Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Výpisky z knihy

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25.12 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

A) technika jedné skupiny (výsledky jsou málo věrohodné, není k dispozici srovnání)

  • zdokonalená forma – „jedna skupina před – po“

  • problematičnost – určitou vlastnost nelze měřit opakovaně za stejných podmínek (zrání organismu atd)

  • simulovaná podoba – první měření v jiné podobné skupině

B) technika paralelních skupin (Lindquista)

  • plán 1 – jedna třída metoda A, druhá metoda B, různí učitelé (skupiny nebudou vyrovnané, výsledky málo spolehlivé)

  • plán 2 – zkoumané třídy vyučuje týž učitel (učitel může být více zaujatý pro jednu metodu)

  • plán 3 – 5 škol A, 5 škol B – mohou být rozdíly mezi školami

  • plán 4 –na každé škole metoda A i B (vždy po 5ti třídách) – větší spolehlivost, nedostatek – dva výběry více podobny

  • plán 5 (experiment spárovaných skupin)– jedna školy, dvě třídy, didaktický test – podle výsledků správné rozdělení na dvě třídy, přesnější výsledky (nevýhoda nutnost vytváření skupin, někdy činí obtíž)

  • plán 6 – plán 5 opakuje např. na deseti školách – výsledky všech žáků se srovnávají s výsledky všech žáků (v praxi velmi obtížně realizovatelný, ale nejspolehlivější)

Technika rotace faktorů

kombinace techniky jedné skupiny a techniky paralelních skupin, přičemž zachovává výhody obou, skupiny nemusí být vyrovnané

1.fáze – exper.zásah v jedné skupině, druhá skupina – kontrolní skupina

2.fáze – první skupina se stává kontrolní, druhá skupina se stává experimentální

/(mA2 – mA1) +( mB4-mB3)/ - /(mB2 – mB1) +( mA4-mA3)/ . . změna, kterou způsobil experimentální zásah

Skupina A Skupina B

1.fáze počáteční měření mA1 počáteční měření mB1

exper.zásah měření mA2 exper.zásah měření mB2

2.fáze počáteční měření mA3 počáteční měření mB3

exper.zásah měření mA4 exper.zásah měření mB4

MĚŘENÍ V PED. VÝZKUMU A JEHO DRUHY

  • přiřazování čísel předmětům nebo jevům podle pravidel

  • matematicky jde o nalezení funkce (pravidla) pro přiřazování prvků množiny měřených objektů k prvkům množiny čísel f = /(x,y)/

  • měření indikátorů (když proměnná není měřitelná – tvořivost, morálka..)

  • operacionalizovaná definice proměnných – pomocí jednoho nebo více indikátorů

tři základní postuláty

1.postulát – rozhodnutí, zda objekt je nebo není jako jiný objet

buď (a=b) nebo (a= b)

2.postulát – zda a je roven b, b je roven c, tak a je roven c

jestliže (a=b) a současně (b=c), pak (a= c)

3.postulát – zda a je roven b, b je roven c, tak a je roven c

jestliže (a>b) a současně (b>c), pak (a> c)

čtyři úrovně měření

  • nominální (klasifikace) – čísla pouze označení pro určité charakteristikynapř. chlapci 1, děvčata 2 (např. u dotazníků)

  • ordinální (pořadové) – vyjadřují pořadí podle určitého kritéria, např. kdo v jakém pořadí splní úkol

  • intervalové – přiřazování čísel tak, že vyjadřují, jak velké jsou mezi nimi rozdíly (není přirozený nulový bod), možno sčítat odečítat, nemožno násobit a dělit

  • poměrové – přiřazené hodnoty vyjadřují množství vlastností, kterou měří. Má přirozenou nulu. Lze násobit i dělit.

Témata, do kterých materiál patří