OSE_7
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Příprava na vyučovací jednotku a konkrétní příklad pro výuku v rámci praktické výuky
Příprava na vyuč. jednotku = náročná myšlenková činnost, kdy si učitel opakovaně promítá v mysli celou vyučovací jednotku a zároveň provádí její úpravy tak, aby odpovídala jeho záměru
– většina učitelů si výsledky této činnosti zaznamenává alespoň stručně, stanovená forma ale není
– při přípravě na výuku provádí didaktickou analýzu učiva, vychází z kurikulárních dokumentů a vypracovává vlastní tematicko-časový plán učiva.
Plánování výuky:
a) studium kurikulárních dokumentů – studium uč. osnov (výukové cíle), základní pedagogické dokumenty (RVP, ŠVP), učební plán, učební osnovy předmětu (ošetřovatelství); studium učebnice – porovnání obsahu učebnice s obsahem učiva vymezeným osnovami
b) zjištění potřeb žáků – kurikulární dokumenty porovnat s potřebami žáků a jejich dosavadními znalostmi
c) tematický plán učiva – stanovuje tematické celky, počty hodin
– vytváří učitel pro každý předmět, vychází ze ŠVP, organizace školního roku a osnov učiva (vytvoření plánu co, kdy bude odučeno)
Nyní víme, kterému tématu se chceme ve výuce věnovat, a nastává fáze přípravy na výuku
⬇
Typy přípravy na výuku – dle S. Ryse:
A. Dlouhodobá (perspektivní) – příprava dělaná doma s dostatečným předstihem před samotnou výukou
B. Aktuální (bezprostřední) – příprava ve škole před výukou
1. První typ – blesková příprava
– vymezení obsahu, metod, prostředků; Co? Jak?
– o výukových cílech předpokládá, že jsou zakomponovány do obsahu učebnice
– tento typ je v praxi častý kvůli nedostatku času
2. Druhý typ
– Co již bylo? Čeho chci dosáhnout? Jak a čím toho dosáhnu? Jaké bude mít tato hodina pokračování?
– učitel pracuje s cíli popisujícími, čemu se mají žáci naučit a na jaké úrovni
– Nejčastější typ přípravy
3. Třetí typ
– je nejnáročnější; Co chci? Čeho zamýšlím dosáhnout? Jakými prostředky?
– zohledňuje také zvláštní didaktická hlediska – co bude z učiva pro žáky nejobtížnější? jak budu žáky aktivizovat?
– výchovná hlediska – jak mohu učiva výchovně využít?
– organizace vyučovací jednotky (jaké pracovní podmínky musím zajistit?), (kolik času mohu věnovat jednotlivým fázím?)
Struktura:
– práce s tematickým celkem a tématem
– stanovení V-V cílů výuky – kognitivní + afektivní + psychomotorické
– didaktická analýza učiva, obsah výuky – jaké pojmy a vztahy si má žák osvojit
– výběr učebních úloh a aktivit – dle Tollingerové, tvorba na základě stanovených cílů
– výběr forem a metod výuky
– Výběr zázemí, pomůcek a techniky