OSE_7
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
7. otázka
a. Problematika fenoménu kulturní diverzity a etnocentrismu ve prospěch kulturního relativismu, uplatnění znalostí v ošetřovatelské praxi.
b. Příprava na vyučovací jednotku a konkrétní příklad pro výuku v rámci teorie ošetřovatelství.
Problematika fenoménu kulturní diverzity a etnocentrismu ve prospěch kulturního relativismu, uplatnění znalostí v ošetřovatelské praxi.
Kulturní diverzita = kulturní rozmanitost, různorodost, existence různých kultur ve stejné oblasti
Etnocentrismus = tendence poznávat, hodnotit, interpretovat všechny životní jevy z perspektivy kultury vlastního
jde o názor že kultura vlastní skupiny je nadřazena kultuře jiných skupin
Kulturní relativismus = Vychází z předpokladu, že jednotlivé kultury představují jedinečné a neopakovatelné sociokulturní systémy, které je možné popsat a pochopit pouze v kontextu jejich vlastních hodnot, norem a idejí.
Kulturní pluralismus = princip, podle něhož je nutno považovat specifické kultury jednotlivých společenství za zcela rovnocenné, tolerovat jejich odlišné projevy a respektovat jejich právo na odlišné hodnoty a normy
V pedagogice by měla být pozornost věnována tematice etnik, národů a národností, národnostních a etnických menšin, vztahu mezi majoritní a minoritní společností.
- Pro pedagogy jsou antropologické poznatky, objektivní informace o menšinových kulturách, o jejich zvycích a zvyklostech, tradicích a rituálech, potřebné, neboť jsou to oni, kdo realizují multikulturní výchovu.
Je nezbytné, aby studenti porozuměli faktu kulturní diverzity a etnocentrismu, naučili se argumentovat ve prospěch teze kulturního relativismu, a zejména získali praktickou schopnost akceptovat kulturní pluralitu.
Doporučení k pochopení klienta z odlišné kultury v ošetřovatelské praxi
rozpoznat a vážit si kulturních odlišností (uvědomění si rozdílů)
chápat kulturní důvody chování klienta (aktivní zájem o kulturu klienta)
být empatický k odlišné kultuře klientů (vyrovnání se s egocentrismem)
projevovat úctu ke klientům a jejich kultuře (boření překážek v komunikaci, podpora pacientových zvyků, rozdílů v komunikaci, názorech; evalvující přístup, verbální i neverbální komunikace)
mít trpělivost (vzájemná důvěra, otevřenost, respekt – vyžaduje čas)
analyzovat své chování (uvědomění si vlastních kulturních hodnot; mít na paměti, že kultura zdravotníka a pacienta může být rozdílná; důležité znát názory klienta na kulturu pečujícího)
Doporučení v přístupu ke klientům jiných etnik
respektovat, pochopit a využívat specifika kultury v oš. péči (víra, hodnoty, zvyky, způsoby léčby a péče)
využívat poznatky o multikult. oš. získané výzkumem
úzká spolupráce klienta a sestry
znát a chápat rozdíly ve verbální a neverbální komunikaci k dosáhnutí očekávaných výsledků v péči
neznepokojujme se, pokud přesvědčení a hodnoty klienta nejsou v souladu s těmi našimi
respektujme komunikační tabu
respektujme důstojnost pacienta, jeho autonomii
respektujeme kulturní symboly a praktiky
podporujme pacientovi návyky
pokusme se poznat, jaké názory má pocit na zdraví, chorobu, smutek a systém zdravotnické péče