ZÁKLADY SOCIOLOGIE
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
-
typy lidí na zákl. jejich hodnotových preferencí:
-
teoretičtí
-
estetičtí
-
ekonomičtí
-
sociální
-
náboženští
-
mocensky orientovaní
-
duality:
-
xenofobní a nexenofobní
-
liberální a konzervativní
-
egelitární (představa rovného světa) a diferenciační (lidé se nerodí rovní,
nerovnost je přirozená)
-
individualistická a kooperativní
-
hédonistická a altruistická (“carpe diem” vs. dobro pro ostatní)
-
etatická (spoléhá se na úlohu a řešení státu)
-
konformistická (nevybočovat z řady) a radikální
-
náboženská (věří X nevěří)
Socializace
-
proces začleňování se do společnosti
-
proces tvorby / přijetí hodnot
-
komplex. proces, v jehož průběhu se člověk jako biologický tvor stává
prostřednictvím sociální interakce a komunikace s druhými sociální bytostí schopnou
chovat se jako člen určité skupiny či společnosti. Socializace spočívá v osvojování
hodnot, norem a způsobů jednání srozumitelných a platných v dané kultuře či
subkultuře
-
klíčové pojmy: role, identita (sociologické) a osobnost (psychologie)
-
synonyma či příbuzné pojmy: učení, výchova, enkulturace, zrání
-
socializační instituce: (nukleární) rodina a širší rodina a komunita, sousedství,
vrstevnická skupina, škola, církev, média (míra jejich vlivu a funkce se mění)
Životní styly a volný čas
-
životní styl je významnou součástí syntetického statusu
-
kulturologická definice: vnitřní jednota tíhnoucí k jednotlivému a průkaznému
vyjádření
-
kvalitativní sociologie: významy, které aktéři produkují a které interpretují a kterými
dávají smysl světu
-
tradiční sociologie: dimenze sociálního statusu
-
lifestyle má dva aspekty:
1. materiální: životní úroveň (vybavenost domácnosti předměty dlouhodobé
spotřeby)
2. kulturní: kulturní úroveň (realizace kulturních
aktivit: návštěva divadel, četba (i odbor. lit.), chození do přírody a sport,
návštěvy přátel, návštěvy kaváren a restaurací, koníčky...)
-
jak zkoumat životní styl:
● volnočasové aktivity:
aktivní a pasivní
orientace na zdraví (sport)
trávení dovolených
sociální kontakty
● jídelní návyky: ne/zdravost, jezení doma/venku, typ restaurací, které se
navštěvují
● kulturní vkus: zájem o vysokou/nízkou kulturu, vč. masmediálních obsahů,
kulturní pasivita
● zájem o zprávy a novinky – především média
● spotřeba – módy, luxusního zboží, „kultura materiální potřeby“ (nakupovat na
slevy, nošení věcí doku se nerozpadnou)
●
& socio-ekonomické charakteristiky (výše příjmu domácnosti ponížená o
mandatorní výdaje jako je elektřina, jídlo atp.; vzdělání) = dimenze a
indikátory životního stylu
SOCIOLOGIE RODINY
Rodina a manželství
-
co je rodina a manželství:
1) tradiční
● multigenerační
● prokreační (plození, výchova)
● přidává ekonomický kapitál
● funkce univerzální
● hierarchistické a komplementární role
● patrilineární
● nábož. diskurs
● manželství → rodina (symbolický akt, stávání se členem r.)