10.Zdr.pr
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Zásada názornosti
Učitelovo jednání v duchu této zásady je zpravidla především spojováno se zrakovým vnímáním. Názorný by měl být i např. výklad o společenských jevech tím, že by byl ilustrován žákům srozumitelnými příklady, a tím, že učitel použije pojmů, jejichž význam žáci dobře znají. Platí, že zanedbání názoru může vést k verbálním, formálním nejasným znalostem žáků, jeho přecenění může brzdit rozvoj abstraktního myšlení.
Zásada soustavnosti a přiměřenosti
Poznatky osvojené v určitém logickém uspořádání jsou žáky lépe chápány, zapamatovány a používány v praxi než izolované, ze souvislosti vytržené učivo. To vyžaduje, aby učivo bylo uspořádané podle didaktického systému, jenž přetváří systém určité vědní disciplíny tak, aby byl přístupný žákům určitého věku, aby poznatky tvořily pro žáky přijatelnou posloupnost a jeden poznatek logicky vyplýval z druhého. Na tomto systému dobří učitelé pracují celý život. Soustavná práce učitele má rovněž pozitivní formativní účinek na žáka (pravidelnost v domácí přípravě, úprava sešitů, pomůcek...)
Další zásady:
Zásada posloupnosti
Představuje požadavek postupovat při učení a vyučování vždy od jednoduchého ke složitému, od blízkého k vzdálenému, od konkrétního k abstraktnímu, od obecného ke zvláštnímu. Nerespektování tohoto principu má důsledky pro rychlost i kvalitu dalšího učení, poněvadž jestliže nebylo zvládnuto klíčové učivo v ranných fázích vzdělávání, není na čem stavět další vědomosti.
Zásada cílevědomosti
Vyjadřuje skutečnost, že vyučování jako každá smysluplná lidská činnost by mělo mít svůj cíl. Cíle jsou dány v osnovách a každý učitel s nimi dále individuálně pracuje. Znalost cíle může posloužit jako vhodná motivace pro výuku.
Zásada trvalosti
Žáci si mají osvojit učivo tak, aby se stalo jejich trvalou výbavou. Jednou z podmínek je, že by se měli žáci ve škole učit to, co budou v životě potřebovat. Další podmínkou je, že učivo má být plně pochopeno a citově prožito, stejně jako dostatečně procvičeno.
Zásada zpětné vazby
Proces učení i vyučování je efektivní pouze ve chvíli, kdy má každý účastník možnost ověřit si úspěšnost či neúspěšnost. Pokud zpětná vazba chybí, snižuje se postupně učební motivace žáků, u učitele není práce bez zpětné informace myslitelná. Tyto zásady mají univerzální platnost ve všech vzdělávacích systémech. Různé didaktické modely však mohou tuto soustavu rozšiřovat.
Aplikace na zvolené téma:
Vzdušné nákazy:
Zásada uvědomělosti a aktivity – projektová výuka
Zásada názornosti – používání příkladů, které žáci znají. Vzdušné nákazy jsou rozšířené, žáci si tak dokáží představit na příkladu lépe příznaky, příčiny atd.