Umění v pravěku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
umění v pravěku
první výtvarné projevy ve starší době kamenné (600k-250k) - pěstní klíny - nedokonalé ale snaha o estetiku
střední paleolit (250k-40k) - pěstní klíny pravidelného tvaru, ergonomické. Všechny výrobky a nástroje jsou nejstarším příkladem výtvarné kultury (úštěpová a kostní industrie)
mladý a pozdní paleolit (40k-10k) - nastupuje homo sapiens. První projevy výtvarného umění.
pračlověk (např.: neandrtálec) používal výtvarné projevy v širším smyslu (vrypy, zdobení těla), ale až člověk vytváří výtvarné umění - neutilitární, z potřeby zobrazit a vyjádřit - komunikace
člověk umí abstraktně myslet, artikulovat, tvoří nové nástroje (složené - harpuny, vrhače oštěpů) a první stroje (dřevěné pasti na velká zvířata), zvětšení tlupy (až 100), jednoduchá obydlí či jeskyně.
rodová společnost a přirozená dělba práce (muž loví , žena sbírá, stará se o oheň, jídlo a potomstvo)
matriarchát - kult matky. Prvotní ideologie animismus (oduševnění přírody), totemismus (nadpřirozené síly sídlí ve zvířatech) a fetišismus (nadpřirozené síly sídlí ve věcech - kmen, studna). Z animismu vychází kult mrtvých, z totemismu obřady lovecké magie.
z paleolitu se dochovaly 4 druhy výtvarné činnosti - jeskynní malby, sošky lidí a zvířat, drobné předměty zdobené kresbou, rytinou či řezbou a šperky. Stavby byly ze dřeva, proutí a koží a dávno zanikly.
dva výtvarné okruhy - západoevropský (realistické tendence) a východoevropský (geometrická abstrakce)
frankokantaberská oblast (50 jeskyní na obou stranách Pyrenejí)
námětem je převážně zvěř (divocí koně, mamuti, kozorožci, bizoni). V menší míře i lidské postavy
technika - rytí křemenovými rydly. Lehce dostupné barvy (rudky, okry, mangany), pojené vodou, tukem, krví nebo močí. Studené barvy se nevyskytují
první malířské projevy - otisky rukou do měkké stěny a barevně vyznačené pozadí. Makaronské kresby - paralelní linie vytlačované prsty. Poté záměrná lineární kresba (nejprve rydlem, pak barvou, časem kolorovaná - nejpozději černou). V období magdaléniénu(15k - 10k) - plastická modelace, barevné odstíny. Objevuje se snaha o realismus a znalost anatomie
obvykle jsou zvířata bez kompozice. Objevuje se jejich řazení do vlysu (mamuti a jeleni v Rouffignacu a poníci a jeleni v Lascaux). Výjimečně drama a vyjádření děje - souboj dvou kouzelníků v Lascaux. Až v paleolitickém realismu se uplatňují kompoziční záměry a vzniká scénický obraz
malby vznikaly bez denního světla - louče. Využívají výstupky jeskyně pro plasticitu
před malbami se občas nachází stopy po obřadních tancích, hliněné amulety, kresby mají stopy po loveckých zbraních - svatyně, obřadní síňě pro loveckou magii.
Nejvýznamnějí jsou španělské jeskyně Altamira a Pindal. Francouzské Lascaux a Les Trois Fréres. Nové se stále nacházejí (1994 - Combe d´Arc v Ardeche)