Úkol do EBP
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Studijní program Učitelství odborných předmětů pro zdravotnické školy
Akademický rok 2024/2025
Forma studia Prezenční
Předmět Pedagogika a zdravotnictví založené na vědeckých důkazech
Zkratka předmětu PNVD@
Zpracovala Nikola Zderčíková, Lucie Klimešová
Management bolesti u pacientů po TEP kolene
Část A
Proč byste navrhovali realizaci implementačního projektu?
pro zlepšení kvality poskytované péče
hlavní problém: hodnocení bolesti (používání nástrojů ke zhodnocení intenzity bolesti, např. VAS škála; aplikace analgetik, edukace o vedlejších účincích podávaných léků, využití nefarmakologických metod atd.)
kontext: pacienti po operaci TEP kolene
cíl: zjistit, zda je management bolesti u pacientů po operaci TEP kolene efektivní? (zda, se ošetřující personál dotazuje pacientů na intenzitu bolesti, zda oznamuje vedlejší účinky podávaných léčiv)
Jaké byste zvolili složení implementačního týmu?
zastoupení ošetřujícího personálu, včetně vedoucího lékaře oddělení a vedoucí sestry oddělení, výzkumníci
Jaký byste vytvořili časový harmonogram celého projektu?
3 až 6 měsíců
Jaký by byl plán udržitelnosti projektu?
kontrola efektivity managementu (sám pacient, výzkumník, vedoucí pracoviště, dokumentace aj.)
Část B (obecně na základě všech info z celé výuky)
Která část implementačního projektu se Vám zdá nejnáročnější a proč?
Největší výzvou pro nás byla určitě fáze sběru a analýzy dat. Projít tolik materiálů, vybrat to nejdůležitější a zajistit, aby to všechno odpovídalo potřebám požadavků do předmětu, bylo a je docela náročné.
Kde byste se Vy sami považovali za největší přínos pro celý projekt?
Naše silná stránka by mohla být v oblasti organizace a plánování. S kolegyní, jsme jedna ruka v plánování a je to o nás známé, že bez plánu jsme nesvé. Máme rádi přehled a systém, takže bychom se snažily vytvořit jasný plán, který by pomohl udržet správmou cestu a díky tomu zabránil chaosu. To by mohla být naše funkce.
Jak se díváte na implementační projekty?
Na implementační projekty se díváme jako na důležitý nástroj, kdy teorie se překlápí do praxe a naopak, díky tomu se zlepšuje kvalita péče. Jsou to v podstatě způsoby k tomu, abychom našli efektivnější způsoby, jak pracovat a fungovat v dané problematice a aby naše postupy odpovídaly nejnovějším poznatkům zjištěné díky např. výzkumným studiím. Zní nám to stále dost složitě, ale jednoduše z toho cítíme, že to má smysl vůči klinické praxi, a to hlavně v našich oborech.
Jaké v nich vidíte silné či slabé stránky, příležitosti či hrozby pro jednotlivá pracoviště?
Silnou stránkou implementačních projektů je to, že mohou přinést změny do praxe, které mohou usnadnit práci a zvýšit spokojenost jak personálu, tak pacientů. Změny se tedy projeví u důležitých aktérů. Navíc můžou změny být příjemné i v rámci financí.
Na druhou stranu, slabou stránkou může být časová a organizační náročnost – někdy chybí dostatek podpory nebo ochota ke změnám, právě ze strany personálu. Nebo se změnami nemusí souhlasit i daný pacient atd..
Pokud jde o příležitosti, ty vidíme hlavně ve zlepšení a zkvalitnění péče. Možnost, jak zavést inovace, které přinášejí reálné výsledky v péči o klienta s podloženými fakty. Hrozbou však může být, že bez dostatečné kontroly ze strany vedoucích, audity aj., by výsledky mohly po čase ztratit svou efektivitu (pokud se povedlo zavést), nebo se dokonce vrátit zpět k původním zavedeným postupům.