Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Umění v pravěku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.53 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

umění v pravěku

paleolit (600.000 - 10.000 BC)
  • první výtvarné projevy ve starší době kamenné (600k-250k) - pěstní klíny - nedokonalé ale snaha o estetiku

  • střední paleolit (250k-40k) - pěstní klíny pravidelného tvaru, ergonomické. Všechny výrobky a nástroje jsou nejstarším příkladem výtvarné kultury (úštěpová a kostní industrie)

  • mladý a pozdní paleolit (40k-10k) - nastupuje homo sapiens. První projevy výtvarného umění.

  • pračlověk (např.: neandrtálec) používal výtvarné projevy v širším smyslu (vrypy, zdobení těla), ale až člověk vytváří výtvarné umění - neutilitární, z potřeby zobrazit a vyjádřit - komunikace

  • člověk umí abstraktně myslet, artikulovat, tvoří nové nástroje (složené - harpuny, vrhače oštěpů) a první stroje (dřevěné pasti na velká zvířata), zvětšení tlupy (až 100), jednoduchá obydlí či jeskyně.

  • rodová společnost a přirozená dělba práce (muž loví , žena sbírá, stará se o oheň, jídlo a potomstvo)

  • matriarchát - kult matky. Prvotní ideologie animismus (oduševnění přírody), totemismus (nadpřirozené síly sídlí ve zvířatech) a fetišismus (nadpřirozené síly sídlí ve věcech - kmen, studna). Z animismu vychází kult mrtvých, z totemismu obřady lovecké magie.

  • z paleolitu se dochovaly 4 druhy výtvarné činnosti - jeskynní malby, sošky lidí a zvířat, drobné předměty zdobené kresbou, rytinou či řezbou a šperky. Stavby byly ze dřeva, proutí a koží a dávno zanikly.

  • dva výtvarné okruhy - západoevropský (realistické tendence) a východoevropský (geometrická abstrakce)

jeskynní malby
  • frankokantaberská oblast (50 jeskyní na obou stranách Pyrenejí)

  • námětem je převážně zvěř (divocí koně, mamuti, kozorožci, bizoni). V menší míře i lidské postavy

  • technika - rytí křemenovými rydly. Lehce dostupné barvy (rudky, okry, mangany), pojené vodou, tukem, krví nebo močí. Studené barvy se nevyskytují

  • první malířské projevy - otisky rukou do měkké stěny a barevně vyznačené pozadí. Makaronské kresby - paralelní linie vytlačované prsty. Poté záměrná lineární kresba (nejprve rydlem, pak barvou, časem kolorovaná - nejpozději černou). V období magdaléniénu(15k - 10k) - plastická modelace, barevné odstíny. Objevuje se snaha o realismus a znalost anatomie

  • obvykle jsou zvířata bez kompozice. Objevuje se jejich řazení do vlysu (mamuti a jeleni v Rouffignacu a poníci a jeleni v Lascaux). Výjimečně drama a vyjádření děje - souboj dvou kouzelníků v Lascaux. Až v paleolitickém realismu se uplatňují kompoziční záměry a vzniká scénický obraz

  • malby vznikaly bez denního světla - louče. Využívají výstupky jeskyně pro plasticitu

  • před malbami se občas nachází stopy po obřadních tancích, hliněné amulety, kresby mají stopy po loveckých zbraních - svatyně, obřadní síňě pro loveckou magii.

  • Nejvýznamnějí jsou španělské jeskyně Altamira a Pindal. Francouzské Lascaux a Les Trois Fréres. Nové se stále nacházejí (1994 - Combe d´Arc v Ardeche)

Témata, do kterých materiál patří