Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




9 did_ucebnice

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (621 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

9. Učebnice somatologie – aspekty výběru a funkce učebnic somatologie, požadavky na moderní

učebnice somatologie, didaktická a obsahová analýza učebnic somatologie.

Učebnice

 Základní vyučovací a učební prostředek, který konkretizuje výchovné a vzdělávací cíle, vymezuje

obsah i rozsah učiva.

 Prostředek komunikace žáka s učivem. Prostředek pro pěstování dovedností všeho druhu – zdroj obsahu vzdělávání pro žáky. Model scénáře výuky – didaktický prostředek pro učitele. Jejím úkolem není jen předat konkrétní učivo, ale také naučit žáka pracovat s knihou jako

s informačním pramenem.

 Kurikulární projekt.

Typy učebnic

1. Učebnice zaměřené na osvojování učiva

 Obsahují především výkladový text. Většina se skládá z: prezentace učiva, aparátu řídícího a aparátu orientačního.

2. Cvičebnice

 Pracovní sešity, listy k procvičování či k samostatné práci.

3. Čítanky, slabikáře

Funkce učebnice

1. Didaktické

a) Informativní – tedy zprostředkovávání informací o učivu.

b) Formativní – jejich smyslem je, aby se osvojené systémy vědomostí a dovedností staly

vnitřními hodnotami žáků.

c) Metodologické – jejich smyslem je, aby si žáci osvojovali i metody poznání.

2. Organizační

 Funkce plánovací, motivační, kontrolní, sebekontrolní, řídící proces výuky.

Kritéria výběru učebnic

 Rozhoduje učitel (nabídka, kvalita, soulad s osnovami, zastarávání).
 Didaktické zpracování obsahu – efektivita učebnice.
 Logicko-strukturální uspořádání.
 Grafická a typografická úroveň.

 Dovednost posuzování (strukturní komponenty jako vodítko při zvažování).

Didaktická a obsahová analýza učebnice

 Výkladové složky (prezentace učiva)

o

Výkladový text (základní a objasňující text, vzorové úlohy, aplikace učiva v praxi)

o

Doplňující text (motivační text uvozující učivo, rozšiřující poznatky, ilustrační příklady)

o

Vysvětlující text (vysvětlení původu cizích slov, poznámky pod čarou, texty pod
obrázky)

 Obrazový materiál

o

Navazující na věcný obsah výkladových složek (schematické kresby, náčrtky)

o

Doplňující ilustrace volně navazující na výkladové složky (motivační fotografie a
kresby, historická vyobrazení, portréty významných vědců)

o

Grafické symboly usnadňující orientaci ve struktuře učebního textu (piktogramy)

 Nevýkladové složky (řídící vyučování a učení)

o

Procesuální aparát (otázky a úkoly, odpovědi a řešení)

o

Orientační aparát (nadpisy, odkazy na předchozí text, marginálie, rejstřík, obsah)


Požadavky na učebnici

 Odborné (souhlas učiva s poznatky dané vědní disciplíny)

 Didaktické (soulad s kurikulem, správný výběr poznatků)

 Metodické (volba adekvátních prostředků výkladu učiva)

Témata, do kterých materiál patří