18_osobnost učitele
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
o
zajišťovat objektivní zpětnou vazbu,
o
využívat materiální didaktické prostředky
o
upoutávat pozornost žáků, utvářet jejich učební zájmy,
o
učit žáky aplikovat teoretické poznatky na praktické situace– vycházet z praxe,
o
řídit společnou i skupinovou práci žáků tak, aby byla efektivní a vedla k rozvoji
sociálních dovedností,
o
kontrolovat a hodnotit činnost žáků.
o
rozvíjet schopnosti a sebevědomí žáků
o
formulovat učební úlohy tak, aby vedly k aktivní činnosti, rozvíjet řeč a vyjadřovací
schopnosti žáků, jejich schopnost argumentace, kritiky,
o Organizovat činnosti na základě promyšlené strategie, sledující výukové cíle i cíle
emotivní, hodnotové
o
ovládat jazykové a výrazové prostředky srozumitelného projevu,
o
navazovat, udržovat a pěstovat vstřícnou komunikaci s žáky,
o navazovat kontakt na základě učební látky, ale i kontakt osobní, umožnit kontakt žák –
žák.
Jsou to dovednosti, které jsou sice částečně otázkou nadání a talentu, ale do jisté míry se dají získat!
Sebehodnocení a sebereflexe
Sebereflexí se rozumí uvědomování si svých učitelských poznatků, zkušeností, prožitků z pedagogické činnosti a
zejména z pedagogického rozhodování.
Učitel cítí potřebu zamýšlet se nad svou prací např. když musel nebo teprve bude muset řešit nějakou
problémovou situaci, zkoušel nový pedagogický postup a hodnotí jeho výsledky, srovnává svoji pedagogickou
činnost s činností jiného kolegy, kterého viděl při práci nebo viděl videozáznam pedagogické činnosti jiného
učitele, je vyzván k sebehodnocení např. po hospitaci vedoucím pracovníkem apod.
Sebereflexe plní několik funkcí:
poznávací,
zpětnovazební,
rozvíjející,
preventivní, relaxační.
Metody a techniky sebereflexe
sebereflektující otázky, na které si učitel sám odpovídá.
pozorování své vlastní činnosti pomocí videozáznamu – pomoci něho je možno provést hlubší rozbor
učitelových postupů, ale i reakcí žáků.
Videozáznam činnosti jiného učitele vzájemné hospitace rozhovory se žáky, případně dotazníky k hodnocení učitelů žáky
deník, do kterého si učitel zapisuje svoje poznatky a zkušenosti z výuky.
Sebereflexe nás navádí k dalšímu seberozvoji, k nespokojování se s rutinou. Zabraňuje se tak vzniku jisté
vyčerpanosti, omrzelosti z pedagogické práce, z dětí – syndrom vyhasínání/vyhoření (burnout syndrom).
Můžeme se s ním setkat zejména u starších učitelů. Běžně se o těchto stavech vyčerpání zejména psychických sil
hovoří jako o únavě z dětí a ze školy.