev. Zmnožování symbolů - 4 srdce

  • Robert Indiana - užívání písma, zmnožování symbolů do kompozice - Love

  • James Rosenquist - obrovské obrazy montované z více úseků - plochy jásavých barev

  • Tom Wesselmann - cyklus Velké americké akty (1960), ženské akty umisťoval do interiéru, kde iluzionisticky střídal malbu s reálnými předměty

  • Claes Oldenburg - obyčejné předměty rekonstruoval z neobvyklých materiálů (sádra, syntetika, tkaniny) - Hamburger, Umyvadlo

  • Wayne Thiebaud - maloval zátiší s dezerty a sladkostmi, obvykle zmnožené. Zachovává si silnou malířskou kvalitu

  • Ed Rusha - tvořil v Kalifornii (tzv. San Franciská škola, kam se později přestěhoval i David Hockney). Obrazy a tisky benzínových pump, pracoval velmi často s písmem

Témata, do kterých materiál patří