Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Válečné a poválečné umění v Čechách

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.2 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

válečné a poválečné umění v Čechách

Sedm v říjnu 1939-1941

  • sedm členů uskupených v říjnu 39, především figuralisté

  • jejich program je "nahý člověk", obracejí se k subjektivitě a proti objektivním předmětům a formám (postimpresionismus, kubismus), hledají autentické a celistvé pojetí lidství. Bezprostřednost, prostota

  • členové - Václav Hejna, Josef Liesler, Arnošt Paderlík a Zdeněk Seydl, sochař Jan Michálek, sklář Václav Plátek, fotograf Jan Lukas, později František Jiroudek

  • Václav Hejna -ve všech motivech vidí člověka, opojení bolest-smrt. Expresivní pastózní kompozice

  • Josef Liesner - náboženská témata, těžkomyslné kompozice (Koncentrační tábor)

  • Zdeněk Seydl - za války maluje všední předměty s ironickým nebo humorným podkladem (Klíčící brambory, Plynová maska), v suchých jehlách válečnou atmosféru (Furor Teutonicus)

  • František Jiroudek - za války navrhuje svénické výpravy pro ND v Ostravě, maloval obrazy z divadla

  • Arnošt Paderlík - opuštěné postavy v krajině (Tragédie, Z doby války), spolupracoval na inscenacích ND v Praze. Po válce se vrací k námětům z přírody a jasnému koloritu a zátiší, monumentální realizace (plastiky pro hotel Thermal v Karlových Varech, výzdoba Kotvy a Intercontinentalu v Praze, mozaika pro velvyslanectví v Athénách)

Skupina 42

  • tzv. pracovní skupina byla ustavena v r. 1942, její členové se však znali již od půlky třicátých let a v roce 1937 spolu vystavovali. Zrušena byla r. 1948 ale její vliv trvá dál

  • František Gross, František Hudeček, Jan Kotík, Kamil Lhoták, Jan Smetana, Karel Souček (od 1943)

  • od roku 1945 se přidávají Bohumír Matal, sochař Ladislav Zívr, fotograf Miroslav Hák a básnící (Blatný, Hanč, Hauková, Kainar a Kolář) a teoretici Jindřich Chalupecký a Jiří Kotalík

  • na první výstavě 1943 (Topičův salón) vystavují bez názvu, 1945 a 1946 pod označním Skupina 1942

  • účastnili se prvních výstav československého umění v zahraničí r. 1946 (Paříž, Brusel, Antverpy, Lutych) a 1947 (Lutzern)

  • program definuje Jindřich Chalupecký statí "Svět, v němž žijeme"

  • zabývají se obyčejným člověkem a městským prostředím, prostředím, které většinu lidí formuje

  • na jejich formování i tvorbě se významně podepisuje probíhající válka. Ale navazují i na předválečnou modernu a proto na ně mohou navázat po válce - jelikož nejde pouze o válečné hnutí.

  • František Gross (1909-1985) - začínal jako kubista, přešel k surrealismu a zkoušek různé techniky (frotáž, koláž, stříhané rébusy), snažil se založit surrealistickou skupinu. Od r.1936 vytvářel obrazy-objekty a maloval absurdní mechanismy, fantomatické figuríny a moderní městské krajiny. I po válce maluje stroje a technickou civilizaci, v dynamickém stylu konstruktivismu

  • František Hudeček (1909-1990) - vizionářská fantazie a matematika na straně druhé. Tvořil objekty (hadrový reliéf Faidros a Sokrates) a techniky automatismu. Od roku 1941 maloval Noční chodce, série Hlav a Postav

  • Jan Kotík (1916-2002) - městské automaty, pasáže a kanceláře, po Únoru se věnoval užitému umění, redigoval časopis Tvar, od figurace pak přechází ke gestické malbě

  • Kamil Lhoták (1912-1990) - samouk, okouzlen verneovkami a vynálezy 20.století, záliba v motorismu a aviatice. Krajina je impresivně podaná, ale předměty v přesné kresbě a s jasnou barevností. Zabýval se i ilustrací a kresleným filmem (Atom).

  • Jan Smetana - za války poezie města a periferie. Po válce série obrazů z Paříže. Podnikl cestu do Indonésie, Bali a Indie. V 60.letech maloval barevné kompozice, sugerující přírodní dění

  • Karel Souček - motivy z pražských ulic, pasáží a obchodů. Zakalené, hnědé barvy. Své náměty udržoval i po válce. V 60.letech se přiblížil abstrakci (odlesky světla a neony)

  • Bohumír Matal - nejmladší člen skupiny. Byl v pracovním táboře, proto vstoupil až v r.1945. Začínal surrealisticky, později došel k lyrickému civilismu. V padesátých letech maloval potréty a zátiší pod vlivem Picass a cyklisty. Později lyrickou abstrakci

Témata, do kterých materiál patří