Poválečná situace v evropském umění
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
ostatní země
Antoni Tapiés - katalánský malíř, zvprvu studuje práva. Nejprve se inspiroval Kleem a surrealisty, později se osobně seznámil s Miróem, který na něj silně zapůsobil. Od r. 1948 mizí z jeho tvorby všechny symbolické a figurativní prvky. Používá silně pastózní nánosy a aplikací nejrrůznějších materiálů - do kterých potom ryje. Od roku 1953 tvoří materiálové obrazy - bohatý reliéf, trojrozměrná hmota
Lucio Fontana - italský umělec. Tvoří nejprve abstraktní plastiky v roce 1946 zakládá spacialismus (spazio = prostor) - umělecké dílo musí integrovat barvu, prostor, světlo, zvuk a pohyb - čímž ruší hranice mezi uměleckými druhy ve směru environmentu. Kompozice z paprsků r. 1949 - světelná plastika vznášející se ve vzduchu. V 50. letech tvoří perforované obrazy od r. 1958 dělal do monochromních obrazů ostré zážezy.
art-brut
surové umění - termín který pro svou malbu užíval Jean Dubuffet
inspiruje se výtvarnými projevy dětí, primitivů a duševně chorých
důležitá je živost a surová působivost výtvorů
obvykle jde o tvorbu předmětnou, tedy neabstraktní
tvoří mimo meze oficiálního umění - anglický název je outsider-art
Jean Dubuffet - studoval také jazyky, literaturu , filozofii a hudbu. Roku 1924 přestal malovat, pochyboval o smyslu umění a začal sbírat výtvarné projevy primitivů a duševně postižených. Roku 1947 otevřel v Paříži galerii Foyer de l´Art Brut. Za války začal zase malovat a inspiruje se graffiti, zapůsobilo na něj i objevení maleb v Lascaux (1940). Cykly Groteskní krajiny, Ženská těla, Půdy, Terény a Zářící země. Vynalézal nové techniky: plátno-koláž (plátno se roztříhá jako papír a pak se mozaikově slepí), spojování uschlých květin a listů, užívání papíru a staniolu (cyklus Materiologie)
Adolf Wolfli - v mládí sexuálně a fyzicky týrán a zneužíván, několikrát souzen za podobný přečin. Utíká do světa malování
Cobra
mezinárodní společenství - zkratka Copenhagen, Brusel, Amsterdam, trvají 1948-1951
požadují naprostou svobodu užívání barvy a formy
mají odpor k surrealismu, ale zájem o modernismus a marxismus, odmítají noblesu pařížské školy
jejich metody byly založeny na spontaneitě a experimentu
inspiraci čerpají z art-brut a z prací Paula Klee a Joana Miró, graffiti, mytologie
odmítají figurální tradici, ale i abstrakci poválečné Evropy
vydávali časopis Cobra, uspořádali dvě velké výstavy
Karel Appel (dětské kresby - freska Questionnig children) , Asger Jorn (odmítl Guggenheimovu cenu), Constant (politické a sociální náměty) , Corneille (poetické obrazy), Pierre Alechinsky - ovlivněn cestou do Japonska