3-Výchova-jako-předmět-pedagogické-vědy-1
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
3. Výchova jako předmět pedagogické vědy, Výchova a sebevýchova
Cíle kapitoly: reprodukovat a vysvětlit definici výchovy, srovnat a zhodnotit různá pojetí výchovy, vyjmenovat a rozlišit atributy výchovy, vysvětlit individuální a sociální funkce výchovy, formulovat význam výchovy a vysvětlit její ovlivnitelnost vnitřními a vnějšími podmínkami, pochopit podstatu sebevýchovy, analyzovat některá její pojetí, vysvětlit vztah mezi výchovou a sebevýchovou.
Klíčová slova: výchova – záměrné a cílevědomé působení, všestranné formování, adaptační a anticipační charakter, permanentní působení, specificky lidská činnost, atributy výchovy, individuální a sociální funkce výchovy, výchovné podmínky vnitřní a vnější, sebevýchova, sebedeterminace, sebeuvědomování, sebepoznání, sebekoncepce, sebekritika.
Pojetí výchovy
Výchova= záměrné a cílevědomé působení projevující se všestranným formováním osobnosti
Má adaptační, anticipační a permanentní charakter
Je to specificky lidská činnost
Má dlouhodobý charakter
Vyžaduje ze strany pedagoga opravdovost, upřímnost, empatii a důvěru ve vychovávané jedince
Záměrnost a cílevědomost
Všestranné formování – po stránce fyzické i psychické – afektivní, kognitivní i psychomotorické
Adaptační charakter – orientace výchovného procesu na potřeby jedince
Anticipační charakter – předvídání kvalit, které je nutné u člověka rozvinout, aby obstál i v budoucnosti a dokázal si vytvořit podmínky pro svůj další život
Permanentní působení – výchova působí na člověka trvale, nepřetržitě, stále
Atributy výchovy
Atribut= znamená přidělovat, také nezbytná, neodlučitelná, podstatná vlastnost něčeho, podstatný znak
Dokreslují celkový charakter výchovy
Přirozená a umělá výchova
Přímá a nepřímá výchova
Pozitivní a negativní výchova
Individuální a sociální funkce výchovy
Výchova= celistvý a jedinečný proces, jehož smyslem je celoživotní rozvoj člověka
Plní individuální a sociální funkci:
Individuální funkce– zdůrazňuje každého jedince jako individualitu, úprava výchovy podle osobitých vlastností jedince (př. kroužky)
Sociální funkce – příprava jedince pro plnění společenských úkolů, pro zapojení jedince do společnosti, ovlivňuje celkový charakter společnosti (např. odborné školy)
Vnitřní a vnější podmínky výchovy
Efektivita výchovného procesu je determinována vlivy – vnitřní a vnější podmínky výchovy:
Vnitřní podmínky (např. dědičné faktory, základní lidské potřeby, zdravotní a psychický stav člověka atd.)
Vnější podmínky (např. kultura, mezilidské vztahy)
Mezi rozvojem jedince a prostředím je úzký vzájemný vztah („Nejen prostředí dělá člověka, ale také člověk dělá prostředí.“)
Pro další rozvoj člověka je důležitá změna hodnotového systému (např. soutěž přechází ve spolupráci)