Poválečný surrealismus a explosionalismus v 50. letech
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Vladimír Boudník (1924-1968) a explosionalismus
grafik, stoupenec aktivní a strukturální grafiky
vystudoval grafickou školu, pracoval jako propagační grafik. Za války byl totálně nasazen v Německu
r. 1949 se seznámil s Medkem a surrealistickým okruhem kolem Teigeho.
přátelil se s Hrabalem a Egonem Bondym - díky nim poznával moderní umění a literaturu
v raném období - grafiky a kresby vyjadřující existenciální úzkost v symbolech utrpení a smrti
snažil se přenést psychické podnět do materiálu (desky-matrice) - škrábání, rytí , zásahy pilníkem, hřeby a jinými ostrými předměty
v explosionalistickém období (1949-1956) - pouliční happeningy - provokoval asociační schopnosti náhodných diváků - vybízel k dokreslení a domalování skvrt na oprýskaných zdech.
v tomto období psal manifesty explosionalismu - obraz charakterizuje jako filmový pás o nesčíselném množství napětí a psychických explozí
jeho expresivní gestuální tvorba od r. 1949 byla v naprosté izolaci od tašismu a action painting, teprve v r.1957 se přes Kotíka a Koláře seznamuje se současným západním uměním
od r.1955 vytváří Boudník Aktivní grafiky - stopy akcí - probíjení, perforace, vlisování úlomků, propalování atp.
od r. 1959 dělá Strukturální grafiky - otisky z desek se strukturou - písek, textil, dráty na něž byly naneseny barvy.
cyklus Derealizace - otisky do starých rytin či reprodukcí
Magnetické grafiky (1965) - užívá magnetického pole k uspořádání pilin k otisku
Variace na Rohrscachův test (1966-1968) - přeložené tisky doplněné kresbou, malbou aj.
v roce 1968 se zasebevraždil