Výpisky z knihy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Hypotézy a jejich místo v pedagogickém výzkumu
hypotézy tvoří jádro
k současnému chápání významu přispěl kritický racionalismus – Karl R. Popper
hypotézy (obecně formulovaná tvrzení) není možno empiricky prokázat (VERIFIKOVAT)
navrhl metodu FALZIFIKACE – hledání empirických faktů, které hovoří proti ověřované hypotéze
vědec ve výzkumu by měl hledat fakta svědčící o neplatnosti hypotéz
empirický výzkum vlastně zdůvodňuje přijatelnost hypotéz
Pravidla pro formulaci hypotéz – ZLATÁ PRAVIDLA HYPOTÉZY
tvrzení má být vyjádřeno oznamovací větou (problém větou tázací)
vyjadřuje vztah mezi dvěma proměnnými – tvrzení o rozdílech, vztazích a následcích
hypotézu musí být možno empiricky ověřovat
hypotézy jsou predikcemi o vztazích mezi proměnnými
nastane-li jev A, nastane také jev B (jev B je předpovídán na základě existence A)
Y= f(X) funkční závislost statická
častější Y= f(X, W,Z,...) jistý účinek vyvoláván celou řadou faktorů
po zformulování hypotézy následuje další krok DEDUKCE DŮSLEDKŮ HYPOTÉZY – můžeme dospět k částečně jiné formulaci problému, nebo že stanovený problém není řešitelný
Chyby při formulaci hypotéz
formulované hypotézy nevyjadřují vztah mezi proměnnými
hypotézy nemají formu oznamovací věty
neurčité formulace typu „jev A někdy vyvolává je B“
věcné hypotézy (nikoli statické)
Testování hypotéz
jde o rozhodování, zda můžeme vyslovenou hypotézu přijmout a to na základě rozsáhlého shromažďování dat, jejich třídění, zpracováním a vyhodnocováním
EMPIRICKÉ METODY – získávání dat ve výzkumu
matematická statistika – zabývá se metodami sběru, zpracování a vyhodnocování hromadných dat.
popisná (deskriptivní) statistika – shromážděná data popsat tak, aby byla co nejpřesnější
induktivní statistika – usuzování na vlastnosti celku na základě vlastností jeho části
na základě výsledků vyslovujeme ZÁVĚRY, konstatujeme přijetí či odmítnutí hypotéz, interpretujeme výsledky.
Výzkumy ex-post-facto a experimenty
Výzkumy ex-post-facto – manipulace s nezávisle proměnnou se neprovádí (není možná nebo žádoucí)
shromáždíme údaje o závisle proměnné a teprve potom se retrospektivně hledá v množině pravděpodobná příčina
nevýhodou – těžko kontrolovatelná, výsledky jsou méně hodnověrné
Experimenty – manipulace alespoň jedné nezávisle proměnné pod kontrolou výzkumného pracovníka
věrohodnější výsledky
nevýhodou – není použitelný ve všech situacích, osoby se chovají více méně nepřirozeně
vhodný na zkoumání procesů výchovy
Pedagogické experimenty
Podle podmínek, kde experiment probíhá
experiment laboratorní (in vitro)
experiment přirozený (in vivo)
Podle počtu působících nezávisle proměnných
jednofaktorový
vícefaktorový
Podle způsobu zabezpečení kontroly