Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Výpisky z knihy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25.12 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Hypotézy a jejich místo v pedagogickém výzkumu

  • hypotézy tvoří jádro

  • k současnému chápání významu přispěl kritický racionalismus – Karl R. Popper

  • hypotézy (obecně formulovaná tvrzení) není možno empiricky prokázat (VERIFIKOVAT)

  • navrhl metodu FALZIFIKACE – hledání empirických faktů, které hovoří proti ověřované hypotéze

  • vědec ve výzkumu by měl hledat fakta svědčící o neplatnosti hypotéz

  • empirický výzkum vlastně zdůvodňuje přijatelnost hypotéz

Pravidla pro formulaci hypotéz – ZLATÁ PRAVIDLA HYPOTÉZY

  • tvrzení má být vyjádřeno oznamovací větou (problém větou tázací)

  • vyjadřuje vztah mezi dvěma proměnnými – tvrzení o rozdílech, vztazích a následcích

  • hypotézu musí být možno empiricky ověřovat

  • hypotézy jsou predikcemi o vztazích mezi proměnnými

nastane-li jev A, nastane také jev B (jev B je předpovídán na základě existence A)

Y= f(X) funkční závislost statická

častější Y= f(X, W,Z,...) jistý účinek vyvoláván celou řadou faktorů

po zformulování hypotézy následuje další krok DEDUKCE DŮSLEDKŮ HYPOTÉZY – můžeme dospět k částečně jiné formulaci problému, nebo že stanovený problém není řešitelný

Chyby při formulaci hypotéz

  • formulované hypotézy nevyjadřují vztah mezi proměnnými

  • hypotézy nemají formu oznamovací věty

  • neurčité formulace typu „jev A někdy vyvolává je B“

  • věcné hypotézy (nikoli statické)

Testování hypotéz

jde o rozhodování, zda můžeme vyslovenou hypotézu přijmout a to na základě rozsáhlého shromažďování dat, jejich třídění, zpracováním a vyhodnocováním

EMPIRICKÉ METODY – získávání dat ve výzkumu

matematická statistika – zabývá se metodami sběru, zpracování a vyhodnocování hromadných dat.

  1. popisná (deskriptivní) statistika – shromážděná data popsat tak, aby byla co nejpřesnější

  2. induktivní statistika – usuzování na vlastnosti celku na základě vlastností jeho části

na základě výsledků vyslovujeme ZÁVĚRY, konstatujeme přijetí či odmítnutí hypotéz, interpretujeme výsledky.

Výzkumy ex-post-facto a experimenty

Výzkumy ex-post-facto – manipulace s nezávisle proměnnou se neprovádí (není možná nebo žádoucí)

shromáždíme údaje o závisle proměnné a teprve potom se retrospektivně hledá v množině pravděpodobná příčina

nevýhodou – těžko kontrolovatelná, výsledky jsou méně hodnověrné

Experimenty – manipulace alespoň jedné nezávisle proměnné pod kontrolou výzkumného pracovníka

věrohodnější výsledky

nevýhodou – není použitelný ve všech situacích, osoby se chovají více méně nepřirozeně

vhodný na zkoumání procesů výchovy

Pedagogické experimenty

Podle podmínek, kde experiment probíhá

  1. experiment laboratorní (in vitro)

  2. experiment přirozený (in vivo)

Podle počtu působících nezávisle proměnných

  1. jednofaktorový

  2. vícefaktorový

Podle způsobu zabezpečení kontroly

Témata, do kterých materiál patří