Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2 Faktory rozvoje lidského jedince

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (64.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

2. Faktory rozvoje lidského jedince

Cíle kapitoly: popsat faktory rozvoje lidského jedince (včetně jejich historického vývoje) – biologické faktory, prostředí, výchova, pochopit jejich význam při formování člověka, zdůvodnit odlišný charakter působení prostředí a výchovy na člověka, objasnit vztah mezi prostředím a školním prostředím, umět uvést kategorizace (typologie) prostředí a dva přístupy k chápání pojmu prostředí, ozřejmit čtyři dimenze školního prostředí, porozumět pojetí prostředí z ekologického hlediska, charakterizovat skleníkovou kulturu, zhodnotit význam kritického myšlení v životě člověka, uvést salutogenní vlivy, pochopit vztah mezi rozvojem jedince a kvalitou prostředí a zhodnotit potřebu změny životního stylu a hodnotového systému.

Klíčová slova: faktory rozvoje lidského jedince – biologické faktory, prostředí, výchova, intencionální a funkcionální působení, školní prostředí, skleníková kultura, kritické myšlení, salutogenní vlivy.

ČLOVĚK JE FORMOVÁN:

Činiteli- např. rodinou a rodinnými vztahy a tradicemi v rodině, kamarády,

-Platon poukazoval na to, že člověk se stává člověkem pouze výchovou.

-J. Locke na základě podstaty lidské osobnosti jako „tabula rasa“ (nepopsaná deska)

-Jedinec se utváří teprve na základě zkušeností, zážitků

- je formován / rozvíjen biologickými vlivy, výchovou a prostředím

POJMY:

  • evolucionismus (evoluční vývoj)

  • eugenika (nauka o zlepšování dědičného základu a vývoje).

Např. sterilizaci části českého národa Heydrichem = a, negativně selektivní eugeniky.

Naopak b, pozitivně selektivní eugenika vedla k názorům, že „vyvolení“ muži (nadsamci) by mohli žít v polygamii.

Rozvoj lidského jedince:

1) Biologické faktory

-Hippokratovo dělení temperamentu (cholerik, sangvinik, melancholik, flegmatik - krev, sliz, žlutá žluč a černá žluč).

biologické faktory s vlivem na vývoj jedince do tří skupin:

  1. genetické (dědičné)- prenatální

  2. vrozené faktory z jiných než genetických příčin- prenatalní

  3. biologické faktory získané po narození - postnatální

a) Genetické faktory (dědičné)

např. down – je z dv. Genetiky a vnějšího vlivu věk

b) Vrozené faktory z jiných než genetických příčin- prenatální

- není pouze z důvodu genetiky, ale např, stravy

c) Biologické faktory získané po narození (postnatálně získané)

- zánět mozkových blan a mozku, nebo úraz

Vztah biologických faktorů a prostředí

Pozitivní a negativní vlivy

-Dítě si vybírá stejný obor jak rodič- silný vliv

-Prostředí však může člověka formovat i negativně (alkoholismus, drogy u jednoho nebo obou rodičů apod.)

2) Prostředí

-prostředí jako podmínky, vlivy a vnější podněty, které působí na jedince a obklopují ho.

prostředí ovlivňuje člověka:

nezáměrně – funkcionálně X záměrně – intencionálně.

Témata, do kterých materiál patří