9 did_ucebnice
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
učebnic.
Data potřebná pro výpočet se získávají ze vzorků textu, které jsou získávány podle předem
stanovených, standardních pravidel.
Většinou se vybírá 5 nebo 10 vzorků z posuzovaného textu, každý v délce 200 slov.
Komplexní míru obtížnosti učebního textu je možno vypočítat ze vztahu:
Syntaktická obtížnost
o
Je dána průměrnou délkou vět a průměrnou délkou větných úseků.
Sémantická obtížnost
o
Je dána četnostmi výskytu pěti následujících kategorií pojmů: běžné pojmy, odborné pojmy,
faktografické pojmy, číselné údaje a opakované pojmy.
Strukturní komponenty didaktického zpracování učebnic
I. Aparát prezentace učiva
verbální komponenty
· výkladový text prostý
· výkladový text zpřehledněný (tabulky, schémata k výkladovému textu)
· shrnutí učiva celé učebnice (ročníku)
· shrnutí učiva k jednotlivým tématům (kapitolám, lekcím)
· shrnutí předchozího učiva (nižšího ročníku; učebnice, na niž je navazováno)
· doplňující texty (dokumentační materiál, citace z pramenů, statistické tabulky)
· poznámky a vysvětlivky (pod čarou, v textu)
· podtexty k vyobrazení
· slovníčky pojmů, cizích slov (s objasněním)
obrazové komponenty
· umělecká ilustrace
· nauková ilustrace (schematické kresby, náčrty, modely)
· fotografie, obrázky
· mapy, kartogramy, plánky, grafy, diagramy
· obrazová prezentace barevná (použití nejméně 1 barvy odlišné od barvy textu)
II. Aparát řídící učení
verbální komponenty
· předmluva (úvod do předmětu, ročníku)
· návod k práci s učebnicí
· stimulace celková (podněty k zamyšlení, otázky před ročníkovým učivem)
· stimulace detailní (podněty k zamyšlení, otázky před nebo v průběhu témat, lekcí)
· otázky a úkoly za kapitolou, lekcí
· otázky a úkoly za tématy
· otázky a úkoly k celé učebnici (ročníku)
· otázky a úkoly k předchozímu ročníku – opakování (učiva z učebnice, na niž je navazováno)
· instrukce k úkolům komplexnější povahy (návody k pokusům, laboratorním pracím,
k pozorováním, postup jak úkol zpracovat)
· náměty pro mimoškolní činnosti (aplikace) s využitím učiva
· explicitní vyjádření cílů učení pro žáky
· prostředky nebo instrukce k sebehodnocení pro žáky (testy, způsoby hodnocení učebních
výsledků)
· výsledky úkolů a cvičení (správná řešení, odpovědi, klíč)
· odkazy na jiné zdroje informací (bibliografie, doporučená literatura)
obrazové komponenty
· grafické symboly vyznačující části textu (poučky, pravidla, úkoly, cvičení)
· užití zvláštní barvy pro určité části textu
· užití zvláštního písma pro určité části textu (kurzíva, tučné písmo)
· využití předsádky (na vnitřním obalu knihy) pro schémata, tabulky
III. Aparát orientační