Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




3-Výchova-jako-předmět-pedagogické-vědy-1

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (47.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

3. Výchova jako předmět pedagogické vědy, Výchova a sebevýchova

Cíle kapitoly: reprodukovat a vysvětlit definici výchovy, srovnat a zhodnotit různá pojetí výchovy, vyjmenovat a rozlišit atributy výchovy, vysvětlit individuální a sociální funkce výchovy, formulovat význam výchovy a vysvětlit její ovlivnitelnost vnitřními a vnějšími podmínkami, pochopit podstatu sebevýchovy, analyzovat některá její pojetí, vysvětlit vztah mezi výchovou a sebevýchovou.

Klíčová slova: výchova – záměrné a cílevědomé působení, všestranné formování, adaptační a anticipační charakter, permanentní působení, specificky lidská činnost, atributy výchovy, individuální a sociální funkce výchovy, výchovné podmínky vnitřní a vnější, sebevýchova, sebedeterminace, sebeuvědomování, sebepoznání, sebekoncepce, sebekritika.

Pojetí výchovy

  • Výchova= záměrné a cílevědomé působení projevující se všestranným formováním osobnosti

  • Má adaptační, anticipační a permanentní charakter

  • Je to specificky lidská činnost

  • Má dlouhodobý charakter

  • Vyžaduje ze strany pedagoga opravdovost, upřímnost, empatii a důvěru ve vychovávané jedince

  1. Záměrnost a cílevědomost

  2. Všestranné formování – po stránce fyzické i psychické – afektivní, kognitivní i psychomotorické

  3. Adaptační charakter – orientace výchovného procesu na potřeby jedince

  4. Anticipační charakter – předvídání kvalit, které je nutné u člověka rozvinout, aby obstál i v budoucnosti a dokázal si vytvořit podmínky pro svůj další život

  5. Permanentní působení – výchova působí na člověka trvale, nepřetržitě, stále

Atributy výchovy

  • Atribut= znamená přidělovat, také nezbytná, neodlučitelná, podstatná vlastnost něčeho, podstatný znak

  • Dokreslují celkový charakter výchovy

  1. Přirozená a umělá výchova

  2. Přímá a nepřímá výchova

  3. Pozitivní a negativní výchova

Individuální a sociální funkce výchovy

  • Výchova= celistvý a jedinečný proces, jehož smyslem je celoživotní rozvoj člověka

  • Plní individuální a sociální funkci:

  1. Individuální funkce– zdůrazňuje každého jedince jako individualitu, úprava výchovy podle osobitých vlastností jedince (př. kroužky)

  2. Sociální funkce – příprava jedince pro plnění společenských úkolů, pro zapojení jedince do společnosti, ovlivňuje celkový charakter společnosti (např. odborné školy)

Vnitřní a vnější podmínky výchovy

  • Efektivita výchovného procesu je determinována vlivy – vnitřní a vnější podmínky výchovy:

  1. Vnitřní podmínky (např. dědičné faktory, základní lidské potřeby, zdravotní a psychický stav člověka atd.)

  2. Vnější podmínky (např. kultura, mezilidské vztahy)

  • Mezi rozvojem jedince a prostředím je úzký vzájemný vztah („Nejen prostředí dělá člověka, ale také člověk dělá prostředí.“)

  • Pro další rozvoj člověka je důležitá změna hodnotového systému (např. soutěž přechází ve spolupráci)

Témata, do kterých materiál patří