Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




2 Faktory rozvoje lidského jedince

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (64.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

= Vlivy mohou ovlivňovat např. jeho prožívání, projevy chování a postoje, specifické představy, což se odráží mimo jiné ve kvalitě prostředí (např. školy, rodiny).

Z hlediska kvantity:

A, prostředí podnětově chudé (převládající pasivitu žáků i učitelů, flexibilita, experiment, kreativita učitelů i žáků, inovace, orientace na vývoj a rozvoj dětí)

B, prostředí podnětově přesycené (uvedené aspekty z předchozího příkladu se nacházejí v nadměrné míře, které zastiňují hlavní poslání školy)

Na základě kvality:

A, podnětově jednostranné (např. zaměření na rozvoj pouze jedné stránky osobnosti vychovávaného, nebo na odtržení teorie od praxe)

B, podnětově vadné (s obsahem prvků výchovně nežádoucích-s předsudky, pověrami, agresí )

nevhodná výchovná = poškození dítěte, jež způsobují: může být citově nerozvinuté, chladné nebo apatické, naopak nadměrně bohaté emoční prostředí vede dítě k únavě, lhostejnosti, zfanatizované, primadonizované, egocentrismus, sobectví, zlomyslnost

Rozdíly vidíme:

např. ve venkovské a městské prostředí, prostředí v rodině podle sociálního a ekonomického postavení rodičů, rodinné prostředí podle počtu sourozenců, úplné a neúplné rodiny, velké a malé rodiny,

ŠKOLNÍ PROSTŘEDÍ:

  • ekologická dimenze (fyzické a materiální aspekty školy),

  • společenská dimenze – prostředí, společnost -třída

  • sociální dimenze -třída a chování v ní

kulturní dimenze (vymezují ji hodnotové vzory, normy, náboženské

Ovlivnují i Prostředí ale i rodiny, třídy, vrstevnické skupiny, zájmového kroužku

-Jsou mezi sebou vzájemné vztahy

(např. interakce učitel – žák, žák – žák, učitel – učitel, učitel – rodiče apod.).

-Vztah si žáci a učitelé vytváří také k neživým částem prostředí (třída, škola)

-Prostředí školy lze záměrně měnit (změnou zasedacího pořádku, vybavením tříd aj.)

=Kritické myšlení = chrání nás před klamy, podvody, pověrami. Při každé úvaze je nutné zkoumat a ověřovat její předmět a cíl, druh a formulaci položené otázky, informační zdroje a fakta, způsob a kvalitu sběru informací

Jsou jisté standardy, které se musí splnit: Jasnost. Přesnost. Určitost. Věcnost. Hloubka. Šířka. Logika toho daného výroku!

  • Vlivy, které podporují duševní a tělesné zdraví dětí= salutogenní (zdraví vytvářející)

  • První skupina uzdravujících vlivů je dána převážně dědičností:

  • energické dítě,

  • úspěšné zvládání problémů,

  • dobrá kontrola impulsivity,

  • autonomie,

  • dobře vyvinutá schopnost spolupracovat,

  • sebeúcta,

  • intelektové schopnosti,

  • zlepšování vlastní situace,

  • sebekontrola,

  • koníčky a zvláštní zájmy,

  • tvořivost.

  • Druhá skupina uzdravujících vlivů je dána převážně prostředím:

  • důvěřující a skutečně hluboký vztah alespoň k jednomu rodiči,

  • společně sdílené hodnoty,

  • otevřenost v rodině,

  • další citově významný jedinec,

  • další pečující jedinci mimo rodiče,

  • skutečnost, že se jedná o jediné dítě, nebo o nejstarší dítě,

  • schopnost pomáhat, pokud byli o pomoc požádáni,

Témata, do kterých materiál patří