Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Základní pedagogické pojmy a jejich vztahy č. 4

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (39.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

4. Základní pedagogické pojmy a jejich vztahy

Cíle kapitoly: vyjmenovat a zdůvodnit příčiny terminologických problémů v pedagogice, reprodukovat, vysvětlit a srovnat uvedená pojetí vzdělávání, vzdělání, vyučování a učení, pochopit a vysvětlit vzájemný vztah mezi těmito pojmy, mezi těmito pojmy a pojmem výchova, vyjmenovat atributy vzdělání, pochopit jejich význam a vysvětlit jejich vzájemné souvislosti, charakterizovat vlastnosti a funkce vzdělání, dokázat vlivy vnitřních a vnějších činitelů na proces a výsledek učení, pochopit, jak se učí zdravý lidský mozek.

Klíčová slova: terminologické problémy, vzdělávání, vzdělání, atributy vzdělání, vlastnosti vzdělání, funkce vzdělání, vyučování, výuka, učení, činitelé učení – vnitřní a vnější.

  • Vzdělávání (Eruditio)

-Definice 1: Vzdělávání může být považováno za proces získávání a rozvoje vědomostí, intelektových schopností a praktických dovedností, rozvoje rozumové stránky osobnosti, jejího myšlení a paměti.

-výchova v užším slova smyslu (=Educatio)

-proces, výchova, plánovité,

-Finálním cílem vzdělávání je OSOBNOST- člověk

-Definice 2: Vzdělávání lze chápat jako proces všestranné humanizace a kultivace (enkulturace- osvojování dané kultury, socializace- začlenovaní, personalizace-rozoj celistvé osobnosti) člověka.

  • Socializace je: zespolečenšťování (začleňování, vrůstání do společnosti).

  • Enkulturace je: Enkulturace znamená osvojování kultury, hodnot a norem dané společnosti.

  • Personalizace je: znamená rozvoj osobnosti jako celistvé, integrované bytosti v souladu s přírodním i společenským prostředím.

Hlasatelé: Lindner, Hendrich, tolstoj, Kádner

  • Vzdělání

-je: výsledek, konečný efekt vydělávávání, - získávání vědomostí, je výsledkem harmonického procesu- tedy výchovy

- Vzdělání je výsledek všech procesů a činností zaměřených k utváření člověka,

-Vzdělání má: stálost, dynamiku, kvalitu (výuky)

Hlasatelé: Kádner, Drtina

  • Atributy vzdělání

Rozlišujeme:

vzdělání obecné (připravenost člověka na všechny oblasti (školní, mimoškolní-etika, dějiny, pracovní činnosti)) a odborné (příprava na povolání – specializované (zdravka))

Formální ( vyjadřovací schopnosti, myšlení) a materiální (vědomosti, schopnosti, které získáme klidně i titul)

FUNKCE VZDĚLÁNÍ:

  • Vyučování (vyúka) = činnost vychovatele

- je to proces, instituce škol, zařízení, kurz, plánovitě, organizované,

-Vyučování je cílevědomý, záměrný, organizovaný a plánovitý proces, při kterém dochází ke zprostředkování poznání, k rozvoji schopností a dovedností.

-Vyučování je také považováno za určitou organizační formu- forma práce, organizace- vyučovací jednotka, skupinová práce,

- je to výchovné působení/ aktivita vychovatele/učitele , kdy cíl je: uprostředkovávání a rozvoj učení jedince

Témata, do kterých materiál patří