Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




9 did_ucebnice

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (621 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

učebnic.

 Data potřebná pro výpočet se získávají ze vzorků textu, které jsou získávány podle předem

stanovených, standardních pravidel.

 Většinou se vybírá 5 nebo 10 vzorků z posuzovaného textu, každý v délce 200 slov.

 Komplexní míru obtížnosti učebního textu je možno vypočítat ze vztahu:

 Syntaktická obtížnost

o

Je dána průměrnou délkou vět a průměrnou délkou větných úseků.

 Sémantická obtížnost

o

Je dána četnostmi výskytu pěti následujících kategorií pojmů: běžné pojmy, odborné pojmy,
faktografické pojmy, číselné údaje a opakované pojmy.

Strukturní komponenty didaktického zpracování učebnic

I. Aparát prezentace učiva

verbální komponenty

· výkladový text prostý

· výkladový text zpřehledněný (tabulky, schémata k výkladovému textu)

· shrnutí učiva celé učebnice (ročníku)

· shrnutí učiva k jednotlivým tématům (kapitolám, lekcím)

· shrnutí předchozího učiva (nižšího ročníku; učebnice, na niž je navazováno)

· doplňující texty (dokumentační materiál, citace z pramenů, statistické tabulky)

· poznámky a vysvětlivky (pod čarou, v textu)

· podtexty k vyobrazení

· slovníčky pojmů, cizích slov (s objasněním)

obrazové komponenty

· umělecká ilustrace

· nauková ilustrace (schematické kresby, náčrty, modely)

· fotografie, obrázky

· mapy, kartogramy, plánky, grafy, diagramy

· obrazová prezentace barevná (použití nejméně 1 barvy odlišné od barvy textu)

II. Aparát řídící učení

verbální komponenty

· předmluva (úvod do předmětu, ročníku)

· návod k práci s učebnicí

· stimulace celková (podněty k zamyšlení, otázky před ročníkovým učivem)

· stimulace detailní (podněty k zamyšlení, otázky před nebo v průběhu témat, lekcí)

· otázky a úkoly za kapitolou, lekcí

· otázky a úkoly za tématy

· otázky a úkoly k celé učebnici (ročníku)

· otázky a úkoly k předchozímu ročníku – opakování (učiva z učebnice, na niž je navazováno)

· instrukce k úkolům komplexnější povahy (návody k pokusům, laboratorním pracím,

k pozorováním, postup jak úkol zpracovat)

· náměty pro mimoškolní činnosti (aplikace) s využitím učiva

· explicitní vyjádření cílů učení pro žáky

· prostředky nebo instrukce k sebehodnocení pro žáky (testy, způsoby hodnocení učebních

výsledků)

· výsledky úkolů a cvičení (správná řešení, odpovědi, klíč)

· odkazy na jiné zdroje informací (bibliografie, doporučená literatura)

obrazové komponenty

· grafické symboly vyznačující části textu (poučky, pravidla, úkoly, cvičení)

· užití zvláštní barvy pro určité části textu

· užití zvláštního písma pro určité části textu (kurzíva, tučné písmo)

· využití předsádky (na vnitřním obalu knihy) pro schémata, tabulky

III. Aparát orientační

Témata, do kterých materiál patří