Ose_zbytek_2
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
2. Analýza obsahu RVP a ŠVP pro studijní obor 53-41-M/03 Praktická sestra
Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělávání
53-41-M/03 Praktická sestra
RVP a ŠVP
patří mezi základní pedagogické dokumenty, které schvaluje MŠMT ČR (mezi ostatní pedagogické dokumenty můžeme zařadit – Národní program rozvoje vzdělání v ČR do roku …. (Bílá kniha), Vzdělávací programy (RVP, ŠVP), Učební plány, Učební osnovy, Tematické plány)
mají normativní charakter a jsou závazné pro všechny školy
kurikulární dokumenty
RVP (SOV) – státem vydaný dokument (na národní úrovni), vymezuje závazné požadavky na vzdělávání v jednotlivých stupních a oborech vzdělání, závaznými dokumenty pro všechny školy poskytující střední odborné vzdělávání, které jsou povinny je respektovat a rozpracovat do svých ŠVP
ŠVP – dokument vydaný školou (školní úroveň)
OBSAH:
1 Charakteristika RVP SOV (funkce, pojetí, vymezení pojmů)
FUNKCE – co jsou kurikulární dokumenty, jak jsou tvořeny, o co usilují (vytvoření pluralitního vzdělávacího prostředí a podporu pedagogické samostatnosti škol - vymezují pouze požadované výstupy a nezbytné prostředky pro jejich dosažení, způsob realizace nechávají na školách, lepší uplatnění absolventů na trhu práce, zvýšení kvality a účinnosti SOV
POJETÍ – vzdělávání vymezené v RVP SOV vychází ze čtyř cílů vzdělávání pro 21. století formulovaných komisí UNESCO (Delorsovy cíle) : učit se poznávat, učit se učit, učit se být, učit se žít s ostatními a navazuje na cíle a obsah vzdělávání stanovené RVP základního vzdělávání
Stanovují to co by žák měl umět a být schopen na určité úrovni odpovídající jeho předpokladům prokázat UČIVO NENÍ CÍLEM VZDĚLÁVÁNÍ, ALE PROSTŘEDKEM K DOSAŽENÍ CÍLŮ (požadovaných výstupů)
Důra na význam všeobecného vzdělávání pro rozvoj žáků a na získání potřebných kompetencí k výkonu povolání
Součástí vzdělávání jsou KLÍČOVÉ KOMPETENCE a požadované gramotnosti (čtenářská, občanská, finanční, matematická, digitální)
Obsah je koncipován nadpředmětově podle vzdělávacích oblastí, usiluje se o funkční propojení teorie a nácviku dovedností
Stanovují i průřezová témata, která plní funkci motivační a výchovnou
Struktura vychází z požadavků stanovených ve školským zákoně
12 kapitol, z nichž některé jsou společné pro všechny RVP
VYMEZENÍ POJMŮ
cíle vzdělávání – vyjadřují společenské požadavky na celkový vzdělanostní a osobnostní rozvoj žáků, vymezují záměry výuky a její výstupy, zahrnují hodnoty, postoje, produktivní činnosti, praktické dovednosti, poznatky a porozumění, CÍLE jsou v RVP vyjádřeny na třech úrovních – obecné cíle středního vzdělávání (DELORSOVY CÍLE), jako KOMPETENCE absolventa oboru vzdělání a jako VÝUKOVÉ CÍLE (výsledky vzdělávání) vzdělávacích oblastí
kurikulum, kurikulární dokument, kurikulární rámce, kompetence – klíčové, odborné, obsah vzdělávání, výsledky vzdělávání