Výpisky z knihy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
A) technika jedné skupiny (výsledky jsou málo věrohodné, není k dispozici srovnání)
-
zdokonalená forma – „jedna skupina před – po“
-
problematičnost – určitou vlastnost nelze měřit opakovaně za stejných podmínek (zrání organismu atd)
-
simulovaná podoba – první měření v jiné podobné skupině
B) technika paralelních skupin (Lindquista)
-
plán 1 – jedna třída metoda A, druhá metoda B, různí učitelé (skupiny nebudou vyrovnané, výsledky málo spolehlivé)
-
plán 2 – zkoumané třídy vyučuje týž učitel (učitel může být více zaujatý pro jednu metodu)
-
plán 3 – 5 škol A, 5 škol B – mohou být rozdíly mezi školami
-
plán 4 –na každé škole metoda A i B (vždy po 5ti třídách) – větší spolehlivost, nedostatek – dva výběry více podobny
-
plán 5 (experiment spárovaných skupin)– jedna školy, dvě třídy, didaktický test – podle výsledků správné rozdělení na dvě třídy, přesnější výsledky (nevýhoda nutnost vytváření skupin, někdy činí obtíž)
-
plán 6 – plán 5 opakuje např. na deseti školách – výsledky všech žáků se srovnávají s výsledky všech žáků (v praxi velmi obtížně realizovatelný, ale nejspolehlivější)
Technika rotace faktorů
kombinace techniky jedné skupiny a techniky paralelních skupin, přičemž zachovává výhody obou, skupiny nemusí být vyrovnané
1.fáze – exper.zásah v jedné skupině, druhá skupina – kontrolní skupina
2.fáze – první skupina se stává kontrolní, druhá skupina se stává experimentální
/(mA2 – mA1) +( mB4-mB3)/ - /(mB2 – mB1) +( mA4-mA3)/ . . změna, kterou způsobil experimentální zásah
Skupina A Skupina B
1.fáze počáteční měření mA1 počáteční měření mB1
exper.zásah měření mA2 exper.zásah měření mB2
2.fáze počáteční měření mA3 počáteční měření mB3
exper.zásah měření mA4 exper.zásah měření mB4
MĚŘENÍ V PED. VÝZKUMU A JEHO DRUHY
přiřazování čísel předmětům nebo jevům podle pravidel
matematicky jde o nalezení funkce (pravidla) pro přiřazování prvků množiny měřených objektů k prvkům množiny čísel f = /(x,y)/
měření indikátorů (když proměnná není měřitelná – tvořivost, morálka..)
operacionalizovaná definice proměnných – pomocí jednoho nebo více indikátorů
tři základní postuláty
1.postulát – rozhodnutí, zda objekt je nebo není jako jiný objet
buď (a=b) nebo (a= b)
2.postulát – zda a je roven b, b je roven c, tak a je roven c
jestliže (a=b) a současně (b=c), pak (a= c)
3.postulát – zda a je roven b, b je roven c, tak a je roven c
jestliže (a>b) a současně (b>c), pak (a> c)
čtyři úrovně měření
-
nominální (klasifikace) – čísla pouze označení pro určité charakteristikynapř. chlapci 1, děvčata 2 (např. u dotazníků)
-
ordinální (pořadové) – vyjadřují pořadí podle určitého kritéria, např. kdo v jakém pořadí splní úkol
-
intervalové – přiřazování čísel tak, že vyjadřují, jak velké jsou mezi nimi rozdíly (není přirozený nulový bod), možno sčítat odečítat, nemožno násobit a dělit
-
poměrové – přiřazené hodnoty vyjadřují množství vlastností, kterou měří. Má přirozenou nulu. Lze násobit i dělit.