Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




12-Alternativní-školy

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (72.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

12. Alternativní školy

Cíle kapitoly: vysvětlit pojem alternativní školy a jeho současné pojetí, dokázat charakterizovat základní společné rysy a funkce alternativních škol, získat přehled o různých typech alternativních škol, pochopit filozofická východiska, základní principy, obsah, formy a metody výchovně vzdělávací práce nejrozšířenějších typů alternativních škol, získat zájem o hlubší studium tématu a aplikovat získané poznatky tvůrčím způsobem v pedagogické praxi.

Klíčová slova: alternativní školy, typologie alternativních škol, klasické reformní školy (waldorfská, montessoriovská, freinetovská, jenská), církevní školy, moderní alternativní školy.

Alternativní škola

  • Hnutí alternativní pedagogiky se rozvíjelo na základě reformního hnutí v 1.pol. 20. století => vznik alternativních škol

  • Jedná se o všechny druhy škol, které se od hlavního proudu standardních škol něčím odlišují

  • Odlišnost může spočívat v:

  • jiných způsobech organizace výuky nebo života dětí ve škole

  • v kurikulárních programech

  • parametrech edukačního prostředí

  • způsobech hodnocení výkonu žáků

  • vztazích mezi školou a rodiči, školou a místní komunitou

  • Alternativní školy cíleně odstraňují nedostatky tradičních škol, vyhovují novým požadavkům společnosti, novému alternativnímu životnímu stylu

  • Alternativní školy plní funkci:

  • Kompenzační

  • Diverzifikační (zajištění plurality vzdělávání)

  • Inovační

  • Školská rozmanitost vytváří základ pluralitního systému

Společné rysy alternativních škol

  • Pedocentrismus

  • Globalismus (celostnost)

  • Životnost školy (škola života)

  • Individuální výchovné cíle a přiměřenost

Vztah učitel – žák

  • Interakce učitele a žáka vzniká na základě vzájemné úcty, tolerance, respektování apod

  • Učitel a žáci jsou ve vztahu rovnocenných partnerů

  • Učitel má roli facilitátora

  • Učitel je partnerem nebo kamarádem žáka

  • Společně rozhodují o obsahu, metodách a formách výuky

Respektování vývojových zákonitostí

  • Svoboda volby

  • Přirozenost a tvořivá aktivita

  • Škola jako společenství žáků, učitelů i rodičů

  • Netradiční metody a formy práce (např. vyučování formou her, slovní hodnocení žáků, úprava pracovního prostředí atd.)

.

Vybrané typy alternativních škol

1. nestátní – klasické reformní (waldorfské, montessoriovské, freinetovské, jenské, daltonské) a církevní školy

2. státní nebo soukromé – moderní alternativní školy (např. školy s otevřeným vyučováním, Gesamtchule, tzv. Zdravé školy, s angažovaným učením, integrované a jiné)

  • Standardní školy mohou uplatňovat také alternativní programy

Klasické reformní školy

  1. Waldorfská škola

    • Založena R. Steinerem (1919)

    • V současnosti je nejrozšířenějším typem alternativní školy

    • Vychází z antroposofické filosofie

    • Hlavním cílem je výchova ke svobodě

    • Učební plán respektuje zákonitosti sedmiletých vývojových cyklů

    • Vyučovací předměty se rozlišují na tzv. „hlavní“ (epochové vyučování) a „vedlejší“ (odborné)

    • Využívá rozmanitých metod výuky bez učebnic

    • Spolupráce s rodiči

  2. Školy Marie Montessori

    • M. Montessori= vytvořila specifický systém antiautoritativní pedagogiky

    • Dům dětí (pro děti ze sociálně slabších vrstev)

    • Cílem je normální svobodný přirozený vývoj dítěte

    • Vychovatel zůstává v pozadí, dítě má být co nejvíce nezávislé a samostatné

    • Rozvoj v „senzitivních fázích“.

    • Speciální pomůcky – didaktický materiál

    • Svobodná pracovní fáze (specifická vyučovací forma)

    • Rozhovor v kruhu, projektové vyučování

    • Hodnocení dětí do speciální osobní knihy

    • Spolupráce s rodiči

  3. Jenské školy

    • Výsledek projektu profesora Petra Petersna

    • Navození pedagogické atmosféry

    • Individuální a svobodný rozvoj dítěte

    • Škola je přeměněna ve školní obec

    • Kmenové skupiny, týdenní plán

    • Pedagogická situace – určitý soubor problémů, otázek žáků a vedoucího

    • Rozhovor se uskutečňuje v kruhu nebo bloku nebo v kupě

    • Skupinová práce, hry, kurzy, slavnosti

  4. Freinetovské školy

    • Célestin Freinet

    • Koncepce Moderní školy

    • Nutno vycházet z požadavků dítěte a potřeb společnosti

    • Úkolem učitele je vytvořit podnětné vyučovací prostředí včetně technik a materiálů

    • Pracovní charakter (individuální učení)

    • Mimoškolní pozorování, školní korespondence

    • Spolupráce mezi žáky, učiteli a rodiči

  5. Daltonské školy

    • H. Parkhurstová

    • Základním principem je svoboda

    • Individuální práce

    • Učitel má roli poradce a asistenta, který práci žáků usměrňuje

Témata, do kterých materiál patří