12-Alternativní-školy
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
12. Alternativní školy
Cíle kapitoly: vysvětlit pojem alternativní školy a jeho současné pojetí, dokázat charakterizovat základní společné rysy a funkce alternativních škol, získat přehled o různých typech alternativních škol, pochopit filozofická východiska, základní principy, obsah, formy a metody výchovně vzdělávací práce nejrozšířenějších typů alternativních škol, získat zájem o hlubší studium tématu a aplikovat získané poznatky tvůrčím způsobem v pedagogické praxi.
Klíčová slova: alternativní školy, typologie alternativních škol, klasické reformní školy (waldorfská, montessoriovská, freinetovská, jenská), církevní školy, moderní alternativní školy.
Alternativní škola
Hnutí alternativní pedagogiky se rozvíjelo na základě reformního hnutí v 1.pol. 20. století => vznik alternativních škol
Jedná se o všechny druhy škol, které se od hlavního proudu standardních škol něčím odlišují
Odlišnost může spočívat v:
jiných způsobech organizace výuky nebo života dětí ve škole
v kurikulárních programech
parametrech edukačního prostředí
způsobech hodnocení výkonu žáků
vztazích mezi školou a rodiči, školou a místní komunitou
Alternativní školy cíleně odstraňují nedostatky tradičních škol, vyhovují novým požadavkům společnosti, novému alternativnímu životnímu stylu
Alternativní školy plní funkci:
Kompenzační
Diverzifikační (zajištění plurality vzdělávání)
Inovační
Školská rozmanitost vytváří základ pluralitního systému
Společné rysy alternativních škol
Pedocentrismus
Globalismus (celostnost)
Životnost školy (škola života)
Individuální výchovné cíle a přiměřenost
Vztah učitel – žák
Interakce učitele a žáka vzniká na základě vzájemné úcty, tolerance, respektování apod
Učitel a žáci jsou ve vztahu rovnocenných partnerů
Učitel má roli facilitátora
Učitel je partnerem nebo kamarádem žáka
Společně rozhodují o obsahu, metodách a formách výuky
Respektování vývojových zákonitostí
Svoboda volby
Přirozenost a tvořivá aktivita
Škola jako společenství žáků, učitelů i rodičů
Netradiční metody a formy práce (např. vyučování formou her, slovní hodnocení žáků, úprava pracovního prostředí atd.)
.
Vybrané typy alternativních škol
1. nestátní – klasické reformní (waldorfské, montessoriovské, freinetovské, jenské, daltonské) a církevní školy
2. státní nebo soukromé – moderní alternativní školy (např. školy s otevřeným vyučováním, Gesamtchule, tzv. Zdravé školy, s angažovaným učením, integrované a jiné)
Standardní školy mohou uplatňovat také alternativní programy
Klasické reformní školy
Waldorfská škola
Založena R. Steinerem (1919)
V současnosti je nejrozšířenějším typem alternativní školy
Vychází z antroposofické filosofie
Hlavním cílem je výchova ke svobodě
Učební plán respektuje zákonitosti sedmiletých vývojových cyklů
Vyučovací předměty se rozlišují na tzv. „hlavní“ (epochové vyučování) a „vedlejší“ (odborné)
Využívá rozmanitých metod výuky bez učebnic
Spolupráce s rodiči
Školy Marie Montessori
M. Montessori= vytvořila specifický systém antiautoritativní pedagogiky
Dům dětí (pro děti ze sociálně slabších vrstev)
Cílem je normální svobodný přirozený vývoj dítěte
Vychovatel zůstává v pozadí, dítě má být co nejvíce nezávislé a samostatné
Rozvoj v „senzitivních fázích“.
Speciální pomůcky – didaktický materiál
Svobodná pracovní fáze (specifická vyučovací forma)
Rozhovor v kruhu, projektové vyučování
Hodnocení dětí do speciální osobní knihy
Spolupráce s rodiči
Jenské školy
Výsledek projektu profesora Petra Petersna
Navození pedagogické atmosféry
Individuální a svobodný rozvoj dítěte
Škola je přeměněna ve školní obec
Kmenové skupiny, týdenní plán
Pedagogická situace – určitý soubor problémů, otázek žáků a vedoucího
Rozhovor se uskutečňuje v kruhu nebo bloku nebo v kupě
Skupinová práce, hry, kurzy, slavnosti
Freinetovské školy
Célestin Freinet
Koncepce Moderní školy
Nutno vycházet z požadavků dítěte a potřeb společnosti
Úkolem učitele je vytvořit podnětné vyučovací prostředí včetně technik a materiálů
Pracovní charakter (individuální učení)
Mimoškolní pozorování, školní korespondence
Spolupráce mezi žáky, učiteli a rodiči
Daltonské školy
H. Parkhurstová
Základním principem je svoboda
Individuální práce
Učitel má roli poradce a asistenta, který práci žáků usměrňuje