OSE_19.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
19. OTÁZKA – SZZ OŠE
Organizační kultura v ošetřovatelské a zdravotnické praxi. Management času, management rizik a krizový management v ošetřovatelských a nelékařských zdravotnických oborech.
Příprava na vyučovací jednotku a popis konkrétního příkladu pro výuku v rámci odborné praxe – ošetřování nemocných ve zdravotnických zařízeních.
Organizační kultura
Bower: „Je to způsob, jak tady věci děláme.“
Armstrong: „Vzorec sdílených postojů, přesvědčení, názorů a očekávání, které nejsou nikde zaznamenány, avšak usměrňují to, jak se lidé chovají a vzájemně ovlivňují uvnitř organizace.“
prvky materiální – architektura vnitřní i vnější, vybavení pracoviště (nábytek, pomůcky, dekorace, občerstvení), oděvy pracovníků, vizitky, symboly
prvky nemateriální – hodnoty respektované normy, kulturní atmosféra (klima) pracoviště, rituály a ceremoniály
hmatatelné – čistota, výzdoba, jak se kultivovaně projevují pracovníci, loga škol, korespondence (hlavičky – obrázek, symboly), motto školy
nehmatatelné – tradice, tradiční věci, akce, které se tam objevují
Management času
používat techniky, které umožňují získat maximum z minima investovaného času
koncentrovat se na věci, které jsou důležité, a odkládat všechny ostatní
maximální produktivity dosahujeme kolem 10. hodiny dopoledne, člověk by neměl pracovat bez přestávky déle než hodinu
Techniky řízení času
Paretovo pravidlo
nepracujte tvrději, pracujte chytřeji
říká, že 80 % přínosů zajistí činnosti, které trvají 20 % času, naopak zbylých 80 % času trávíme s věcmi, které přinesou jen 20 % úspěchu
je třeba odhalit, které věci jsou skutečně důležité a řídit se tímto pravidle
ABC analýza
nejdůležitější – nelze delegovat, nejvyšší hodnota pro splnění cílů
průměrně důležité, lze delegovat
úkoly s nejmenší hodnotou pro cíl, ale největším podílem na množství práce
-
je doporučeno naplánovat si denně 3 hodiny na úkoly A, 1 hodinu na úkoly B, a 45 minut na úkoly C
Eisenhowerův princip
-
je technikou určování si priorit v rámci organizování práce, kterou vypracovat Dwight Eisenhower
-
úkoly se dělí dle dvou hledisek:
důležitost úkolu
naléhavost úkolu
výsledkem je kombinace úkolů zahrnující:
důležité a naléhavé (manažer je řeší sám a neprodleně)
důležité a nenaléhavé (manažer je může odložit nebo delegovat)
nedůležité a naléhavé (delegovat)
nedůležité a nenaléhavé (je třeba vytvořit taková pravidla, aby se takovýto typ úkolů vůbec nedostával na rozhodovací úroveň).
Další, co může pomoci
delegování a outsourcing (přenesení některých prvků na externí dodavatele) - časově náročné činností se dají zajistit externími osobami. Delegovat úkoly na své podřízené
pořádek – znamená mít zavedený systém v datech, dokumentech a neztrácet tak poté čas jejich hledáním
multitasking – nedělat víc věcí naráz – snižuje to efektivitu
vhodné pomůcky – diář, elektronický organizér, tabule
vytvořit si čas na relaxaci