fotka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
= 2% octový roztok (voda + ocet); musí být kyselá
koupeme 2-3minuty v roztoku nebo ve stavu nouze 4minuty ve vodě
je důležité zachovat teplotu předchozí lázně (pokud je studená, vrstva nám popraská, vznikne pavučina)
4. Ustalovač = n
ení tak kritický na dodržení teploty (+/-2ºC)
Vyplavuje se nepoužité stříbro = vyčerpává se tím ustalovač → po nějaké době se negativ znehodnotí
(hnědne a ztratí se jako při špatném vyprání) – uvedena vydatnost = kolik filmů se může v ustalovači vyprat
Neustále mícháme!!! Doba ustalování je asi 10minut
Druhy ustalovače: sypaný- dnes už se asi nevyrábí a koncentrovaný – rychlo-ustalovače (3min.)
5. Druhé praní filmu Alespoň 5x vyměním vodu v tanku; Nepoužíváme tekoucí vodu- všechny nečistoty se nastřílí do želatiny; pereme ve
hladové vodě (destilovaná → rozpouští minerální nečistoty)
6.
Sušení negativu
Nejprve namáčíme do smáčedla (Jar- 2kapky rozmícháme ve vodě, funguje jako na oknech, voda nám sjede dolů a
nezůstávají kapky) → pověsíme nejlépe do sušící skříně (kde necirkuluje vzduch) a zatížíme dole kolíčkem.
Sušení můžeme zkrátit namočením negativu do lihu (vytlačí vodu a rychleji se odpařuje)
Nefénujeme; nestáčíme; držíme za okraje; uschováme do ubrousků!
Úprava špatně vyvolaných fotografií:
Zeslabovací lázeň:
Pokud dojde k přebarvení, zachrání nám film odplavením černé barvy
Naroste zrno, zvýší se kontrast → odplaví se světlé půltóny
Zesilovač:
Na příliš světlý negativ
Do želatiny se nanese barvivo → naroste zrnitost
Push procesing: Dokáže snížit citlivost filmu (ISO)
(p
ři reportážní nebo divadelní fotografi )
Např.: Film s citlivostí 400ASA, na 800ASA. Kvalitní filmy to snesou, ale musím to příslušným způsobem vyvolat
Vyvolávání: prodloužím vyvolávací dobu a zvýším teplotu = převyvolám film (nejdřív jsem ho podexponovala, teď ho
musím převyvolat) → zvyšuje se zrnitost, snižuje kresba v tmavých místech