Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OSE_7

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (29.47 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

7. otázka

a. Problematika fenoménu kulturní diverzity a etnocentrismu ve prospěch kulturního relativismu, uplatnění znalostí v ošetřovatelské praxi.

b. Příprava na vyučovací jednotku a konkrétní příklad pro výuku v rámci teorie ošetřovatelství.

Problematika fenoménu kulturní diverzity a etnocentrismu ve prospěch kulturního relativismu, uplatnění znalostí v ošetřovatelské praxi.

Kulturní diverzita = kulturní rozmanitost, různorodost, existence různých kultur ve stejné oblasti

Etnocentrismus = tendence poznávat, hodnotit, interpretovat všechny životní jevy z perspektivy kultury vlastního

  • jde o názor že kultura vlastní skupiny je nadřazena kultuře jiných skupin

Kulturní relativismus = Vychází z předpokladu, že jednotlivé kultury představují jedinečné a neopakovatelné sociokulturní systémy, které je možné popsat a pochopit pouze v kontextu jejich vlastních hodnot, norem a idejí.

Kulturní pluralismus = princip, podle něhož je nutno považovat specifické kultury jednotlivých společenství za zcela rovnocenné, tolerovat jejich odlišné projevy a respektovat jejich právo na odlišné hodnoty a normy

V pedagogice by měla být pozornost věnována tematice etnik, národů a národností, národnostních a etnických menšin, vztahu mezi majoritní a minoritní společností.

- Pro pedagogy jsou antropologické poznatky, objektivní informace o menšinových kulturách, o jejich zvycích a zvyklostech, tradicích a rituálech, potřebné, neboť jsou to oni, kdo realizují multikulturní výchovu.

Je nezbytné, aby studenti porozuměli faktu kulturní diverzity a etnocentrismu, naučili se argumentovat ve prospěch teze kulturního relativismu, a zejména získali praktickou schopnost akceptovat kulturní pluralitu.

Doporučení k pochopení klienta z odlišné kultury v ošetřovatelské praxi

  • rozpoznat a vážit si kulturních odlišností (uvědomění si rozdílů)

  • chápat kulturní důvody chování klienta (aktivní zájem o kulturu klienta)

  • být empatický k odlišné kultuře klientů (vyrovnání se s egocentrismem)

  • projevovat úctu ke klientům a jejich kultuře (boření překážek v komunikaci, podpora pacientových zvyků, rozdílů v komunikaci, názorech; evalvující přístup, verbální i neverbální komunikace)

  • mít trpělivost (vzájemná důvěra, otevřenost, respekt – vyžaduje čas)

  • analyzovat své chování (uvědomění si vlastních kulturních hodnot; mít na paměti, že kultura zdravotníka a pacienta může být rozdílná; důležité znát názory klienta na kulturu pečujícího)

Doporučení v přístupu ke klientům jiných etnik

  • respektovat, pochopit a využívat specifika kultury v oš. péči (víra, hodnoty, zvyky, způsoby léčby a péče)

  • využívat poznatky o multikult. oš. získané výzkumem

  • úzká spolupráce klienta a sestry

  • znát a chápat rozdíly ve verbální a neverbální komunikaci k dosáhnutí očekávaných výsledků v péči

  • neznepokojujme se, pokud přesvědčení a hodnoty klienta nejsou v souladu s těmi našimi

  • respektujme komunikační tabu

  • respektujme důstojnost pacienta, jeho autonomii

  • respektujeme kulturní symboly a praktiky

  • podporujme pacientovi návyky

  • pokusme se poznat, jaké názory má pocit na zdraví, chorobu, smutek a systém zdravotnické péče

Témata, do kterých materiál patří