2 Faktory rozvoje lidského jedince
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
= Vlivy mohou ovlivňovat např. jeho prožívání, projevy chování a postoje, specifické představy, což se odráží mimo jiné ve kvalitě prostředí (např. školy, rodiny).
Z hlediska kvantity:
A, prostředí podnětově chudé (převládající pasivitu žáků i učitelů, flexibilita, experiment, kreativita učitelů i žáků, inovace, orientace na vývoj a rozvoj dětí)
B, prostředí podnětově přesycené (uvedené aspekty z předchozího příkladu se nacházejí v nadměrné míře, které zastiňují hlavní poslání školy)
Na základě kvality:
A, podnětově jednostranné (např. zaměření na rozvoj pouze jedné stránky osobnosti vychovávaného, nebo na odtržení teorie od praxe)
B, podnětově vadné (s obsahem prvků výchovně nežádoucích-s předsudky, pověrami, agresí )
nevhodná výchovná = poškození dítěte, jež způsobují: může být citově nerozvinuté, chladné nebo apatické, naopak nadměrně bohaté emoční prostředí vede dítě k únavě, lhostejnosti, zfanatizované, primadonizované, egocentrismus, sobectví, zlomyslnost
Rozdíly vidíme:
např. ve venkovské a městské prostředí, prostředí v rodině podle sociálního a ekonomického postavení rodičů, rodinné prostředí podle počtu sourozenců, úplné a neúplné rodiny, velké a malé rodiny,
ŠKOLNÍ PROSTŘEDÍ:
ekologická dimenze (fyzické a materiální aspekty školy),
společenská dimenze – prostředí, společnost -třída
sociální dimenze -třída a chování v ní
kulturní dimenze (vymezují ji hodnotové vzory, normy, náboženské
Ovlivnují i Prostředí ale i rodiny, třídy, vrstevnické skupiny, zájmového kroužku
-Jsou mezi sebou vzájemné vztahy
(např. interakce učitel – žák, žák – žák, učitel – učitel, učitel – rodiče apod.).
-Vztah si žáci a učitelé vytváří také k neživým částem prostředí (třída, škola)
-Prostředí školy lze záměrně měnit (změnou zasedacího pořádku, vybavením tříd aj.)
=Kritické myšlení = chrání nás před klamy, podvody, pověrami. Při každé úvaze je nutné zkoumat a ověřovat její předmět a cíl, druh a formulaci položené otázky, informační zdroje a fakta, způsob a kvalitu sběru informací
Jsou jisté standardy, které se musí splnit: Jasnost. Přesnost. Určitost. Věcnost. Hloubka. Šířka. Logika toho daného výroku!
Vlivy, které podporují duševní a tělesné zdraví dětí= salutogenní (zdraví vytvářející)
První skupina uzdravujících vlivů je dána převážně dědičností:
energické dítě,
úspěšné zvládání problémů,
dobrá kontrola impulsivity,
autonomie,
dobře vyvinutá schopnost spolupracovat,
sebeúcta,
intelektové schopnosti,
zlepšování vlastní situace,
sebekontrola,
koníčky a zvláštní zájmy,
tvořivost.
Druhá skupina uzdravujících vlivů je dána převážně prostředím:
důvěřující a skutečně hluboký vztah alespoň k jednomu rodiči,
společně sdílené hodnoty,
otevřenost v rodině,
další citově významný jedinec,
další pečující jedinci mimo rodiče,
skutečnost, že se jedná o jediné dítě, nebo o nejstarší dítě,
schopnost pomáhat, pokud byli o pomoc požádáni,