10_did_podminky
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Materiální požadavky
Vytváří pohodu prostředí a příznivé podmínky pro vývoj dětí
Konstrukce školního nábytku musí vyhovovat požadavkům:
Pedagogickým – umožňuje žákům provádět činnost vyžadovanou učitelem. Učitel má možnost
přistoupit ke každému dítěti a kontrolovat jeho práci i způsob sezení.
Antropologickým – nábytek konstruován tak, aby odpovídal proporcím těla žáků a umožňoval
jim vykonávat různé činnosti i odpočinek při zachování správného držení těla.
Hygienickým – snadná údržba, čištění, nebýt příčinnou úrazů, netoxické příměsi, světlé barvy.
Školní nábytek
Pracovní deska – 45 x 120 cm, výška psací desky nad sedadlem, má být 2 cm nad úrovní dolní plochy
předloktí žáka sedícího vzpřímeně s paží přiloženou k trupu a s předloktím směřujícím dopředu.
Židle
Výška sedadla je rovna délce bérce, zvětšené o výšku nízkého podpatku (1 - 2 cm), tj. chodidla
jsou při zadním sezení celou plochou v pevném kontaktu s podlahou tak, aby bylo možno se o
ně pevně opřít
Efektivní hloubka sedadla podepírá nejméně 2/3 délky stehna
Přední hrana sedadla nesmí zasahovat do podkolenní jamky a musí být zaoblená
Opěradlo slouží především jako opora beder, nikoliv hrudní páteře
Pro dynamický sed je vhodný kyv sedáku v předozadní rovině od - 5 do + 5 stupňů
Židle a stoly v kontaktu s podlahou musí být stabilní
Školní tabule - syté barvy, písmo kontrastní, povrch – hladký, matný
Technické vybavení
Dataprojektor = zařízení umožňující zprostředkovat prezentaci všem přítomným tím, že obraz (PC,
notebook, přehrávač DVD, videozařízení) projektuje na plátno či zeď
Projektor = zařízení, které umožňuje zobrazení (projekci) obrazu na dané místo. Podle principu
zobrazování a charakteru promítaného obrazu existuje řada typů projektorů
PC, notebook, video
Didaktické prostředky
Maňák chápe didaktické prostředky jako: „Předměty a jevy sloužící k dosažení vytyčených cílů.
Prostředky v širokém smyslu zahrnují vše, co vede ke splnění výchovně vzdělávacích cílů.“1
Dle Geschwindera se dělí na materiální a nemateriální.
Materiální didaktické prostředky zajišťují, podmiňují a zefektivňují průběh vyučovacího procesu a
spolu s nemateriálními tak lze dosáhnout výchovně vzdělávacích cílů.
Materiální didaktické prostředky
Jejich funkce vyplývá ze skutečnosti, že člověk získává 80 % informací zrakem, 12 % sluchem, 5 %
hmatem a 3 % ostatními smysly.
Tyto skutečnosti ale nejsou ve školách respektovány a 80 % informací je získáváno sluchem.
Kouba (in Obst) dělí Materiální didaktické prostředky na
-
Učební pomůcky a školní potřeby
1 x učební pomůcka - Průcha „učební pomůcka je tradiční označení pro objekty, předměty zprostředkující nebo napodobující
realitu, napomáhající větší názornosti nebo usnadňující výuku.