9 did_ucebnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Logické (ucelená struktura poznatků a rozčlenění učiva)
Psychologické (přiměřenost učiva věkovému stupni žáka)
Lingvistické (jazyková správnost a stylistická úroveň)
Estetické (vhodné výtvarné a typografické ztvárnění učebnice)
Hygienické (přiměřený objem a hmotnost učebnice, kvalita papíru)
Požadavky na moderní učebnici
Interaktivita (oboustranná komunikace při předávání učební informace).
Multimediální zpracování učební informace (kombinace audiovizuální složky s písemnou
informací).
Hypertextové zpracování učební informace (víceúrovňový přístup umožňující postupovat
v textu různými směry).
Evaluace učebnice
Metody zkoumání a hodnocení učebnic lze třídit podle různých hledisek.
Z hlediska předmětu zkoumání a hodnocení učebnice nebo z povahy metod užitých při zkoumání.
Měření didaktické vybavenosti učebnice
Míra je založena na vyhodnocování rozsahu využití strukturních (verbálních a obrazových)
komponentů.
Vyhodnocování je vyjádřeno pomocí kvantitativních koeficientů.
Princip analýzy je následující:
-
V struktuře učebnice rozlišujeme 36 komponentů.
-
Každý z komponentů plní určitou specifickou funkci a k tomu používá specifický způsob
svého vyjádření.
-
Kteroukoli učebnici lze popsat na základě toho, které z komponentů jsou v ní zastoupeny a
které nikoliv.
-
Jednotlivé komponenty jsou rozčleněny
-
Do 3 skupin podle příslušné didaktické funkce komponentů.
-
Do 2 podskupin podle způsobu vyjádření určitého komponentu v učebnici.
Všechny uvedené koeficienty nabývají teoretických hodnot v mezích 0 – 100 %.
Při hodnocení platí, že čím více se pro určitou učebnici hodnota (E) blíží horní (maximální) mezi,
tím je její didaktická vybavenost vyšší.
Maximální hodnota (E = 100 %) představuje teoretickou (ideální) hodnotu, která slouží jako
porovnávací kritérium při vyhodnocování konkrétních učebnic.
Měření obtížnosti učebního textu
V pedagogických výzkumech lze obtížnost učebního textu posuzovat v podstatě dvojím způsobem
První způsob spočívá v subjektivním odhadu, který realizují buď experti, nebo uživatelé učebního
textu (např. žáci nebo studenti), kteří pak pracují s posuzovacími škálami typu:
jednoduchý jazyk
1 2 3 4 5 N složitý jazyk
těžké pojmy
1 2 3 4 5 N
přiměřené pojmy
podrobný výklad 1 2 3 4 5 N všeobecný výklad
zajímavý text
1 2 3 4 5 N nudný text
Druhý spolehlivější způsob měření obtížnosti učebního textu je založen na objektivních
parametrech textu jako např. složitost nebo délka věty, množství a obtížnost pojmů, stupeň
opakování pojmů.
Komplexní míra obtížnosti textu je určena zejména pro měření obtížnosti výkladového textu