2 Faktory rozvoje lidského jedince
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
2. Faktory rozvoje lidského jedince
Cíle kapitoly: popsat faktory rozvoje lidského jedince (včetně jejich historického vývoje) – biologické faktory, prostředí, výchova, pochopit jejich význam při formování člověka, zdůvodnit odlišný charakter působení prostředí a výchovy na člověka, objasnit vztah mezi prostředím a školním prostředím, umět uvést kategorizace (typologie) prostředí a dva přístupy k chápání pojmu prostředí, ozřejmit čtyři dimenze školního prostředí, porozumět pojetí prostředí z ekologického hlediska, charakterizovat skleníkovou kulturu, zhodnotit význam kritického myšlení v životě člověka, uvést salutogenní vlivy, pochopit vztah mezi rozvojem jedince a kvalitou prostředí a zhodnotit potřebu změny životního stylu a hodnotového systému.
Klíčová slova: faktory rozvoje lidského jedince – biologické faktory, prostředí, výchova, intencionální a funkcionální působení, školní prostředí, skleníková kultura, kritické myšlení, salutogenní vlivy.
ČLOVĚK JE FORMOVÁN:
Činiteli- např. rodinou a rodinnými vztahy a tradicemi v rodině, kamarády,
-Platon poukazoval na to, že člověk se stává člověkem pouze výchovou.
-J. Locke na základě podstaty lidské osobnosti jako „tabula rasa“ (nepopsaná deska)
-Jedinec se utváří teprve na základě zkušeností, zážitků
- je formován / rozvíjen biologickými vlivy, výchovou a prostředím
POJMY:
evolucionismus (evoluční vývoj)
eugenika (nauka o zlepšování dědičného základu a vývoje).
Např. sterilizaci části českého národa Heydrichem = a, negativně selektivní eugeniky.
Naopak b, pozitivně selektivní eugenika vedla k názorům, že „vyvolení“ muži (nadsamci) by mohli žít v polygamii.
Rozvoj lidského jedince:
1) Biologické faktory
-Hippokratovo dělení temperamentu (cholerik, sangvinik, melancholik, flegmatik - krev, sliz, žlutá žluč a černá žluč).
biologické faktory s vlivem na vývoj jedince do tří skupin:
genetické (dědičné)- prenatální
vrozené faktory z jiných než genetických příčin- prenatalní
biologické faktory získané po narození - postnatální
a) Genetické faktory (dědičné)
např. down – je z dv. Genetiky a vnějšího vlivu věk
b) Vrozené faktory z jiných než genetických příčin- prenatální
- není pouze z důvodu genetiky, ale např, stravy
c) Biologické faktory získané po narození (postnatálně získané)
- zánět mozkových blan a mozku, nebo úraz
Vztah biologických faktorů a prostředí
Pozitivní a negativní vlivy
-Dítě si vybírá stejný obor jak rodič- silný vliv
-Prostředí však může člověka formovat i negativně (alkoholismus, drogy u jednoho nebo obou rodičů apod.)
2) Prostředí
-prostředí jako podmínky, vlivy a vnější podněty, které působí na jedince a obklopují ho.
prostředí ovlivňuje člověka:
nezáměrně – funkcionálně X záměrně – intencionálně.