Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Zrod a rozkvět renesance

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (24.48 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

rané italské renesanční malířství
  • hlavní druhy přebírá od gotiky (nástěnná, desková, knižní a malba na skle)

  • nově se začíná malovat i na plátno. Rozšířila se olejomalba. Kromě fresky a sgrafita se zkouší i enkaustika

  • náměty: náboženské, antická mytologie, alegorie či historická malba

  • uplatňuje se více krajina v obraze (osamostatňuje se až v 16st. v německé a nizozemské malbě)

  • inspirací bylo hlavně sochařství (malířství dlouho tolik neznali). Opírají se hlavně o studium přírodních věd

  • podle vzoru antiky si tvoří ideál krásy - tělesně i duševně rozvinutý člověk a harmonická příroda

  • nová kocepce obrazu - okno do světa - realistický záznam, vyžadující jednotu místa a času.

  • v kompozici se uplatňují racionální principy, harmonie, symetrie, geometrické formy (trojúhelník)

  • obejvuje se kult umění - sběratelství, zakládání sbírek a rodových portrétních galerií

  • Masaccio (Tommaso Guidi 1401-1428) - zakladatel raně renesančního umění ve Florencii. Ač zemřel mladý (zabit v Římě), ovlivnil malířství a učili se u něj i mistři vrcholné renesance. Fresky v kapli Brancacciů - život Kristův a sv. Petra. Po jeho smrti dokončuje Fra Filippino Lippi

  • nové podání postavy i prostoru - plastické figury, krajina dle perspektivy a s atmosférou. Masaccio užívá lomenější barvy - monumentalita, modeluje světlem a stínem. První renesanční akty muže a žena (Adam a Eva). Hlavy jsou jako podobizny, krajina je reálná (ulice ve Florencii). Namaloval i několik deskových obrazů - Trůnící Madona, Sv. Anna Samotřetí, Ukřižování.

  • Masaccio navazuje na Giotta v renesančním duchu - typičnost vyměňuje za individualitu, antický ideál povyšuje studiem skutečných jedinců. Je dramatik (Eva). Rovnováha klasického cítění, ostrého vidění a expresivního působení

  • Fra Angelico(1387-1455) - dominikán. Fresky a oltářní obrazy v klášteře S.Marco - líbezné madony a krásné madony. Doznívá gotický realismus - zlato, svítící kolorit.

  • P. Uccello (1397-1475) - fanatik studia perspektivy a detailů (zbroje, kroj), bitevní obrazy, freska Potopa v S.Maria Novella (1445) ve Florencii

  • Fra Filippo Lippi (1406-1469) - z florentské školy - světelné a barevné obrazy. Byl ovlivněn Masacciem a Angelicem. Vytvořil typ líbezných madon, první začal malovat Tonda (kruhové obrazy)

  • Andrea del Castagno (Poslední večeře v S.Apolonia ve Fl), Benozzo Gozzoli (kaple Medicejského paláce - průvod tří králů), Andrea del Verrochio (Křest kristův + da Vinci), Domenico Ghirlandaio (učitel Michelangela, fresky ze života P.Maria v kostel S.Maria Novella (1490) - dokumentární realismus. Podílel se na stěnách Sixtinské kaple.

  • Sandro Botticelli (1445-1510) - dvorský humanismus, mytologické náměty a složité alegorie. Líbezné madony, Klanění tří králů (podobizny medicejské rodiny). Jaro a Zrození Venuš pro vilu Lorenza Medici v Castellu. Podílel se na nástěnných obrazech Sixtinské kaple

  • překonává naturaslismus quattrocenta - zdůraznění kresby, idealizace postav a zduchovnění obashu. Botticelli přizpůsobojuje vše nadvládě kresby - plošná ornamentální dekorace. Božskou komedii ilustruje lineární obrysovou linií. Je oceňován v secesi.

  • přechod k vrcholné renesance - Filippino Lippi (1457-1504), Piero di Cosimo (1462-1521)

  • Piero della Francesca (1420-1492) - umbrijská škola. Kniha o perspektivě. Fresky v kostele S.Francesco v Arezzu - legenda o sv. Kříži. Smysl pro barvu - jako první renesanční malíř řeší problém barvy a světla v obraze. Stupnice barev v různých osvětleních a odstínech. Konstantinův sen je noční výjev. Inspiroval dvojkoncer Bohuslava Martinů

  • Pierův odkaz rozvíjí Melozzo da Forli a Luca Signorelli a Pietro Perugino (učitel Raffaelův), Bernardino Pinturicchio.

  • v Benátkách Jacopo Bellini - otec Gentila a Giovanniho. Gentile - výpravné obrazy líčí život své doby. Givoanni - zakladatel benátské koloristické školy a učitel jejich hlavních představitelů. Giovanniho tvorbu ovlivnil jeho švagra Andrea Mantegna a Antonello da Messina - přenesl do Benátek techniku nizozemské olejomalby. Giovanni pak tvoří jemné přechody a madony lyrickým stylem - usiluje o smyslovou krásu v čemž pak pokračují četní žávi (Giorgione, Tizian, Sebastiano del Piombo aj). Když Durer přijel roku 1505 do Benátek obdivoval ho jen Bellini

  • Vittore Carpaccio (1455-1525) -výpravné obrazy ze života svatých s půvabným líčením soudobého benátského prostředí

  • Andrea Mantegna (1431-1506) - vedoucí padovské školy, působí na něj Donatello a antické sochařství. Fresky v Camera degli Sposi v Mantově (1474) - první užití perpsektivní zkratky v nástropní malbě (iluz.)

  • Mantegna ovlivnil i rerrarskou školu (Cosimo Tura, Francesco Cossa, Ercole de Roberti

Témata, do kterých materiál patří