20_metody hodnocení
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
20 Metody hodnocení žáka v předmětu somatologie
Hodnocení (evaluace) výsledků výuky Závěrečná fáze procesu výuky, kontrolují se formulované cíle, zvolené metody, dílčí
výsledky učení žáků
podstatou školního hodnocení je zjištění kompetencí – stavu vědomostí,
dovedností, postojů žáka
Hodnocení výsledků žáků
Žáci jsou hodnoceni v souladu s platným školním řádem školy
Hodnocení probíhá permanentně, je zaměřeno na projevy žáků (verbální i
neverbální), výkony, schopnosti, zájem, úroveň dosažených vědomostí
Hodnotí se samostatnost a aktivita žáka ve výuce a plnění zadaných úkolů
Učitel při hodnocení využívá jednak tradiční klasifikační stupnici, jednak
slovní hodnocení
Žáci jsou průběžně vedeni k sebehodnocení vlastního výkonu i k objektivnímu
hodnocení výsledků spolužáků
Při hodnocení je kladen důraz na porozumění a správné používání odborné
terminologie, na znalost obsahu učiva a na schopnost žáka aplikovat
teoretické poznatky v modelových zadáních
Učitel hodnotí učební výkony žáků podle svého nejlepšího vědomí a svědomí, ale
hlavně podle vyhlášky MŠMT ČR č. 354/91 Sb., o středních školách, která stanovuje
klasifikační stupně:
Pro hodnocení prospěchu z předmětů (výborný, chvalitebný, dobrý,
dostatečný, nedostatečný)
Pro hodnocení chování (velmi dobré, uspokojivé, neuspokojivé)
Pro hodnocení celkového prospěchu (prospěl s vyznamenáním, prospěl,
neprospěl)
Metody pro hodnocení a klasifikaci žáků
Soustavné diagnostické pozorování žáka
Sledování žákovských výkonů a připravenosti na vyučování
Různé druhy zkoušek
Kontrolní písemné práce a praktické zkoušky většího rozsahu
Konzultace s ostatními učiteli
Rozhovory se žákem a zákonnými zástupci
Hodnocení známkou
Kvantitativní, normativní, srovnávací
Důraz na funkci kontrolní, selektivní, certifikační
Hodnocení žáka na základě sociální vztahové normy (žáci jsou srovnávání mezi
sebou)
Z hlediska předmětu hodnocení jde převážně o posouzení znalostí, vědomostí
Z hlediska formy známky, body, procenta
Konstatuje, nevysvětluje příčiny neúspěchu, nenabízí prostředky pro řešení
problémů
Založeno na vyhledávání chyb, špatná známka je sankcí za chyby
Formativní i sumativní
Hodnocení slovní
Kvalitativní, formativní, diagnostické, intervenující
Důraz na funkci informační a diagnostickou
Hodnocení žáků na základě individuální vztahové normy, umožňuje posoudit
žákův vývoj
Komplexní posouzení celku osobnosti, vlastnosti, tvořivost, samostatnost,
mravní, volní vlastnosti
Permanentně v průběhu učení, dlouhodobé, průběžné pozorování a posuzování
Chyba je pozitivní jev v procesu učení, prostředek k objevení psychických