Vrcholná renesance
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
napodobuje manýru (způsob) velkých mistrů, hlavně Raffaela a Michelangela. Dlouho to bylo pejorativní označení, ve 20st. se uznaly kvality, především nový duchovní obsah
Michelangelův Poslední soud (1536-1541), Obrácení sv. Pavla a ukřižování sv. Petra v Pavlově kapli - popření racionálního a empirického způsobu - asymetrie, nepoměr, disonance
hlavní představitelé Jacopo Pontormo (1494-1556) a Giorgio Vasari (1511-1574) ve Florencii, Parmigiano, Giulio Romano (1499-1546) v Mantově. Výzdoba Fontainebleau - Fiorentino a Primaticcio.
v Benátkách Tizian pozdním dílem a hlavně Tintoretto a Veronese
Tintoretto (1518-1594) - benátský kolorismus + Michelangelova kompozice a plastika. Pracoval hlavně pro scuola (bratrstva) a nikoliv knížata. Scuola di S.Marco - zázrak sv. Marka, Scuola di S. Rocco - 42 obrazů. Ráj pro Dóžecí palác (po 1588), Poslední večeře. Přímý pokračovatel je El Greco
Veronese (1528-1588) - poslední malíř slavností pohody a benátského požitkářství. Hostiny (Svatba v Káni Galilejské, Hostina u Leviho). Zdobil dóžecí palác - Apoteóza Benátek (po 1577) - skutečnost a fikce ve slavností, dekorativní celek. V pozdní době se jeho kolorit zakalil a objevuje se vnitřní neklid protireformační doby. Na jeho světelnost navazují malíři Rokoka nebo Paul Cézanne
El Greco (1541-1614) - kréťan ve Španělsku. V Benátkách byl Tiziánovým žákem, silně na něj zapůsobil Tintoretto. Později žil a tvořil v Toledu, kde si vytvořil jedinečný styl - expresivní živá barevnost, protáhlé postavy, nitěrná meditace nebo citové vytržení. Zmrtvýchvstání, Nanebevzetí, Pátá pečeť Apokalypsy) - pro svůj styl se dostal do sporu s církví. Pohřeb hraběte Orgaez (1586), Pohled na Toledo (1604-1614)