Válečné a poválečné umění v Čechách
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
válečné a poválečné umění v Čechách
Sedm v říjnu 1939-1941
sedm členů uskupených v říjnu 39, především figuralisté
jejich program je "nahý člověk", obracejí se k subjektivitě a proti objektivním předmětům a formám (postimpresionismus, kubismus), hledají autentické a celistvé pojetí lidství. Bezprostřednost, prostota
členové - Václav Hejna, Josef Liesler, Arnošt Paderlík a Zdeněk Seydl, sochař Jan Michálek, sklář Václav Plátek, fotograf Jan Lukas, později František Jiroudek
Václav Hejna -ve všech motivech vidí člověka, opojení bolest-smrt. Expresivní pastózní kompozice
Josef Liesner - náboženská témata, těžkomyslné kompozice (Koncentrační tábor)
Zdeněk Seydl - za války maluje všední předměty s ironickým nebo humorným podkladem (Klíčící brambory, Plynová maska), v suchých jehlách válečnou atmosféru (Furor Teutonicus)
František Jiroudek - za války navrhuje svénické výpravy pro ND v Ostravě, maloval obrazy z divadla
Arnošt Paderlík - opuštěné postavy v krajině (Tragédie, Z doby války), spolupracoval na inscenacích ND v Praze. Po válce se vrací k námětům z přírody a jasnému koloritu a zátiší, monumentální realizace (plastiky pro hotel Thermal v Karlových Varech, výzdoba Kotvy a Intercontinentalu v Praze, mozaika pro velvyslanectví v Athénách)
Skupina 42
tzv. pracovní skupina byla ustavena v r. 1942, její členové se však znali již od půlky třicátých let a v roce 1937 spolu vystavovali. Zrušena byla r. 1948 ale její vliv trvá dál
František Gross, František Hudeček, Jan Kotík, Kamil Lhoták, Jan Smetana, Karel Souček (od 1943)
od roku 1945 se přidávají Bohumír Matal, sochař Ladislav Zívr, fotograf Miroslav Hák a básnící (Blatný, Hanč, Hauková, Kainar a Kolář) a teoretici Jindřich Chalupecký a Jiří Kotalík
na první výstavě 1943 (Topičův salón) vystavují bez názvu, 1945 a 1946 pod označním Skupina 1942
účastnili se prvních výstav československého umění v zahraničí r. 1946 (Paříž, Brusel, Antverpy, Lutych) a 1947 (Lutzern)
program definuje Jindřich Chalupecký statí "Svět, v němž žijeme"
zabývají se obyčejným člověkem a městským prostředím, prostředím, které většinu lidí formuje
na jejich formování i tvorbě se významně podepisuje probíhající válka. Ale navazují i na předválečnou modernu a proto na ně mohou navázat po válce - jelikož nejde pouze o válečné hnutí.
František Gross (1909-1985) - začínal jako kubista, přešel k surrealismu a zkoušek různé techniky (frotáž, koláž, stříhané rébusy), snažil se založit surrealistickou skupinu. Od r.1936 vytvářel obrazy-objekty a maloval absurdní mechanismy, fantomatické figuríny a moderní městské krajiny. I po válce maluje stroje a technickou civilizaci, v dynamickém stylu konstruktivismu
František Hudeček (1909-1990) - vizionářská fantazie a matematika na straně druhé. Tvořil objekty (hadrový reliéf Faidros a Sokrates) a techniky automatismu. Od roku 1941 maloval Noční chodce, série Hlav a Postav
Jan Kotík (1916-2002) - městské automaty, pasáže a kanceláře, po Únoru se věnoval užitému umění, redigoval časopis Tvar, od figurace pak přechází ke gestické malbě
Kamil Lhoták (1912-1990) - samouk, okouzlen verneovkami a vynálezy 20.století, záliba v motorismu a aviatice. Krajina je impresivně podaná, ale předměty v přesné kresbě a s jasnou barevností. Zabýval se i ilustrací a kresleným filmem (Atom).
Jan Smetana - za války poezie města a periferie. Po válce série obrazů z Paříže. Podnikl cestu do Indonésie, Bali a Indie. V 60.letech maloval barevné kompozice, sugerující přírodní dění
Karel Souček - motivy z pražských ulic, pasáží a obchodů. Zakalené, hnědé barvy. Své náměty udržoval i po válce. V 60.letech se přiblížil abstrakci (odlesky světla a neony)
Bohumír Matal - nejmladší člen skupiny. Byl v pracovním táboře, proto vstoupil až v r.1945. Začínal surrealisticky, později došel k lyrickému civilismu. V padesátých letech maloval potréty a zátiší pod vlivem Picass a cyklisty. Později lyrickou abstrakci