3_Zdravotnicka_prevence
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
B) Mezipředmětové vztahy a jejich využití ve výuce předmětů zdravotnické prevence a podpory zdraví. Příklady mezipředmětových vazeb.
Mezipředmětové vztahy
Jsou definovány Marešem jako vzájemné souvislosti mezi jednotlivými předměty, chápání příčin a vztahů, přesahujících předmětový rámec, prostředek mezipředmětové integrace
V souvislosti se zavedením RVP je mezipředmětovým vztahům věnována velká pozornost → povinnou součástí RVP jsou mezipředmětově zaměřená průřezová témata
Průřezová témata pro střední odborné vzdělávání jsou
Občan v demokratické společnosti
Člověk a životní prostředí
Člověk a svět práce
Informační a komunikační technologie
Rozdělení
Vertikální mezipředmětové vztahy
Vztah mezi učivem různých ročníků v rámci jiných předmětů
Předměty probírané v nižších ročnících zahrnují výchozí znalosti pro pochopení předmětu probíraných později
Horizontální mezipředmětové vztahy
Návaznost jednotlivých předmětů v rámci jednoho ročníku
Funkce mezipředmětových vztahů
Znalost určitého učiva je předpokladem pro osvojení učiva jiného předmětu
Podává žákům ucelený obraz skutečnosti
Logická návaznost poznatků
Brání dablování výuky nebo výpadku potřebných témat v kurikulu oboru i jeho jednotlivých předmětů
Ukazuje žákům vzájemnou souvislost vyučovacích předmětů
Vede k naplnění obecných výchovně vzdělávacích cílů
Upevňuje získané znalosti a dovednosti
Usnadňuje pochopení učiva
Interdisciplinarismus
Didaktický přístup prosazující ve výuce mezipředmětové vztahy, zadávání speciálních úloh nutících žáky integrovat poznatky z různých předmětů, týmové vyučování, vytváření tzv. integrovaných vyučovacích předmětů, tvorbu integrovaných učebnic
Průřezová témata (u zdravotnického asistenta)
Občan a demokratická společnost – zaměřuje se na vytváření a upevňování takových hodnotových postojů a hodnotové orientace žáků, které jsou potřebné pro fungování a zdokonalování demokracie. Nejde jen o formování postojů a hodnot, ale i o budování občanské gramotnosti žáků – osvojení si faktické, věcné a normativní stránky jednání odpovědného aktivního občana
Člověk a životní prostředí - průřezové téma se podílí na zvyšování gramotnosti pro udržitelnost rozvoje. V souvislosti s jejich odborným vzděláváním poukazuje na vlivy pracovních činností na prostředí a zdraví a využívání moderní techniky a technologie v zájmu udržitelnosti rozvoje
Člověk a svět práce – průřezové téma doplňuje znalosti a dovednosti žáka získané v odborné složce vzdělávání o nejdůležitější poznatky a dovednosti související s jeho uplatněním ve světě práce, které by mu měly pomoci při rozhodování o další profesní a vzdělávací orientaci, při vstupu na trh práce a při uplatňování pracovních práv
Informační a komunikační technologie - práce s prostředky informačních a komunikačních technologií má dnes nejen průpravnou funkci pro odbornou složku vzdělání, ale také patří ke všeobecnému vzdělání moderního člověka