OSE_19.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Management rizik
riziko představuje kombinaci pravděpodobnosti výskytu nežádoucího jevu a stupně negativního dopadu takového jevu na výstup procesu
představuje ucelenou strategii směřující k ochraně majetku, dobré pověsti nemocnice a k ochraně pacientů, návštěv a zaměstnanců před případnými škodami nebo poškozením zdraví
cílem managementu rizik je rizika odstraňovat nebo je alespoň posouvat do akceptovatelné oblasti
Řízení rizik
systémové a osobní příčiny pochybení a omylů:
nedostatečná orientace nových pracovníků
nedostatečná nebo nevhodná komunikace
nedostatečná informovanost
nedostatečná supervize/dohled
nezajištění bezpečí pacienta
nepozornost v důsledku narušení soustředění
k nejzávažnějším omylům patří medikační omyly (19 % všech pochybení sester)
dále neposkytnutí důležité včasné péče bez dostatečných znalostí a dovedností
důležité pro manažera rizik je výběr spolehlivého a kompletního personálu, dostatečná edukace personálu, řízení chodu oddělení a koordinace personálu, nepřetržitá kontrola a hodnocení personálu
Postup
identifikace rizik
vyhodnocení rizik
návrhy ke snížení nebo prevenci rizik
evaluace aktivit managementu rizik
Cíl programu řízení rizik
↓ výskyt nežádoucích událostí (NU) vedoucí k:
poškození zdraví klienta/zaměstnanec
poškození majetku a pověsti ZZ
prevence finančních ztrát (soudní spory)
Krizový management
Krize, krizová situace
krize – vyhrocení nebo vznik problémové situace, kterou není možné řešit dosavadními postupy
krizová situace – mimořádná událost, při níž dochází k vyhlášení některého z krizových stavů, jako je stav nebezpečí, stav ohrožení, nouzový nebo válečný stav
Fáze krize
předkrizová situace – riziková analýza definuje hrozby a pravděpodobnosti jejich naplnění
varovné období – začínají se objevovat varovné signály, zprávy, vyrozumění obsahující informace o zvyšující se pravděpodobnosti naplnění určitých hrozeb
série tísňových událostí – kumulace a stupňování tísňových události vedou k vyhlášení příslušného stupně krizových opatření, dochází k aktivaci krizového managementu, průběžná analýza událostí a stavu organizace
přechodný stav – obnovuje se pořádek a základní činnosti, je zamezeno číření krize
pokrizová fáze – obnovuje se funkčnost a původní stav, provádí se celková analýza příčin mimořádných událostí, přijímají se nová opatření
Krizový management
soubor specifických přístupů, metod a nástrojů využívaných řídícími pracovníky k zajištěné funkčnosti subjektu za podmínek působení nepříznivých vlivů vyvolaných eskalací hrozeb určitého typu
význam krizového managementu v praxi:
specifická aktivita (profese)
skupina řídících pracovníků (personifikace pojmu)
vědní disciplína