Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




18_osobnost učitele

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (909.77 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

o

zajišťovat objektivní zpětnou vazbu,

o

využívat materiální didaktické prostředky

o

upoutávat pozornost žáků, utvářet jejich učební zájmy,

o

učit žáky aplikovat teoretické poznatky na praktické situace– vycházet z praxe,

o

řídit společnou i skupinovou práci žáků tak, aby byla efektivní a vedla k rozvoji
sociálních dovedností,

o

kontrolovat a hodnotit činnost žáků.

o

rozvíjet schopnosti a sebevědomí žáků

o

formulovat učební úlohy tak, aby vedly k aktivní činnosti, rozvíjet řeč a vyjadřovací
schopnosti žáků, jejich schopnost argumentace, kritiky,

o Organizovat činnosti na základě promyšlené strategie, sledující výukové cíle i cíle

emotivní, hodnotové

o

ovládat jazykové a výrazové prostředky srozumitelného projevu,

o

navazovat, udržovat a pěstovat vstřícnou komunikaci s žáky,

o navazovat kontakt na základě učební látky, ale i kontakt osobní, umožnit kontakt žák –

žák.

Jsou to dovednosti, které jsou sice částečně otázkou nadání a talentu, ale do jisté míry se dají získat!

Sebehodnocení a sebereflexe

Sebereflexí se rozumí uvědomování si svých učitelských poznatků, zkušeností, prožitků z pedagogické činnosti a
zejména z pedagogického rozhodování.

Učitel cítí potřebu zamýšlet se nad svou prací např. když musel nebo teprve bude muset řešit nějakou
problémovou situaci, zkoušel nový pedagogický postup a hodnotí jeho výsledky, srovnává svoji pedagogickou
činnost s činností jiného kolegy, kterého viděl při práci nebo viděl videozáznam pedagogické činnosti jiného
učitele, je vyzván k sebehodnocení např. po hospitaci vedoucím pracovníkem apod.

Sebereflexe plní několik funkcí:

 poznávací,
 zpětnovazební,
 rozvíjející,
 preventivní, relaxační.

Metody a techniky sebereflexe

sebereflektující otázky, na které si učitel sám odpovídá.
pozorování své vlastní činnosti pomocí videozáznamu – pomoci něho je možno provést hlubší rozbor

učitelových postupů, ale i reakcí žáků.

Videozáznam činnosti jiného učitele  vzájemné hospitace  rozhovory se žáky, případně dotazníky k hodnocení učitelů žáky
deník, do kterého si učitel zapisuje svoje poznatky a zkušenosti z výuky.

Sebereflexe nás navádí k dalšímu seberozvoji, k nespokojování se s rutinou. Zabraňuje se tak vzniku jisté
vyčerpanosti, omrzelosti z pedagogické práce, z dětí – syndrom vyhasínání/vyhoření (burnout syndrom).
Můžeme se s ním setkat zejména u starších učitelů. Běžně se o těchto stavech vyčerpání zejména psychických sil
hovoří jako o únavě z dětí a ze školy.

Témata, do kterých materiál patří