9 did_ucebnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
9. Učebnice somatologie – aspekty výběru a funkce učebnic somatologie, požadavky na moderní
učebnice somatologie, didaktická a obsahová analýza učebnic somatologie.
Učebnice
Základní vyučovací a učební prostředek, který konkretizuje výchovné a vzdělávací cíle, vymezuje
obsah i rozsah učiva.
Prostředek komunikace žáka s učivem. Prostředek pro pěstování dovedností všeho druhu – zdroj obsahu vzdělávání pro žáky. Model scénáře výuky – didaktický prostředek pro učitele. Jejím úkolem není jen předat konkrétní učivo, ale také naučit žáka pracovat s knihou jako
s informačním pramenem.
Kurikulární projekt.
Typy učebnic
1. Učebnice zaměřené na osvojování učiva
Obsahují především výkladový text. Většina se skládá z: prezentace učiva, aparátu řídícího a aparátu orientačního.
2. Cvičebnice
Pracovní sešity, listy k procvičování či k samostatné práci.
3. Čítanky, slabikáře
Funkce učebnice
1. Didaktické
a) Informativní – tedy zprostředkovávání informací o učivu.
b) Formativní – jejich smyslem je, aby se osvojené systémy vědomostí a dovedností staly
vnitřními hodnotami žáků.
c) Metodologické – jejich smyslem je, aby si žáci osvojovali i metody poznání.
2. Organizační
Funkce plánovací, motivační, kontrolní, sebekontrolní, řídící proces výuky.
Kritéria výběru učebnic
Rozhoduje učitel (nabídka, kvalita, soulad s osnovami, zastarávání).
Didaktické zpracování obsahu – efektivita učebnice.
Logicko-strukturální uspořádání.
Grafická a typografická úroveň.
Dovednost posuzování (strukturní komponenty jako vodítko při zvažování).
Didaktická a obsahová analýza učebnice
Výkladové složky (prezentace učiva)
o
Výkladový text (základní a objasňující text, vzorové úlohy, aplikace učiva v praxi)
o
Doplňující text (motivační text uvozující učivo, rozšiřující poznatky, ilustrační příklady)
o
Vysvětlující text (vysvětlení původu cizích slov, poznámky pod čarou, texty pod
obrázky)
Obrazový materiál
o
Navazující na věcný obsah výkladových složek (schematické kresby, náčrtky)
o
Doplňující ilustrace volně navazující na výkladové složky (motivační fotografie a
kresby, historická vyobrazení, portréty významných vědců)
o
Grafické symboly usnadňující orientaci ve struktuře učebního textu (piktogramy)
Nevýkladové složky (řídící vyučování a učení)
o
Procesuální aparát (otázky a úkoly, odpovědi a řešení)
o
Orientační aparát (nadpisy, odkazy na předchozí text, marginálie, rejstřík, obsah)
Požadavky na učebnici
Odborné (souhlas učiva s poznatky dané vědní disciplíny)
Didaktické (soulad s kurikulem, správný výběr poznatků)
Metodické (volba adekvátních prostředků výkladu učiva)