18_osobnost učitele
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
18. Osobnost učitele somatologie, sebereflexe, sebehodnocení učitele.
Profesní kompetence učitele
Termín profesní kompetence zahrnuje vědomosti, dovednosti, postoje a hodnoty nezbytné pro
učitelskou práci Zjednodušeně řečeno, jde o požadavky na to, co má učitel znát, co má umět, jakým
má být.
Nejčastěji jsou uváděny tyto kompetence:
odborně – předmětové – kompetence ve vědeckých základech daného předmětu včetně
metodologie,
psychologické – nahlížení na žáky z hlediska jejich věkových a individuálních zvláštností,
možností i bariér rozvoje, vytváření vztahů a hodnot,
pedagogicko–diagnostické a didaktické – kompetence v postupech práce s učivem, vytvářet
si názory, diskutovat, dále se samostatně učit apod.,
komunikativní – ve vytváření vztahů mezi učitelem a žáky, ve vytváření klimatu soužití a
spolupráce, rozvíjení základů občanské sounáležitosti, adekvátní užívání jazykových a jiných
výrazových prostředků,
řídící a organizační – kompetence rozhodovací, manažerské, plánovací, strategické a kontrolní
vedoucí k plynulému průběhu vyučovacího procesu, jeho organizaci i hodnocení výsledku,
poradenské a konzultativní – umět poradit při řešení studijních, osobních a odborných
problémů,
reflexe vlastní činnosti – kompetence v tom, jak analyzovat vlastní práci, co bylo, jak by to šlo
udělat jinak nebo lépe.
Osobnostní rysy (osobní a volní vlastnosti) žádoucí pro výkon učitelské profese:
čestnost a zásadovost, zásadový morální přístup – vycházející z humanismu, smyslu pro
demokracii, vztahu k práci, ukázněnosti, pevné vůle, odpovědnosti, přirozený kladný poměr k
lidem a k životu,
tvořivost – jako schopnost hledání nového, nových postupů, technik, metod, spravedlivost a objektivita, trpělivost a sebeovládání, smysl pro nová řešení, životní optimismus a kladný vztah k lidem, smysl pro humor, bezprostřednost a originalita, dobré komunikační schopnosti a dovednosti, taktnost, zvídavost, potřeba tázat se, zkoumat a ověřovat, nespokojování se s jednoduchými odpověďmi, schopnost formulovat vlastní kritický názor, potřeba sdílení a podpory jiných, schopnost chovat se partnersky, potřeba kontaktu a komparace (i konfrontace a konkurence) s dalšími učiteli, pozitivní charakterové vlastnosti jako zodpovědnost, důslednost, kolegiální chování, respekt ke
spolupracovníkům, citlivost, empatie,
serióznost a opravdovost, organizační schopnosti a sklon k organizační činnosti, aktivita a činorodost.
Konkrétní pedagogické dovednosti, které by měl učitel ovládat:
o
didakticky přetvářet látku vědy v obsah učebního předmětu, pracovat s představami,
pojmy, logickými operacemi a tím budovat systém vědomostí a dovedností žáků,