Základní pedagogické pojmy a jejich vztahy č. 4
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
4. Základní pedagogické pojmy a jejich vztahy
Cíle kapitoly: vyjmenovat a zdůvodnit příčiny terminologických problémů v pedagogice, reprodukovat, vysvětlit a srovnat uvedená pojetí vzdělávání, vzdělání, vyučování a učení, pochopit a vysvětlit vzájemný vztah mezi těmito pojmy, mezi těmito pojmy a pojmem výchova, vyjmenovat atributy vzdělání, pochopit jejich význam a vysvětlit jejich vzájemné souvislosti, charakterizovat vlastnosti a funkce vzdělání, dokázat vlivy vnitřních a vnějších činitelů na proces a výsledek učení, pochopit, jak se učí zdravý lidský mozek.
Klíčová slova: terminologické problémy, vzdělávání, vzdělání, atributy vzdělání, vlastnosti vzdělání, funkce vzdělání, vyučování, výuka, učení, činitelé učení – vnitřní a vnější.
Vzdělávání (Eruditio)
-Definice 1: Vzdělávání může být považováno za proces získávání a rozvoje vědomostí, intelektových schopností a praktických dovedností, rozvoje rozumové stránky osobnosti, jejího myšlení a paměti.
-výchova v užším slova smyslu (=Educatio)
-proces, výchova, plánovité,
-Finálním cílem vzdělávání je OSOBNOST- člověk
-Definice 2: Vzdělávání lze chápat jako proces všestranné humanizace a kultivace (enkulturace- osvojování dané kultury, socializace- začlenovaní, personalizace-rozoj celistvé osobnosti) člověka.
Socializace je: zespolečenšťování (začleňování, vrůstání do společnosti).
Enkulturace je: Enkulturace znamená osvojování kultury, hodnot a norem dané společnosti.
Personalizace je: znamená rozvoj osobnosti jako celistvé, integrované bytosti v souladu s přírodním i společenským prostředím.
Hlasatelé: Lindner, Hendrich, tolstoj, Kádner
Vzdělání
-je: výsledek, konečný efekt vydělávávání, - získávání vědomostí, je výsledkem harmonického procesu- tedy výchovy
- Vzdělání je výsledek všech procesů a činností zaměřených k utváření člověka,
-Vzdělání má: stálost, dynamiku, kvalitu (výuky)
Hlasatelé: Kádner, Drtina
Atributy vzdělání
Rozlišujeme:
vzdělání obecné (připravenost člověka na všechny oblasti (školní, mimoškolní-etika, dějiny, pracovní činnosti)) a odborné (příprava na povolání – specializované (zdravka))
Formální ( vyjadřovací schopnosti, myšlení) a materiální (vědomosti, schopnosti, které získáme klidně i titul)
FUNKCE VZDĚLÁNÍ:
Vyučování (vyúka) = činnost vychovatele
- je to proces, instituce škol, zařízení, kurz, plánovitě, organizované,
-Vyučování je cílevědomý, záměrný, organizovaný a plánovitý proces, při kterém dochází ke zprostředkování poznání, k rozvoji schopností a dovedností.
-Vyučování je také považováno za určitou organizační formu- forma práce, organizace- vyučovací jednotka, skupinová práce,
- je to výchovné působení/ aktivita vychovatele/učitele , kdy cíl je: uprostředkovávání a rozvoj učení jedince