Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OSE_11

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (36.19 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • V odborné praxi: pochvala od mentora, pochvala od vyučujícího, pomoc druhým apod.

Další motivy a jejich dělení:

  • to co uvádí organismus do pohybu a zároveň rozhoduje o směru a síle jeho aktivity

  • též pohnutka

  • určuje směr a intenzitu lidského chování a jeho činnosti

  • projevuje se zejména tím, že buď chceme něčeho dosáhnout, anebo se chceme něčemu vyhnout

  • vyšší motivy se objevují až po realizaci nižších motivů

Dělení motivů:

a) vrozené (základní biologické a fyziologické potřeby-potřeba spánku, jídla, pití) a získané (jsou ovlivňovány kulturním a sociálním prostředím-výkon, zisk, moc)

b) primární (nezbytné) a sekundární (získané)

c) biologické a sociální – všechny potřeby organismu

d) vědomé a nevědomé 

Dělení motivů dle Plhákové (čtyři okruhy)

a) Sebezáchovné motivy-biologického původu, např. pud sebezáchovy – udržet se při životě, dále hlad, žízeň, sex apod.

b) Stimulační motivy-vrozené a naplňují psychické fungování člověka, patří sem: zvídavost, hravost, vyhledávání nových neobvyklých zážitků

c) Sociální motivy-ovlivňují fungování mezilidských vztahů

d) Individuální psychické motivy-vedou k dosažení optimálního stavu individua, např. Obrana sebepojetí, hledání životního smyslu, dále: potřeba sebeurčení, potřeba svobodné vůle

Dělení motivů dle Madsenové - primární (hlad, žízeň, sex, odpočinek,...), sekundární (sociální kontakt, moc, vlastnictví,...), afektivní (potřeba bezpečí, agrese,...)

Motivující činitelé: aktivizační metody, využívání různých informačních zdrojů, odměny, tresty

Demotivující činitelé: neinformovanost jak poznatky spojí s praxí, kritika převažující nad pochvalou, velké množství poznatků, největší důraz je kladen na klasifikaci

Formy a prostředky motivování v souvislosti s vývojem:

Puberta

 Dochází k výrazným kvalitativním změnám v motivační struktuře.

 Snižuje se snaha a motivace plnit školní povinnosti a učitel ztrácí své původní postavení a důležitost.

 Naopak u žáků vzrůstá pocit zodpovědnosti ke škole jako takové.

 Postupem času si žák začíná klást jisté nároky sám na sebe, prosazuje svůj zájem, samostatně získává poznatky a svou vlastní vůli.

 Posilují se vnitřní motivy a z vnějších zůstávají jako výraznější motivační činitel rodiče a někdy známky.

 Postupně se u žáka formuje systém vnitřní učební motivace. Tento přechod od vnější motivace vnitřní probíhá v procesu interiorizace vnějších požadavků, v návaznosti na osvojené poznatky, zručnosti a rozvoj kognitivních funkcí.

Adolescence

 Na střední škole (u adolescentů) se nejvíce rozvíjejí potřeby kognitivní a žáci jsou motivováni zájmy, motivy poznávání a samostatným vzděláváním.

 Požadavky školy už nejsou tím hlavním, co studenty motivuje.

Témata, do kterých materiál patří